DELE: Andre kan lære av dine feil, hvis du velger å åpne opp om dem. Illustrasjon: Didrik Magnus-Andresen
Lesetid: 2 minutter
Denne lederartikkelen stod også på trykk i Fri Flyt nr. 185.
Ifølge NVEs årsrapport har i snitt rundt syv personer mistet livet i snøskred årlig i Norge siden 2008. Også denne sesongen har flere nordmenn omkommet. Selv om vi stadig får bedre skredvarslinger og verktøy til å hjelpe oss, vil den menneskelige faktoren og valgene vi tar alltid spille den viktigste rollen når det kommer til snøskred.
Skuffelsen Myklebust beskriver bunner i at han hadde kompetansen som skulle til for å gjøre trygge valg, men at det den dagen ble gjort dårlige vurderinger. Jeg hyller ham for å være åpen om dette.
Å bli vitne til at dine nærmeste venner er sekunder unna å bli tatt i snøskred får en til å reflektere, om skilek i snøkledde fjell og samhandlingen mellom menneskene som bruker dem.
Varsom vil at alle i fjellet skal registrere skredobservasjoner, også de man kanskje føler på litt skam for å ha utløst selv. (Noen føler kanskje også på skam for å ha vært på feil sted til feil tid, selv om man ikke har utløst skred.) Det er viktig at man gir litt F i egen stolthet, for The Greater Good. Det kan redde liv.
Vi har tidligere skrevet om den vanskelige kombinasjonen å inspirere folk til farlige fritidsaktiviteter og samtidig være opptatt av sikkerhet. Artikler om faregrader og snøskred-problemer er livsviktig, men denne informasjonen kan fort oppleves klinisk og teoretisk.
Niels Sole Semb og kompisene hadde kunnskapen og de så faretegnene underveis. Likevel ble de tatt i et skred i Lyngen, et skred som kvester dem alvorlig. Hvordan og hvorfor skjedde det? Se episode 1 av Begravet her.
Det er behov for å skape en varmere delingskultur, hvor det føles enda tryggere for folk å stå frem og innrømme at man har gjort en tabbe, uten frykt for å bli satt i gapestokk. De bør ikke kritiseres, men roses for å sette ord på det. Vanlige folks fortellinger om uheldige feil som gjerne skulle vært unngått, er lett å relatere seg til. Det er tross alt menneskers dårlige dømmekraft som er årsaken til de aller fleste snøskredulykker.
Noe av det viktigste preventive virkemiddelet er å lære av egne og andres feil, slik at de potensielt kan unngås på nytt. Derfor er det viktig at slike historier som Myklebust forteller om kommer frem.
Toppturski med mellom 85 og 100 millimeter midtbredde er nok til å flyte bra i pudder og myk snø, samtidig som vekten er lav. Her er 12 nye tester og guide til valg av riktig toppturski.
David er redaktør i Fri Flyt. Han elsker de fleste former for ski og sykkel. Har jobbet i Fri Flyt siden 2023. Før det var han nyhetssjef i VG, hvor han også har jobbet som journalist siden 2008. Har du tips til en sak vi bør skrive om? Send gjerne en e-post:
Allerede abonnent?
Norges største og beste magasin om ski, topptur og bratt friluftsliv - siden 1998
Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på Fri Flyt.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.