Toppturski på 90 - 100 mm er brede nok til å flyte bra i pudder og annen myk snø. Hvis topptur er fokus, så er dette den viktigste skia du eier. Her er 12 nye tester.
Sist oppdatert: 16. oktober 2023 kl 10.10
TOPPTURSKI: Fri Flyt har testet ski i mange år og har lang erfaring med hva som fungerer til ulike typer bruk. Her er Pål Røsrud i gang med testing av toppturski i Oppdal. Foto: Martin Innerdal Dalen
Fri Flyt har testet toppturski i mange år og har lang erfaring med hva som fungerer til ulike typer bruk. Her har vi samlet det vi betegner som allsidige toppturski.
Med midtbredde rundt 10 centimeter vil du stort sett alltid finne flyten, samtidig er de ikke bredere enn at du får kantet dem godt på hardt underlag både oppover og nedover. Toppturski stiller heller ikke krav til at du anskaffer de stiveste støvlene, og de tynger ikke unødig i motbakkene – slik en bredere ski fort ville gjort.
Sesongen 2023/ 24 byr på mange, fine allsidige toppturski:
Atomic Backland 95: Oppdatert klassiker som fikk favorittstempel av skitester Henning Skjetne.
Black Crows Solis:Spennende konseptski med svært gode kjøreegenskaper.
Dynafit Blacklight 95: Kølsvart klassiker fra de italienske toppturekspertene i Dynafit.
Faction La Machine 2 Mini:Frikjøringsaktig toppturski som overasker både på vei opp og i nedkjøringene.
G3 Findr 94: Kanadisk godbit med magneter foran og bak.
Dynastar M-Tour 99: Den franske skiprodusenten gjør det meste riktig her!
Earlybird Nutcracker: For første gang er dette sveitsiske skimerket med i testen.
Elan Ripstick: I denne serien finner du asymmetriske ski, hvorav den ene er selveste Glen Plakes promodell! Elan Ripstick Tour 104 er den brede modellen til Plake og Elan Ripstick Tour 94 er den litt smalere med roligere farger.
Rossignol Escaper 97: Ny og veldig lett modell med basaltforsterkning i kjernen.
Salomon MTN Carbon 96: Vi har testet den bredeste skia i Salomons splitter nye MTN-serie.
Skitrab Neve: Ny og kjøreorientert toppturski fra italienske Skitrab.
Vi har også laget en egen side der vi har samlet ekstra lette toppturski. Her finner du ski som er under 90 millimeter på midten (så smale toppturski er uansett relativt lette) og ski med midtbredde mellom 90 og 100 millimeter som har en egenvekt på under 0,7 gram per kvadratmillimeter areal.
Resten av toppturskiene finner du i denne artikkelen, og det er et stort og rikt utvalg.
Hvilken ski skal du velge?
Da Fri Flyt testet allsidige toppturski foran sesongen 2021/2022 kåret vi Kästle TX UP 93. til testvinner.
Ingen av testerne klarte å finne noe å trekke for. Årets testvinner vil være et ypperlig valg for alle toppturfolk, fra nybegynneren til frikjøreren som har gått motbakke i 30 år.
Völkl Blaze 94 er den smaleste varianten i en serie topptur- og frikjøringsski som ble lansert foran 2021.
Av åtte par allsidige toppturski med under 100 mm midtbredde ble altså denne testvinneren. Den er lett å få på kant, gir bra repons i svingen og tilgir deg enkelt om du ønsker å sladde en gang i blant, står det i testen av skien.
Den sistnevnte finnes også i en bredere versjon, Black Diamond Helio Carbon 104, som har blitt kåret til testvinner blant toppturski med midtbredde over ti centimeter.
Hvor lett skal toppturski være?
Mange vurderer disse allsidige toppturskiene opp mot enda lettere randoneeski. Prioriterer du gode opplevelser i nedoverkjøringene, og gjerne drasser på litt mer vekt til topps for å få en bedre opplevelse på vei ned, da kan dette være toppturskiklassen for deg.
Her kan du forvente gode kjøreegenskaper, særlig fra de bredeste i klassen, selv om vekta fortsatt bør ligge godt under to kilo per ski.
Samtidig kan det være et betydelig sprang fra de letteste skiene og opp til denne klassen – både på vei opp og på vei ned.
For å optimalisere kjøreegenskapene på variert villsnø, har mange av skiene rocker (lang bøy/tupp), taper (innsvinget stopper et stykke bak tuppen) og lite spenn.
Dette er en veldig allsidig skiklasse, og skiene fungerer både til lange og tunge toppturer (opp til og over 1500 høydemeter) og til kortere turer i dyp pudder.
Men en sprek kompis på lettere toppturski vil nok gå fra deg på vei opp, og hun med de bredeste pudderplankene vil kunne kjøre fortere enn deg i puddersnøen.
Fri Flyt har testet svært mange toppturski i denne kategorien, og blant testvinnerne opp gjennom årene finner vi blant andre Völkl VTA 98, K2 Wayback 96 og Armada Tracer 98.
Dette er skiene for deg som:
Vil beherske alle typer føre på topptur - med nedkjøringa som hovedmål.
Vil gå både lange og korte toppturer hele vinteren.
Her er nye tester av vinterens beste, lette ski for topptur. Alt om vinterens nye og oppgraderte toppturski – sammen med tester av tidligere modeller som fortsatt er aktuelle.
Dyre eller billige toppturski?
Det er kostbart å kjøpe seg toppturski, særlig når du kjøper alt nytt. Men det er likevel stor forskjell på hva utstyret koster. Her har vi testet en rekke randoneeski som er rimeligere enn 7000 kroner.
Men er det egentlig stor forskjell på en toppturski til 6000-7000 kroner, og toppmodellene til 12000 kroner? Ikke nødvendigvis.
SEKS NYE TESTER: Fri Flyt har satt seks nye allmountainski under lupen. Dette er skiene som skal takle alt - både løssnø, preppa bakke og sløsj, som på dette bildet fra testing på Oppdal. Foto: Martin I. Dalen
FAST VÅRSNØ: Gode testforhold på Oppdal. Foto: Martin I. Dalen
I SVING: Henning Skjetne skremmer opp litt vårsnø i Oppdal. Foto: Martin I. Dalen
Test og guide til valg av toppturski og randonee ski for dame. Her finner du best i test av toppturski til dame. Selv om de fleste modeller av toppturski og randonee-ski kommer i ulike lengder som passer for begge kjønn, finnes det også egne modeller for damer.
Det er ikke noen tydelig tendens til at du får bedre produkter med høyere pris. Nedenfor er det flere testvinnere blant de rimeligere skiene. Toppturski er uansett dyre spesialprodukter. Du kan dermed forvente at disse rimeligere modellene holder god kvalitet.
Likevel er det noe som skiller de aller dyreste fra de rimelige skiene, altså de over 10.000 kroner.
Hvis det brukes mye karbonfiber, noe som er populært fordi det stiver av skiene med minimal økning i vekt, kan en ski fort gjøre et prishopp. For noen er det nok også et statement å ha den høyeste prisen, det gjelder både de som kjøper og de som selger.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
Betal smartere med Klarna.
Abonnementene fornyes automatisk og kan sies opp når som helst, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.