Toppturski med midtbredde fra 95 millimeter og opp flyter bra i pudder og myk snø, samtidig som vekten er lav. Her er alt du trenger å vite for å velge riktig toppturski - inkludert grundige tester.
ALLSIDIGE: Toppturski er allsidige greier - de åpner for lange motbakker og ambisiøs kjøring. Her er Fri Flyts skitester Sondre Lindkjølen - som har palla i RFC med toppturski - i aksjon under skitesting på Filefjell. Foto: Sigurd Ekeli Grimsby
Fri Flyt har testet toppturski i mange år og har lang erfaring med hva som fungerer til ulike typer bruk. Her har vi samlet det vi betegner som allsidige toppturski. Hvis topptur er fokus, så er dette den viktigste skia du eier.
Med midtbredde fra 9 centimeter og mer vil du stort sett alltid finne flyten. Samtidig er disse toppturskiene nokså lette og smale nok til at du år kantet dem godt på hardt underlag både oppover og nedover. Toppturski stiller heller ikke krav til at du anskaffer de stiveste støvlene, og de tynger ikke unødig i motbakkene – slik en bredere ski med tyngre konstruksjon fort ville gjort.
Legg merke til at Fri Flyt oppgir konstruksjonsvekt – målt i gram per kvadratcentimeter – på alle skiene vi tester. Med dette tallet kan du sammenligne vekt på alle ski i testene, uavhengig av bredde, lengde og kategori.
GRUNDIGE GREIER: Fra skitesting på Filefjell våren 2025. Foto: Sigurd Ekeli Grimsby
Se filmen: Slik tester vi toppturski
Hvor lette bør toppturski være?
Mange vurderer allsidige toppturski opp mot enda lettere randoneeski. Prioriterer du gode opplevelser i nedoverkjøringene, og gjerne drasser på litt mer vekt til topps for å få en bedre opplevelse på vei ned, da kan dette være toppturskiklassen for deg.
Alt du må vite om randonee ski – og grundige tester av de beste skiene for topptur.
Her kan du forvente gode kjøreegenskaper, særlig fra de bredeste i klassen, selv om vekta fortsatt bør ligge godt under to kilo per ski.
Samtidig kan det være et betydelig sprang fra de letteste skiene og opp til denne klassen – både på vei opp og på vei ned.
MOT TOPPEN AV NORGE: Erlend Sande nærmer seg toppen av Galdhøpiggen. Foto: Tore Meirik
For å optimalisere kjøreegenskapene på variert villsnø, har mange av skiene rocker (lang bøy/tupp), taper (innsvinget stopper et stykke bak tuppen) og lite spenn.
Dette er en veldig allsidig skiklasse, og skiene fungerer både til lange og tunge toppturer (opp til og over 1500 høydemeter) og til kortere turer i dyp pudder.
Men en sprek kompis på lettere toppturski vil nok gå fra deg på vei opp, og hun med de bredeste pudderplankene vil kunne kjøre fortere enn deg i puddersnøen.
Fri Flyt har testet svært mange toppturski i denne kategorien, og blant testvinnerne opp gjennom årene finner vi blant andre Völkl VTA 98, K2 Wayback 96 og Armada Tracer 98.
Bør jeg velge toppturski i denne kategorien?
Ja, hvis du:
Vil beherske alle typer føre på topptur - med nedkjøringa som hovedmål.
Vil gå både lange og korte toppturer hele vinteren.
Å velge riktig lengde på toppturskiene kan være like viktig for skiopplevelsen som å velge riktig merke eller modell. Her er Fri Flyts guide til hvordan du passer på å finne den rette lengden, enten du er nybegynner på randonee eller dreven frikjører.
Toppturski med rundt 100 millimeter midtbredde er nok til å flyte bra i pudder og myk snø, samtidig som vekten er lav.
Dyre vs. billige ski
Det er kostbart å kjøpe seg toppturski, særlig når du kjøper alt nytt. Men det er likevel stor forskjell på hva utstyret koster. Her har vi testet en rekke randoneeski som er rimeligere enn 7 000 kroner.
Men er det egentlig stor forskjell på en toppturski til 7 000 kroner, og toppmodellene til over 15 000 kroner? Ikke nødvendigvis.
FAST VÅRSNØ: Gode testforhold i Oppdal. Foto: Martin Innerdal Dalen
BRA TILFANG: Et bitte lite utvalg fra Fri Flyts velfylte skitestarkiv. Foto: Martin I. Dalen
I SVING: Henning Skjetne skremmer opp litt vårsnø i Oppdal. Foto: Martin I. Dalen
Det er ikke noen tydelig tendens til at du får bedre produkter med høyere pris. Nedenfor er det flere testvinnere blant de rimeligere skiene. Toppturski er uansett dyre spesialprodukter. Du kan dermed forvente at disse rimeligere modellene holder god kvalitet.
Likevel er det noe som skiller de aller dyreste fra de rimelige skiene, altså de over 10 000 kroner.
Hvis det brukes mye karbonfiber, noe som er populært fordi det stiver av skiene med minimal økning i vekt, kan en ski fort gjøre et prishopp. For noen er det nok også et statement å ha den høyeste prisen, det gjelder både de som kjøper og de som selger.
Når er 100 millimeter er nok? Alltid. Når er det for mye? Aldri. Dette er toppturskiene som ikke blir feil uansett hva du finner på.
Toppturski til dame
Det finnes flere muligheter når du er dame og skal velge toppturski og randonee-ski. I utgangspunktet vil du finne de fleste unisex-modeller i ulike lengder som vil fungere fint uavhengig av kjønn.
Men det lages også egne ski som er spesieldesignet for damer. I stor grad handler dette om design - i motsetning til for eksempel toppturstøvler som skiller seg avhengig av kjønn.
PÅ TUR: Fri Flyts erfarne skitester Ida Gunleiksrud viser vei for skitestgeneral Henning Reinton under testing av toppurski i Jotunheimen. Foto: Sigurd Ekeli Grimsby
Men Fri Flyt har altså testet flere av modellene som er egne modeller for damer. Skiene er definert med en midtbredde rundt 100 millimeter.
Det betyr at dette er allsidige toppturski som du stort sett vil kunne bruke på de fleste forhold.
Av toppturski for damer var det Atomic Backland 98W som kom best ut blant skiene. Dette er en toppturski som oppleves både leken og lettkjørt av testpanelet.
For deg som er fersk på topptur trekkes også Armada Trace 98 frem. Denne er myk og enkel å svinge i lav fart.