Test av Armada Tracer 98

Test av Armada Tracer 98
Kategori
Topptur
Vekt
1640 gr
Midtbredde
97 mm
Testet lengde
180 cm
Pris
Kr 6 499,-
Årsmodell
2020

Teknisk info:

Armadas toppturserie Tracer er oppdatert for året, og i forrige utgave gjorde storebror Tracer 108 det skarpt i skitesten. Tracer 98 har man...ge av de samme kjennetegnene. Det er er en ganske myk ski. Vekta er litt over middels, og den ble også testet med en ganske tung binding. Tracer 98 er (sammen med Zag) skiene med størst areal i testen. Skiene har lite rocker og relativt langt skjær. Innsvinget er ganske jevn i hele skjæret.

På snø:

Tracer 98 ligger godt på snøen. Den er relativt tung og mjuk og har langt skjær. Den oppfattes som veldig stabil av vårt testlag. Selv om det er ei mjuk ski, holder den kanten godt, også på hardt føre. Det lange skjæret gjør at den ikke er blant de aller mest lettsvingte, og den er heller ikke like lett å tverre som man kanskje forventer av en ski det står Armada på. Flere i testlaget mistenker skia for å være tung siden den er så stabil, men vekta er ikke helt avskrekkende. Så da er det vel heller en mistenkelig bra ski!

Test av Armada Tracer 98

SFI (Ski Flex Index)

3
4
4
3
3

Fri Flyt helhetsvurdering av Armada Tracer 98:

)}

Hard snø:

)}

Myk snø:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
180 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 34433
Merke
Armada
Modell
Tracer 98
Produsert i land
Østerrrike
Andre lengder
164,172,188
Gliflate
135 cm
Rocker bak
17 cm
Rocker fram
28 cm
Skjær
137 cm
Tapering bak
17 cm
Tapering fram
26 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
12 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
11 cm
Maks bak (breieste bak)
122 mm
Midje (smaleste midt)
97 mm
Maks fram (breieste fram)
132 mm
Innsving radius
20.3 mR
Koning (Framski minus bakski)
mm
Areal (en ski)
1950 cm2
Vekt
1640 gr
Relativ vekt
0.84 gr/cm2
Høyde på baktupp
21 mm
Høyde på framtupp
54 mm
Vinkelen på baktupp
15°
Vinkelen på framtupp
25°
Høyde spenn
6 mm

Tilsvarende ski

+

Movement Session 98

I blant gjør skifabrikantene det lett å se hvordan en ski er bygd. Ta en...
+

ZAG Ubac 95

Chamonix-baserte Zag leverer en ganske lett ski til testen. Den utmerker seg ved å ha...
+

Fischer Ranger 92 TI

Ranger-serien ligger i skjæringspunktet mellom våre topptur- og frikjøringstester. Noen av tidligere utgaver har blitt...
+

Blizzard Zero G95

Her er vi over i avdelingen for de virkelig lette skiene. Zero G – serien...
+

G3 Findr 94

Findr-serien ble introdusert for to år siden til god mottagelse. I år er skiene oppdatert....
+

Fischer Hannibal Carbon

Her er vi over på Fischers lettvekts-serie – og skiene har testens laveste egenvekt. Trekjernen...
+

Hagan Boost 94

Her har vi en ganske klassisk toppturski: Lett, noe spenn under foten, litt rocker foran,...
+

Black Diamond Helio Recon 95

Helio Recon er Black Diamonds mellomtunge toppturserie – de lager også den lettere Helio Carbon-skia...
+

Fischer Ranger 94 FR

FR-serien har slektskap til TI-serien til Fischer – men det er også klare forskjeller. I...
+

Faction Agent 2.0

Mange av skiene i denne testen har ganske lik innsvingsradius gjennom skjæret og er relativt...
+

Hagan Boost 99

Boost 99 har samme egenvekt som lillebror Boost 94, og de deler mange andre egenskaper....
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Bestill abonnement Fri Flyt. Få full tilgang til alt
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå