Frikjøringsski er i vår definisjon ski beregmet på løssnø – eller offpist eller villsnø om du vil – med alpinbindinger og midtbredde mellom 100 og 109 millimeter.
Er du på jakt etter en storfjellsski, er du sannsynligvis kommet riktig, og det gjelder helt sikkert om du er typen som kjører offpist hele vinteren nesten uansett føre.

RELEVANT: Sondre Lindkjølen tester frikjøringsski under den nye stolheisen i Vangslia i Oppdal. Foto: Martin Innerdal Dalen
Frikjøringsskiene i denne testen er altså bredere enn de allsidige all mountain-skiene (85-99 millimeter på midten) og smalere enn de spesialiserte pudderskiene (fra 110 millimeter på midten og oppover).
De nyeste testene for kommende sesong:
1000 All Mountain: Ny og spennende ski fra Sveriges ferskeste skimerke
Black Diamond Impulse 104: Populær klassiker som har blitt enda bedre
Black Crows Atris: Lettkjørt og fransk
Elan Ripstick 106 Black: Ny og svingvillig ski fra klassiske Elan
Fischer Ranger 102: Vellykka lillebror fra Fischer
Fischer Ranger 108: Den tjukkere storebroren er også fin
K2 Dispatch 101: Mellombred ski med spesielt innsving i K2s nye skiserie
Line Blade Optic 104: Allsidig og lettkjørt fra Line
Rossignol Sender Ti: Fransk kraftplugg
Salomon One O Six: Morsom klassiker med veldig vellykket oppdatering
Stereo Apex: Norskdesignet frikjøringsski med god flyt
Völkl Mantra 102: Solid tysker!
I tillegg til den rause midtbredden har disse skiene til felles at tuppen begynner langt bak, for at skien skal flyte bedre og svinge lettere i løssnø.
Dette kalles gjerne rocker, early rise eller lignende, men er et prinsipp du ser på gamle ski fra flere tusen år tilbake.
I motsetning til de enda bredere pudderplankene kan de også være fine i preparerte traseer, særlig når det er vårsløsj eller oppkjørt snø.
Innenfor kategorien frikjøringsski finnes det egentlig flere underkategorier. Noen er bygget med tyngre konstruksjon og gjerne metallforsterkning, for å gi ekstra fartsstabilitet.
Disse vil også gi god stabilitet og kantgrep på hardt føre. Her er egenskapene i stor fart prioritert foran det at de skal være lettkjørte under alle forhold.
Nordica Enforcer er en ski som har vært på markedet lenge med litt ulike situasjoner. Denne stabile skien er fortsatt med på å sette standarden i segmentet frikjøringsski.
I den smalere enden av segmentet, er det også verdt å sjekke ut Völkl Mantra 102 og Rossignol Black Ops Sender Ti.
De bredere frikjøringsskiene er enda råere når det gjelder å spise alskens føre utenfor de preparerte bakkene. Dette kan være svært bra ski om du vil kaste deg utfor bratthenget i en frikjøringskonkurranse.

SOLID: Gode frikjøringsski åpner for ambisiøs kjøring i all slags forhold. Foto: Martin Innerdal Dalen
I testen av 2022-modeller gikk testvinnerstempelet til den metallforsterkede Armada Declivity 108 Ti– laget på Atomic-fabrikken i Østerrike og inspirert av det franske råskinnet Tof Henry.
Blizzard Cochise 106 er en sterk konkurrent som gav testkjørerne en følelse av klassisk frikjøringsski.
I den andre enden finner du lettere, mer lettsvingte og lekne ski. Disse kan det også være aktuelt å sette toppturbindinger på, som den slankede utgaven av 4FRNT Devastator.
Noen har baktupp, som gir mulighet til å montere bindingene langt fram (midtmontering) for å optimalisere egenskapene for å lande baklengs. Faction Prodigy 3.0 er en allsidig ski som også er aktuell for den som vil forsøke seg baklengs puddersnøen.