Frikjøringsski er i vår definisjon ski beregmet på løssnø – eller offpist eller villsnø om du vil – med alpinbindinger og midtbredde mellom 100 og 109 millimeter.
Er du på jakt etter en storfjellsski, er du sannsynligvis kommet riktig, og det gjelder helt sikkert om du er typen som kjører offpist hele vinteren nesten uansett føre.
Frikjøringsskiene i denne testen er altså bredere enn de allsidige all mountain-skiene (85-99 millimeter på midten) og smalere enn de spesialiserte pudderskiene (fra 110 millimeter på midten og oppover).
I tillegg til den rause midtbredden har disse skiene til felles at tuppen begynner langt bak, for at skien skal flyte bedre og svinge lettere i løssnø.
Dette kalles gjerne rocker, early rise eller lignende, men er et prinsipp du ser på gamle ski fra flere tusen år tilbake.
I motsetning til de enda bredere pudderplankene kan de også være fine i preparerte traseer, særlig når det er vårsløsj eller oppkjørt snø.
Innenfor kategorien frikjøringsski finnes det egentlig flere underkategorier. Noen er bygget med tyngre konstruksjon og gjerne metallforsterkning, for å gi ekstra fartsstabilitet.
Disse vil også gi god stabilitet og kantgrep på hardt føre. Her er egenskapene i stor fart prioritert foran det at de skal være lettkjørte under alle forhold.
Nordica Enforcer er en ski som har vært på markedet lenge med litt ulike situasjoner. Denne stabile skien er fortsatt med på å sette standarden i segmentet frikjøringsski.
I den smalere enden av segmentet, er det også verdt å sjekke ut Völkl Mantra 102 og Rossignol Black Ops Sender Ti.
De bredere frikjøringsskiene er enda råere når det gjelder å spise alskens føre utenfor de preparerte bakkene. Dette kan være svært bra ski om du vil kaste deg utfor bratthenget i en frikjøringskonkurranse.
I testen av 2022-modeller gikk testvinnerstempelet til den metallforsterkede Armada Declivity 108 Ti– laget på Atomic-fabrikken i Østerrike og inspirert av det franske råskinnet Tof Henry.
Blizzard Cochise 106 er en sterk konkurrent som gav testkjørerne en følelse av klassisk frikjøringsski.
I den andre enden finner du lettere, mer lettsvingte og lekne ski. Disse kan det også være aktuelt å sette toppturbindinger på, som den slankede utgaven av 4FRNT Devastator.
Noen har baktupp, som gir mulighet til å montere bindingene langt fram (midtmontering) for å optimalisere egenskapene for å lande baklengs. Faction Prodigy 3.0 er en allsidig ski som også er aktuell for den som vil forsøke seg baklengs puddersnøen.