Test av Fischer Ranger 106

Test av Fischer Ranger 106
Kategori
Frikjøring
Vekt
2210 gr
Midtbredde
105.3 mm
Testet lengde
190 cm
Pris
Kr 8 000,-
Årsmodell
2015

Teknisk info:

Ranger-serien skiller seg fra Big Stix ved at sandwichkonstruksjonen er forsterket med aluminium, ifølge Fischer en 0,8 millimeter tykk alum...iniumsplate i hele skiens lengde. Den har gjennomsnittlig flekskurve med en litt mykere famtupp. Svingradien er lang sammenlignet med de fleste andre, også her er den kortere i bakskia. Langt setback er også et kjennetegn ved konstruksjonen her. Egenvekta er middels høy til tross for luftkanaler i kjernen.

På snø:

Fischer Ranger gir litt av den solide storslalåmfølelsen til de typiske allroundskiene, samtidig som den også er bred nok til å funke i pudder. Den lange svingradien gjør at den egner seg til store svinger, men det er heller ikke noe problem å variere svinglengden. Dette er en allsidig og lettkjørt frikjøringsski, som passer for den som tilbringer mye tid i preparerte bakker, men også vil ha en ski som duger når løssnøen kaller.

Test av Fischer Ranger 106

SFI (Ski Flex Index)

5
5
5
5
4

Fri Flyt helhetsvurdering av Fischer Ranger 106:

)}

Flyt:

)}

Sving:

)}

Fart:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
190 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 55554
Merke
Fischer
Modell
Ranger 106
Produsert i land
Østerrike
Andre lengder
174, 182
Gliflate
150 cm
Rocker bak
6 cm
Rocker fram
34 cm
Skjær
160 cm
Tapering bak
10 cm
Tapering fram
20 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
15 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
13 cm
Maks bak (breieste bak)
123.6 mm
Midje (smaleste midt)
105.3 mm
Maks fram (breieste fram)
138.3 mm
Innsving radius
26.8 mR
Koning (Framski minus bakski)
14.7 mm
Areal (en ski)
2171 cm2
Vekt
2210 gr
Relativ vekt
1.02 gr/cm2
Høyde på baktupp
14 mm
Høyde på framtupp
64 mm
Vinkelen på baktupp
20°
Vinkelen på framtupp
30°
Høyde spenn
7 mm

Tilsvarende ski

+

Line Supernatural 108

Denne nye skimodellen fra Line minner om tidligere modeller som Prophet og Mothership. Den har...
+

Salomon Q Lab 2015

Bare bokstaven Q er igjen av Quest-serien til Salomon, i tillegg til ideen om å...
+

Line Sick Day

Line vil vise at de kan mer enn å lage lekne ski, og Sick Day...
+

Black Crows Atris

Dette er en ny ski fra Black Crows, laget i samarbeid med den franske guruen...
+

Scott Punisher

Scott pleier å levere konstruksjoner utenom det vanlige, og Punisher er intet unntak: Fram -og...
+

Black Crows Corvus 2015

Dette er en ny ski fra Black Crows, laget i samarbeid med den franske guruen...
+

Atomic Automatic 109

109 er den midterste skien i frikjøringsserien Automatic. Den har en lett trekjerne med karbonforsterkning....
+

Fischer Big Stix 110

Fischer drømmer nok om den gang Big Stix dominerte blant de ivrigste entusiastene på begge...
+

Whitedot Ranger

På Ranger CL har Whitedot erstattet glassfiber med karbonfiber og fått en svært lett konstruksjon....
+

Movement Trust

Movement Trust har en lang framski med rocker og taper og en kort bakski uten...
+

Whitedot Director

Whitedot satser videre med nye modeller, og dette er andre generasjon av Director. Den har...
+

Nordica El capo

Nordica har tradisjoner for å lage allround frikjøringsski med aluminiumsforsterkning og gode egenskaper i bakken,...
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Bestill abonnement Fri Flyt. Få full tilgang til alt
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå