Test av Fischer Ranger 102

Test av Fischer Ranger 102
Kategori
Frikjøring
Vekt
2080 gr
Midtbredde
103 mm
Testet lengde
184 cm
Pris
Kr 7 500,-
Årsmodell
2019

Teknisk info:

Ranger er frikjøringsskiene til Fischer, og selv om serien har vært med en god stund, har den fått seg en facelift foran denne vinteren. Baktupp og innsving som... varierer gjennom skjæret meldes inn blant de nye designelementene. Dette er en relativt tung konstruksjon, til tross for all karbonfiberen som vises fram. Ranger 102 har lang rocker i framskia, og mindre bak. Innsvinget er spesielt, med ekstremt kort innsvingsradius på midten og lang radius i bakskia. Mye rocker i framskia, og stiv baktupp som blir jevnt mykere framover. Ble for øvrig levert til test med techbinding.

På snø:

Man merker at skia er tung, og flere av testerne savner rene kjørebindinger på ei slik ski. De krever nemlig litt kraft for å håndteres, men da får man til gjen...gjeld bra med fartsstabilitet og trygghet tilbake – selv med techbinding. Med mer passende bindinger ville skiene garantert vært enda bedre. Samtidig føles de litt tungsvingte til tross for den svært korte innsvingsradiusen på midten – men her er testpanelet litt delt i oppfatningen. Siden forskjellen på innsvinget foran og bak er så stor, kan det gjøre at man ikke får ordentlig kontakt med skjæret. Såpass tunge ski blir heller ikke veldig lekne, men Fischer Ranger 102 er utvilsomt et godt valg for deg som vil gønne på med fart og flyt – heller enn å leke på små elementer i parken.

Test av Fischer Ranger 102

SFI (Ski Flex Index)

7
5
4
4
4

Fri Flyt helhetsvurdering av Test av Fischer Ranger 102:

)}

Flyt:

)}

Sving:

)}

Fart:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
185 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 75444
Merke
Fischer
Modell
Ranger 102
Produsert i land
Ukraina
Andre lengder
170, 177
Gliflate
109 cm
Rocker bak
29 cm
Rocker fram
47 cm
Skjær
121 cm
Tapering bak
30 cm
Tapering fram
34 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
10 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
10 cm
Maks bak (breieste bak)
127 mm
Midje (smaleste midt)
103 mm
Maks fram (breieste fram)
138 mm
Innsving radius
19.4 mR
Koning (Framski minus bakski)
mm
Areal (en ski)
2110 cm2
Vekt
2080 gr
Relativ vekt
0.99 gr/cm2
Høyde på baktupp
35 mm
Høyde på framtupp
66 mm
Vinkelen på baktupp
20°
Vinkelen på framtupp
2°
Høyde spenn
4 mm

Tilsvarende ski

Black Diamond Boundary Pro 100

Black Diamond Boundary Pro 100

Kategori
Frikjøring
Årsmodell
2019
Atomic Backland 107

Atomic Backland 107

Kategori
Frikjøring
Årsmodell
2019
4FRNT MSP 107

4FRNT MSP 107

Kategori
Frikjøring
Årsmodell
2019
Testvinner
Atomic Bent Chetler 100

Atomic Bent Chetler 100

Kategori
Frikjøring
Årsmodell
2019
Stereo Zenith II

Stereo Zenith II

Kategori
Frikjøring
Årsmodell
2019
Salomon QST 106

Salomon QST 106

Kategori
Frikjøring
Årsmodell
2019
Rocky Mountain Underground North Shore 108

Rocky Mountain Underground North Shore 108

Kategori
Frikjøring
Årsmodell
2019
Line Sakana

Line Sakana

Kategori
Frikjøring
Årsmodell
2019
Down ThrowDown 105

Down ThrowDown 105

Kategori
Frikjøring
Årsmodell
2019
Fischer Ranger 102

Fischer Ranger 102

Kategori
Frikjøring
Årsmodell
2019
Faction Prodigy 3.0

Faction Prodigy 3.0

Kategori
Frikjøring
Årsmodell
2019
Logg inn
Bestill abonnement og få tilgang til hele Fri Flyts digitale univers.

Digitalt abonnement 6 måneder

Tilgang til Fri Flyts blader og nettsider digitalt

Alternative text
Kr 399,-

Fri Flyt og boka Trygge Toppturer

To utgaver levert hjem, full digital tilgang og bestselgerboka Trygge toppturer. Spar 40%.

Alternative text
Kr 399,-
Kr 648,-

Fri Flyt-abonnement

8 utgaver levert hjem, pluss alt Fri Flyts digitale innhold i et år

Alternative text
Kr 699,-
Kontakt oss. Vi svarer raskt på mail.
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salg og marked: Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå