Hva skal du tenke på når du velger alpinsko? Går du aldri topptur, eller noen få og korte hver vinter? Her får du vite alt du trenger for å gjøre riktig kjøp – inkludert hvilke støvler som er best i våre tester.
KRAFTIGE SAKER: Skal du kjøre like bra som Fri Flyts faste skitester Ida Gunleiksrud må du ha solide skisko som maksimerer både følelsen med underlaget og kraftoverføringen. Foto: Vegard Brei
Støvlene er det mest personlige utstyret skikjørere har, og riktige alpinstøvler gjør deg ikke bare til en mye bedre skikjører, men de er også avgjørende for komfort, varme, kraftoverføring og kontakt med underlag og ski.
Høsten 2023 lanseres flere reindyrka alpinstøvler med et nytt og kraftig Boa-system, som erstatter spenner for å stramme underskallet. Vi har testet tre av disse støvlene: Både Fischer RC 4 MV 130ogSalomon S Pro Supra er varme og komfortable varianter med stiv fleks, mens Atomics nye Hawx Ultra XTD 130 er en presis støvel med gåfunksjon.
Boa-systemet er en tynn wire som strammes med et hjul. Det er godt kjent fra sykkesko, snowboardsko og joggesko, hvor det gir strammere passform enn lisser, men uten det harde og konsentrerte trykket man får fra spenner.
Systemet brukes også mye på toppturstøvler, som med sin tynnere plast kan strammes tilstrekkelig med Boa i stedet for spenner.
Den nye varianten for alpinstøvler er betydelig kraftigere sammenlignet med vanlige Boa: Wiren er tykkere og strammehjulet langt mer solid.
Hjulet bygger mer ut fra støvelen enn vi er vant til fra topptursko, men det er laget med en slags utløserfunksjon: Ved kraftig slag vil det løsne før det knekker, samtidig som det henger fast i wiren slik at strammehjulet ikke forsvinner.
Som på andre Boa-systemer kan wiren finjusteres ved å skru på hjulet, men den kan også løsnes raskt ved å trekke hjulet rett opp. Fordelen med Boa er at den strammer jevnere enn spenner, og skal derfor bidra til komfort. Samtidig vil tradisjonelle spenner stramme mer og kan gi økt presisjon - særlig på stive støvler.
Merk for øvrig at Boa er et merkenavn - det fins lignende systemer med andre navn.
Artikkelen fortsetter under bildet!
NYTT: Boa-systemet lanseres nå som erstatning for spenner også på tradisjonelle alpinstøvler. Foto: Tore Meirik
Den viktigste delen av skiutstyret
Det er ikke uten grunn at nesten alle proffe skikjørere oppgir støvlene som den viktigste delen av utstyret, og at de ofte har alpinstøvlene som håndbagasje på fly, for å miste dem rett og slett er total krise (mye verre enn å miste skiene).
Som hovedregel bør man velge så små størrelser som mulig, og heller tilpasse støvlene slik at de ikke blir vonde, i stedet for å kjøpe for stor størrelse.
Fri Flyt har testet mange alpinstøvler opp gjennom årene, og noen utmerker seg som mer allsidige enn andre.
Dalbello Lupo Pro HD har veldig god gåfunksjon – men den stive og tunge støvelen er altså mer en alpinstøvel enn sko for topptur.
Fri Flyt har testet ti par alpinstøvler for allsidig bruk. Dette er komfortable støvler som passer like bra til carvingsvinger i bakken som til løssnøkjøring. De er beregnet på lange dager i bakken, mer enn ekstreme ytelser.
Selv om de kommer fra ulike produsenter, har støvlene i testen mange fellestrekk.
Samtlige har fire spenner og overlappsskall. Tidligere har det vært flere varianter her, og såkalt flekstungeløsning brukes fremdeles av blant annet Dalbello.
Men de fleste ser nå ut til å være enige om at de fire spennene som foretrekkes av World Cup-kjørere også gir best stramming for vanlige alpinister i bakken. En av grunnene til det, er nok at produsentene har fått til super brukervennlighet, samtlige støvler var lette å tråkke ned i.
ALLMOUNTAIN: Allsidige skistøvler - ofte kalt allmountainstøvler - fungerer til både bakkekjøring og offpist. Her er testgeneral Erlend Sande i aksjon med Nordica Speedmachine i Oppdal. Foto: Tore Meirik
Alle modellene er utstyrt med GripWalk-såle. Dette er et gummifelt bak tåballen, som gjør det sikrere og mer komfortabelt å gå med støvlene – enten du trasker gjennom et bysentrum i Alpene eller «booter» opp en avblåst egg.
Haken ved dette, er at du også må ha en GripWalk-binding, som er en egen standard. Har du en binding med alpin standard, for eksempel på et par racingski, er det ikke anbefalt å bruke disse.
Sammenlignet med randonee-støvler, vil du oppleve at disse støvlene er svært enkle i bruk, med varme og gode innerstøvler.
Om du er vant til stivere og mer konkurranserettede alpinstøvler, vil de være lettere å komme ned i og stort sett varmere. Samtidig har mange av dem myk fleks og relativt bred lest, noe som kan gå ut over presisjon og kraftoverføring.
Lestbredde på alpinstøvlene
I testarbeidet opplevde vi at lestbredde var noe av det mest avgjørende for kjøreegenskapene. Selv om ingen av testkjørerne har spesielt smale føtter, hadde vi ingen problemer med å finne oss til rette i de smaleste modellene, og disse hadde best presisjon. Anbefalingen vår blir dermed å velge et så smalt skall som mulig.
For konkurransealpinister er det en selvfølge å gjøre det slik, og så går de til en støveltilpasser og blokker eller freser ut de punktene der foten trenger mer plass. Dette kan høres ekstremt ut for en hobbyfrikjører, men det er greit å vite at muligheten for tilpasning er der, dersom du etterpå finner ut at du har valgt et for smalt skall.
Hvor mye fleks skal du ha?
Hva slags fleks du foretrekker, kommer noe an på fysikk og ferdigheter og noe på smak og behag. Tallene er ikke nødvendigvis sammenlignbare mellom ulike modeller. Men overordnet er fleks 100 og lavere mykt og komfortabelt, mens fleks opp mot 130 gir stivere og mer racingaktige egenskaper. Har du for mye fleks, vil du oppleve at det går ut over kraftoverføringen.
Er fleksen for stiv, vil du oppleve at du står i en låst posisjon og det kan gå ut over teknikk og balanse.
Jentemodeller er lavere enn herremodeller, fordi kvinner ofte har kortere leggmuskler med større volum enn menn. En høy støvel kan stramme for hardt rundt leggen, noe som vil gå ut over blodsirkulasjon i beina, som igjen fører til både smerter og frysing. Ofte kommer damemodellene også med noe mykere fleks.
I kategoriinndelingen under kan fleks-indeksen grovt sett deles inn slik:
Komfort: 60-80
Myk frikjøring: 80-110
Park: 70-100
Stivere frikjøring: 110-130
Racing: 130 +
Frikjøringsstøvler med gåfunksjon
Dette er allsidige og tradisjonelle skistøvler som vil passe de fleste kjørere som er ferdige med nybegynnerstadiet.
I forhold til de aller billigste modellene er de mer forseggjorte og ofte noe stivere.
At støvlene har gåfunksjon betyr at de har mulighet til å «åpne» ankelen, slik at det blir langt mer behagelig å gå oppover med. Men dette kan gjøre at støvelen blir noe mykere.
Med gåfunksjon følger ofte også gummisåle, som gjør skoene mye bedre å gå på bart fjell med, men også at kontakten med skiene blir noe dårligere.
I vår inndeling har vi tatt med hull til techbindinger i begrepet «gåfunksjon», slik at de kan brukes både med tradisjonelle alpinbindinger og lettere techbindinger for topptur.
Legg likevel merke til at disse skistøvlene ligner mye mer på frikjøringsstøvlene uten gåfunksjon, enn de ligner på typiske toppturstøvler.
Dette er støvlene for deg som:
Gjerne går topptur, men prioriterer nedkjøring
Har ambisjoner om både høy fart og klippedropp –også på topptur
Ser på deg som en frikjører mer enn en jibber
Styr unna slike støvler hvis du:
Er mest på topptur, og foretrekker det foran kjøring i skiheis
Kun kjører park
Frikjøringsstøvler uten gåfunksjon
Dette er støvelen for frikjøreren som ikke vil gå på kompromiss med kjøreegenskaper, særlig på fast/ hardt føre, og ikke bruker techbindinger.
Frikjøringsstøvlene uten gåfunksjon mangler nemlig hullene som gjør at de kan brukes med techbindinger, men de kan til gjengjeld være stivere og mer presise.
Disse støvlene er de stiveste du finner på ordinære butikker, og ofte varianter av racingstøvler, men med litt bredere lest for mer komfort og tykkere innersko for mer varme.
Dette er støvlene for deg som:
Alltid setter nedkjøringa høyest, og kommer deg opp med heis
Synes en dag uten høy fart, klippedropp eller skjærende svinger er bortkasta
Styr unna slike støvler hvis du:
Velger topptur foran heis hvis du har muligheten
Kun kjører park
Parkstøvler
Parkkjørere foretrekker gjerne mykere utgaver av frikjøringsstøvlene, vanligvis også med mykere materialer i sålen. Mykere støvler gjør det lettere å takle harde landinger og ekstreme utslag både forlengs og baklengs.
Det blir også lettere å få tak –og tweake- i skiene ved grabbing. Jibberne er også ofte glade i varme og komfort på bekostning av kjøreegenskaper på hardt føre, og varme og komfort er noe lettere å finne i myke støvler.
Samtidig gir myke støvler dårligere kraftoverføring og kontakt med skiene, og dermed ikke like gode kjøreegenskaper, særlig på hardt føre, som frikjøringsstøvlene.
Dette er støvlene for deg som:
Synes en dag uten hopp, rails, flips og spins er bortkasta
Mener at all kul skikjøring foregår i terrengparken
Styr unna slike støvler hvis du:
Vil kjøre fort på varierende, og gjerne hardt, føre
Syns et perfekt skjær er noe av det artigste som fins
Racingstøvler
Stiv og smal konstruksjon gjør at racingstøvlene gir overlegen følelse med skiene og fantastiske evner på hardt føre på grunn av veldig god kraftoverføring. Krever du at skoene skal levere 110% når du kjører nedover, og hvordan de er resten av tiden ikke spiller noen rolle, da er dette støvlene for deg.
Baksidene er tynn innersko som gjør støvlene kalde, de setter store krav til tilpassing og at de kan være krevende å få av og på, spesielt hvis de er kalde.
De færreste klarer å ha slike støvler igjenkneppet over lengre tid.
Merk at racingstøvler man får kjøpt i butikken er annerledes enn støvlene som brukes av alpinister på høyeste nivå, som vanligvis har spesialstøvler som ikke er å få kjøpt (de er ikke engang CE-godkjent som nye).
Dette er støvlene for deg som:
Syns en dag uten maks innsats i nedoverbakkene er bortkastet
Syns det er helt greit at støvlene er ubehagelige over tid så lenge de leverer i nedoverbakkene
Er en dyktig og ambisiøs kjører
Styr unna slike støvler hvis du:
Fryser mye på beina
Mener at skistøvlene skal være på helt til du kommer hjem fra afterski
Vil ha ett par sko til alt; park, topptur, fri- og løypekjøring
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
Betal smartere med Klarna.
Abonnementene fornyes automatisk og kan sies opp når som helst, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.