Skisko og slalåmsko - best i test alpinstøvler

De beste alpinstøvlene

Hva skal du tenke på når du velger alpinsko? Går du aldri topptur, eller noen få og korte hver vinter? Her får du vite alt du trenger for å gjøre riktig kjøp – inkludert hvilke støvler som er best i våre tester.

Vi har testet Dalbello Lupo Pro HD alpinstøvel
TEST: Fri Flyt har testet en rekke alpinstøvler - blant annet nye Dalbello Lupo Pro HD. Foto: Tore Meirik

Støvlene er det mest personlige utstyret skikjørere har, og riktige alpinstøvler gjør deg ikke bare til en mye bedre skikjører, men de er også avgjørende for komfort, varme, kraftoverføring og kontakt med underlag og ski.

Det er ikke uten grunn at nesten alle proffe skikjørere oppgir støvlene som den viktigste delen av utstyret, og at de ofte har alpinstøvlene som håndbagasje på fly- fordi å miste dem rett og slett er total krise (mye verre enn å miste skiene).

Som hovedregel bør man velge så små størrelser som mulig, og heller tilpasse støvlene slik at de ikke blir vonde, i stedet for å kjøpe for stor størrelse.

Fri Flyt har testet mange alpinstøvler opp gjennom årene, og noen utmerker seg som mer allsidige enn andre.

Dalbello Lupo Pro HD er en ny modell med veldig god gåfunksjon – men den stive og tunge støvelen er altså mer en alpinstøvel enn sko for topptur. Det samme er fine Lange XT Free Pro Model og K2s Mindbender 130.

Også Rossignol Alltrack og Nordica Strider 130 er fine frikjøringsstøvler som også kan brukes i bruke techbindinger, og dermed gå motbakke.

Frikjøringsstøvler fins i forskjellige stivhetsgrader, ofte referert med «flex index», vanligvis  et tall mellom 100 og 140. Dette er ingen standardisert skala, slik at for eksempel flex index 130 ikke nødvendigvis er likt mellom forskjellige støvelmerker. Likevel er det ingen tvil om at tallet gir en indikasjon på stivhet – og bruksområde.

Stive støvler gir bedre kraftoverføring til og følelse med skiene. Men jo stivere de er, jo mer arbeid kreves for å finne støvler som passer perfekt –og de vil ofte oppleves som kaldere. 

Jentemodeller er lavere enn herremodeller, fordi kvinner ofte har kortere leggmuskler med større volum enn menn. En høy støvel kan stramme for hardt rundt leggen, noe som vil gå ut over blodsirkulasjon i beina, som igjen fører til både smerter og frysing. Ofte kommer damemodellene også med noe mykere fleks.

I kategoriinndelingen under kan fleks-indeksen grovt sett deles inn slik:

  • Komfort: 60-80

  • Myk frikjøring: 80-110

  • Park: 70-100

  • Stivere frikjøring: 110-130

  • Racing: 130 +

Frikjøringsstøvler med gåfunksjon

Dette er allsidige og tradisjonelle skistøvler som vil passe de fleste kjørere som er ferdige med nybegynnerstadiet.

I forhold til de aller billigste modellene er de mer forseggjorte og ofte noe stivere.

At støvlene har gåfunksjon betyr at de har mulighet til å «åpne» ankelen, slik at det blir langt mer behagelig å gå oppover med. Men dette kan gjøre at støvelen blir noe mykere.

Med gåfunksjon følger ofte også gummisåle, som gjør skoene mye bedre å gå på bart fjell med, men også at kontakten med skiene blir noe dårligere.

I vår inndeling har vi tatt med hull til techbindinger i begrepet «gåfunksjon», slik at de kan brukes både med tradisjonelle alpinbindinger og lettere techbindinger for topptur.

Legg likevel merke til at disse skistøvlene ligner mye mer på frikjøringsstøvlene uten gåfunksjon, enn de ligner på typiske toppturstøvler.

Dette er støvlene for deg som:

  • Gjerne går topptur, men prioriterer nedkjøring

  • Har ambisjoner om både høy fart og klippedropp –også på topptur

  • Ser på deg som en frikjører mer enn en jibber 

Styr unna slike støvler hvis du:

  • Er mest på topptur, og foretrekker det foran kjøring i skiheis

  • Kun kjører park

Frikjøringsstøvler uten gåfunksjon

Dette er støvelen for frikjøreren som ikke vil gå på kompromiss med kjøreegenskaper, særlig på fast/ hardt føre, og ikke bruker techbindinger.

Frikjøringsstøvlene uten gåfunksjon mangler nemlig hullene som gjør at de kan brukes med techbindinger, men de kan til gjengjeld være stivere og mer presise.

Disse støvlene er de stiveste du finner på ordinære butikker, og ofte varianter av racingstøvler, men med litt bredere lest for mer komfort og tykkere innersko for mer varme.

Dette er støvlene for deg som:

  • Alltid setter nedkjøringa høyest, og kommer deg opp med heis

  • Synes en dag uten høy fart, klippedropp eller skjærende svinger er bortkasta

Styr unna slike støvler hvis du:

  • Velger topptur foran heis hvis du har muligheten

  • Kun kjører park 

Parkstøvler

Parkkjørere foretrekker gjerne mykere utgaver av frikjøringsstøvlene, vanligvis også med mykere materialer i sålen. Mykere støvler gjør det lettere å takle harde landinger og ekstreme utslag både forlengs og baklengs.

Det blir også lettere å få tak –og tweake- i skiene ved grabbing. Jibberne er også ofte glade i varme og komfort på bekostning av kjøreegenskaper på hardt føre, og varme og komfort er noe lettere å finne i myke støvler.

Samtidig gir myke støvler dårligere kraftoverføring og kontakt med skiene, og dermed ikke like gode kjøreegenskaper, særlig på hardt føre, som frikjøringsstøvlene.

Dette er støvlene for deg som:

  • Synes en dag uten hopp, rails, flips og spins er bortkasta

  • Mener at all kul skikjøring foregår i terrengparken

Styr unna slike støvler hvis du:

  • Vil kjøre fort på varierende, og gjerne hardt, føre

  • Syns et perfekt skjær er noe av det artigste som fins

Racingstøvler

Stiv og smal konstruksjon gjør at racingstøvlene gir overlegen følelse med skiene og fantastiske evner på hardt føre på grunn av veldig god kraftoverføring. Krever du at skoene skal levere 110% når du kjører nedover, og hvordan de er resten av tiden ikke spiller noen rolle, da er dette støvlene for deg.

Baksidene er tynn innersko som gjør støvlene kalde, de setter store krav til tilpassing og at de kan være krevende å få av og på, spesielt hvis de er kalde.

De færreste klarer å ha slike støvler igjenkneppet over lengre tid.

Merk at racingstøvler man får kjøpt i butikken er annerledes enn støvlene som brukes av alpinister på høyeste nivå, som vanligvis har spesialstøvler som ikke er å få kjøpt (de er ikke engang CE-godkjent som nye).

Dette er støvlene for deg som:

  • Syns en dag uten maks innsats i nedoverbakkene er bortkastet

  • Syns det er helt greit at støvlene er ubehagelige over tid så lenge de leverer i nedoverbakkene

  • Er en dyktig og ambisiøs kjører

Styr unna slike støvler hvis du:

  • Fryser mye på beina

  • Mener at skistøvlene skal være på helt til du kommer hjem fra afterski

  • Vil ha ett par sko til alt; park, topptur, fri- og løypekjøring

Test av Dalbello Lupo Pro HD

Dalbello Lupo Pro HD er god å kjøre med, har imponerende gåutslag i oppovermodus og er i det hele tatt et veldig vellykka kompromiss.

Vi har testet Dalbello Lupo Pro HD alpinstøvel
Dalbello Lupo Pro HD
Dalbello Lupo Pro HD

2050 gram (i str. 26,5)

Vekt i oppovermodus (uten tunga): 1 898 gram

Vekt, innerstøvel: 324 gram

8 499 kroner

Oppgitt fleks: 130

Oppgitt lestbredde: 98 mm

Oppgitt gåutslag: 68 grader (med tunga fjernet)

dalbello.it

skala
8/10

Lupo Pro HD er en ny frikjøringsstøvel med gåfunksjon fra italienske Dalbello. Skoen er laget i PU-plast med karbon i skaftet – noe som i praksis betyr at støvelen vektmessig kan sammenlignes med ordinære frikjøringsstøvler (PU-plast er en litt myk og seig plasttype, som derfor krever tykt lag for å gi stivhet. Dermed blir støvler med PU tyngre. Fordelen er at de får mer progressiv fleks, og støvler med PU er allment kjent som best å kjøre med).

Vi har testet Dalbello Lupo Pro HD alpinstøvel
Dalbello Lupo Pro HD

Skoa har tre spenner; en over vrista, en i ankelleddet og en på overskallet, pluss powerstrap med metallspenne øverst.

Lupo Pro HD har gummisåle fra Vibram, som er GripWalk-kompatibel - som betyr at den passer med de fleste bindinger.

Bytte mellom gå- og kjøremodus gjøres med en spak på baksiden, som kobler over- og underskallet fra hverandre eller sammen.

For å utnytte gåutslaget må man ta av plasttunga, som bæres i sekken på vei opp. Den festes foran på foten i en metallpinne som stikkes inn i et hull på tunga, for så å låses med en liten slå.

I BRUK 

Dalbello Lupo Pro HD er verken best til frikjøring eller topptur – men den er et veldig bra kompromiss. La oss ta oppturen – altså støvelen i oppovermodus – først: Avtakbar tunge føles gammeldags – det er noen år siden dette forsvant på toppturstøvler. Samtidig er tunga relativt lett å håndtere, og grei å ta av og på selv med hansker på hendene. Når tunga ligger i sekken og støvelen er i gåmodus imponerer den stort med voldsomt gåutslag. Vi har aldri prøvd støvler i denne vektklassen som er i nærheten av like god bevegelse til ankelleddet. 

Vi har testet Dalbello Lupo Pro HD alpinstøvel
TUNGEFESTE: Metalpinnene foran fester tunga i nedovermodus.

Siden støvelen uansett er for tung til mange, lange toppturer så føles det verdt å knote med tunga for å oppnå det suverene gåutslaget. Sett bort fra vekten og det ekstra knotet med tunga er Lupo Pro HD like god å få med som mer dedikerte toppturstøvler. Men vekta er altså alt for høy til at støvelen kan kalles en dedikert toppturstøvel.

Når tunga er på plass og nedkjøringa starter skal skoa ha samme fleks som Dalbellos dedikerte kjøresko Krypton. Det har den ikke – plasten er jevnt over et hakk mykere enn Krypton. Men samtidig er støvelen stivere enn de fleste reindyrka toppturstøvler, og progressiviteten i den tjukke plasten er langt bedre enn hva man får på halvannen kilos randonneéstøvler.

Dermed skulle de meste være på plass i nedkjøringene, men skoa får litt trekk for manglende presisjon. Med 99 millimeter bred lest  - det er ganske smalt – skulle man tro skoa ga mer presisjon og følelse med underlaget. Men volumet er stort, og selv om det gir god komfort trekker det kjøreegenskapene litt ned (og viser at lestbredde ikke er det eneste som avgjør komfort). Merk at dette kan variere noe etter fotform.

Dalbello Lupo Pro HD er litt for myk og upresis til å slå dedikerte kjørestøvler og den er for tung til å slå dedikerte toppturstøvler, men som en komfortabel og allsidig frikjøringssko for skiheis og en og annen topptur er skoa et svært vellykka kompromiss.

VURDERING
Frikjøring
Motbakke
Komfort
Presisjon
Brukervennlighet
Total
PLUSS

Veldig bra gåutslag

Komfortabel

God progressivitet

MINUS

Avtakbar tunge

Litt upresis

Kunne vært stivere

Test av Nordica Strider Pro 130 DYN

Testens stiveste, tyngste og mest kjøreretta støvel er Nordica Strider Pro 130 DYN.

Nordica Strider Pro 130 DYN
Nordica Strider Pro 130 DYN
Nordica Strider Pro 130 DYN
  • Vekt: 1 824 gram

  • Oppgitt gåutslag: 46 grader

  • 6 999 kroner

  • nordica.com

skala
7/10

TEKNISK:Testens tyngste støvel er også den med minst gåutslag og tjukkest innersko. Strider er laget i Grilamid og innerstøvelen er isolert med Primaloft. Skoa har fire spenner, kraftig borrelås øverst og Grip Walk-såle med gummi fra bildekkprodusenten Michelin. Støvelen kom for øvrig på markedet denne sesongen, og den kommer i tre versjoner, to som er mykere og tyngre enn denne. Oppgitt fleks er 130 og lestbredden er 100 millimeter – midt på treet romslig sammenlignet med andre Nordica-støvler.

Skiftet mellom gå- og kjøremodus gjøres med en slå på baksiden av støvelen, og i gåmodus har skoa 46 grader utslag. Innerskallet er nokså høyt, og plasten er tykk.

Strider er for øvrig den eneste topptursko-serien fra Nordica, som i likhet med Rossignol ikke bryr seg om å lage lettere støvelmodeller. 

I BRUK: Siden man vanligvis starter en topptur med å gå motbakke blir førsteinntrykket litt ruskete for Nordica sin del (med det skal forandre seg!). Støvelen er riktignok svært komfortabel med sin romslige lest og tjukke og varme innerstøvel, men de er også betydelig tyngre enn testens andre støvler. Gutslaget er heller ikke like bra som de andre, her merker man at man har slalåmsko på beina når man beveger ankelleddet – dette skyldes den kraftige innerstøvelen og at plasten i underskallet går temmelig høyt på ankelen. Samtidig er gåfunksjonen bedre enn hva som var standard på fire spenners støvler for noen år siden. På toppen er det fort gjort og svært enkelt å skifte til nedovermodus. Michelin-sålen oppleves som glatt og litt utrygg på steinete underlag.

Men i unnabakkene er den tunge støvelen fra Nordica i en klasse for seg. Fleksen er like stiv og progressiv som på en ordinær alpinstøvel, og kraftoverføringen til og følelsen med underlaget helt enestående. Årsaken er det samme som begrenser gåfunksjonen: Høy, tykk plast i underskallet og solid innerstøvel. Dette er den eneste støvelen i testen som gjorde at techbindingene tidvis føltes for spinkle for støvlene – man følte rett og slett at all kraften som gikk fra beina ble så kontant overført at techbindingen nærmet seg grensa for å gi etter.

Har du kraftige techbindinger, brede ski, liten interesse for motbakker men store frikjøringsambisjoner er Nordica Strider den beste toppturstøvelen du kan kjøpe.

VURDERING
Oppover
Nedover
Brukervennlighet
Helhet

K2 Mindbender 130

K2 Mindbender er lett til å være en frikjøringsstøvel og tung til å være en toppturstøvel. For noen vil det gjøre at den faller mellom stolene, for andre er dette et ideelt kompromiss.

K2 Mindbender 130
K2 Mindbender 130
K2 Mindbender 130
  • Vekt: 1 708 gram

  • Vekt, innersko: 290 gram 

  • Pris: 6 299 kroner

k2skis.com

TEKNISK

K2 startet sin lansering av alpinstøvler for noen år siden med Pinnacle, som var blant de første som kombinerte racingaktige kjøreegenskaper med gåfunksjon og tech-maljer.

Nå lanserer de den vesentlig lettere Mindbender, som er laget i Pebax- og TPU-plast, har 50 grader gåutslag og 98 millimeter lestbredde. Fleksen er oppgitt til 130.

I BRUK

Den lette innerstøvelen bidrar til at dette blir testens letteste støvel. Gåfunksjonen er også den beste i testen, så den dette er en modell som nærmer seg de mer spesialiserte toppturstøvlene. Det er en behagelig sko når du har vendt deg til de forholdsvis tynne innerstøvlene, og den kjører forholdsvis presist.

Du får en litt oppreist stilling i utgangspunktet, men det kan delvis kompenseres med kilene som følger med. K2 Mindbender er lett til å være en frikjøringsstøvel og tung til å være en toppturstøvel. For noen vil det gjøre at den faller mellom stolene, for andre er dette et ideelt kompromiss. 

Test av Lange XT Free Pro Model

Skal du ha den tøffeste frikjøringsstøvelen og vil kombinere den med techbindinger, glemmer du vekta og skaffer deg Lange XT Free Pro Model.

Lange XT Free Pro Model
Lange XT Free Pro Model
Lange XT Free Pro Model

TEKNISK

XT Pro Model er Langes toppmodellen i sjangeren frikjøringsstøvler med techmaljer, og den har stivest plast og høyest vekt.

Støvelen er laget i det lete plastmaterialet Grilamid, og den er konstruert med smal lest på bare 97 millimeter. Oppgitt fleks er hele 140.

Oppgitt gåutslag er 40 grader, og skifte mellom gå- og kjøremodus gjør du med slåen på baksiden av skoa.

I BRUK

Ingen støvelmerker er så knyttet til racing og klassiske firespennersmodell som Lange, og deres filosofi for topptur er å tilby mest mulig av dette med techinserts og gåfunksjon.

Vi har også testet XT 130 Free, som er noen gram lettere, og disse to virker svært like i følelsen.

Opplevelsen minner mye om Lange-støvlene uten gåfunksjon, det sitter tett og spennene strammer det stive skallet effektivt rundt foten.

Gåfunksjonen er den minst imponerende i testen, men nok til at du får rettet ut foten en del. Den godt polstrede innerskoen bidrar til komfort, men reduserer heller ikke vekta.

Lange XT Free Pro Model er typisk et produkt for de som vet hva de vil. Skal du ha den tøffeste kjørestøvelen og vil kombinere den med techbindinger, glemmer du vekta og skaffer deg denne.

Test av Rossignol Alltrack LT

Rossignol Alltrack LT er en allsidig og solid alpinstøvel som gir et kjøreorientert førsteinntrykk, men Alltrack LT kan også brukes på topptur.

Rossignol Alltrack LT
Rossignol Alltrack LT
Rossignol Alltrack LT
  • Vekt: 1 687 gram

  • Oppgitt gåutslag: 50 grader

  • 7 000 kroner

  • rossignol.com

skala
7/10

TEKNISK: Solid støvel som gir et kjøreorientert førsteinntrykk. Innerstøvelen er tjukk, og skallet er laget i Grilamid som de fleste andre.

Ribbemønsteret i underskallet skal gjøre plasten stivere, og dermed åpne for tynnere og lettere plast.

Man veksler mellom gå- og kjørefunksjon med en hendel på baksiden av støvelen. Oppgitt fleks er 130, og lesten er ganske smal med sine 98 millimeter.

Alltrack LT har fire spenner, borrelåsstropp og Grip Walk-såle. Det er testens nest tyngste sko, men den er likevel en del lettere enn Nordica Strider.

Underskallet går høyest på ankelen av alle støvlene, og i bakkant er det montert en myk gummiplate som gir ytterligere støtte bakover.

Foreløpig er det kun denne modellen og en noe mykere dameversjon som er tilgjengelig av techstøvler fra Rossignol.

Alltrack er for øvrig en større støvelserie fra Rossignol, men LT er den eneste modellen som passer med techbindinger.

I BRUK: Fra første stavtak merker man at dette er en kjøreorientert støvel. Selv om gåutslaget er solide 50 grader, merker man tydelig motstand i innerstøvelen både framover og bakover.

Man kjenner også kontakt med skallet, som gjør det vanskeligere å bøye ankelen i forhold til de andre støvlene i testen – inkludert Nordica.

Selv om gåutslaget ikke er minst, er det likevel denne støvelen som gir mest motstand i steget, først og fremst på grunn av den stive og solide innerskoa og plasten i underskallet som går høyt opp på ankelen.

Spennene er lette å betjene, men de stikker så mye ut at de lett åpner seg ved gåing uten ski. Finishen er svært fin, skoa oser kvalitet.

Passformen føles romslig selv om lesten er smal. Å skifte mellom gå- og kjøremodus er helt greit, men det ville vært enklere hvis hendelen var større.

I nedoverbakkene kommer den solide innerstøvelen og det høye underskallet til sin rett. Støvelen er både stiv og komfortabel, trykket fra spennene fordeles godt.

Fleksen er passe stiv og svært progressiv. Rossignol-støvelen gir veldig god kraftoverføring og følelse med underlaget.

Skoa har nesten like gode kjøreegenskaper som Nordica Strider, men altså med 140 gram lavere vekt per sko.

Rossignol kombinerer kjøre- og gåegenskaper på en bra måte, og vil passe mange frikjørende toppturfolk.

VURDERING
Oppover
Nedover
Brukervennlighet
Helhet
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Friflyt.no skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige utstyrstester, gir deg gode kjøpstips og du får tilgang til toppturguider i hele Norge.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin, Fri Flyt.

Bestill abonnement friflyt.no og få tilgang til artikkelen.