Test av ZAG Ubac 95

Test av ZAG Ubac 95
Kategori
Topptur
Vekt
1490 gr
Midtbredde
95 mm
Testet lengde
184 cm
Pris
Kr 7 499,-
Årsmodell
2020

Teknisk info:

Chamonix-baserte Zag leverer en ganske lett ski til testen. Den utmerker seg ved å ha lang rocker i framskia, klart mest i denne testen. Und...er foten er det noe spenn. Ubac 95 er noe mykere foran enn bak. Innsvingsradiusen er på det jevne – noe krappere midt på enn ut mot tuppene.

På snø:

Zag Ubac 95 skiller seg ut i testen, både visuelt og i kjørefølelse. Man merker godt at det er en lettvekter og at skien har mye rocker. Dermed har den en litt annen kjørefølelse enn flere av de andre skiene. Den flyter godt, og er lettsvingt i løssnøen. På hardt føre har den ikke like tydelig svinginngang, og holder ikke kanten like godt som noen av de tyngre konkurrentene. Den er er heller ikke blant de aller mest stabile i oppkjørt snø. Men kanskje skal du tidlig opp og ha førstesporet uansett? Og kanskje vil du ha en lett ski med mye rocker? Da har du et av få alternativ her.

Test av ZAG Ubac 95

SFI (Ski Flex Index)

5
4
4
3
4

Fri Flyt helhetsvurdering av ZAG Ubac 95:

)}

Hard snø:

)}

Myk snø:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
184 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 54434
Merke
ZAG
Modell
Ubac 95
Produsert i land
Polen
Andre lengder
170,174,178
Gliflate
111 cm
Rocker bak
25 cm
Rocker fram
48 cm
Skjær
132 cm
Tapering bak
19 cm
Tapering fram
33 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
16 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
13 cm
Maks bak (breieste bak)
117 mm
Midje (smaleste midt)
95 mm
Maks fram (breieste fram)
130 mm
Innsving radius
21.9 mR
Koning (Framski minus bakski)
mm
Areal (en ski)
1950 cm2
Vekt
1490 gr
Relativ vekt
0.77 gr/cm2
Høyde på baktupp
12 mm
Høyde på framtupp
69 mm
Vinkelen på baktupp
14°
Vinkelen på framtupp
27°
Høyde spenn
5 mm

Tilsvarende ski

+

Movement Session 98

I blant gjør skifabrikantene det lett å se hvordan en ski er bygd. Ta en...
+

Fischer Ranger 92 TI

Ranger-serien ligger i skjæringspunktet mellom våre topptur- og frikjøringstester. Noen av tidligere utgaver har blitt...
+

Blizzard Zero G95

Her er vi over i avdelingen for de virkelig lette skiene. Zero G – serien...
+

G3 Findr 94

Findr-serien ble introdusert for to år siden til god mottagelse. I år er skiene oppdatert....
+

Fischer Hannibal Carbon

Her er vi over på Fischers lettvekts-serie – og skiene har testens laveste egenvekt. Trekjernen...
+

Hagan Boost 94

Her har vi en ganske klassisk toppturski: Lett, noe spenn under foten, litt rocker foran,...
+

Armada Tracer 98

Armadas toppturserie Tracer er oppdatert for året, og i forrige utgave gjorde storebror Tracer 108...
+

Black Diamond Helio Recon 95

Helio Recon er Black Diamonds mellomtunge toppturserie – de lager også den lettere Helio Carbon-skia...
+

Fischer Ranger 94 FR

FR-serien har slektskap til TI-serien til Fischer – men det er også klare forskjeller. I...
+

Faction Agent 2.0

Mange av skiene i denne testen har ganske lik innsvingsradius gjennom skjæret og er relativt...
+

Hagan Boost 99

Boost 99 har samme egenvekt som lillebror Boost 94, og de deler mange andre egenskaper....
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Bestill abonnement Fri Flyt. Få full tilgang til alt
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå