Test av Fischer Ranger 92 TI

Test av Fischer Ranger 92 TI
Kategori
Topptur
Vekt
1810 gr
Midtbredde
90 mm
Testet lengde
178 cm
Pris
Kr 7 000,-
Årsmodell
2020

Teknisk info:

Ranger-serien ligger i skjæringspunktet mellom våre topptur- og frikjøringstester. Noen av tidligere utgaver har blitt testet i frikjøringst...esten. I år har vi to Ranger-ski i toppturtesten som begge har høy egenvekt. Ranger 92 Ti er en sandwichski med et lag aluminium (Ti). I tillegg har den det Fischer kaller Carbon Nose – det er brukt karbonlaminater i framtuppen. Skiene er myke på midten med stivere tupper, spesielt bak. Innsvingsradiusen varierer sterkt gjennom skia. Den er veldig kort under fot og lengre mot tuppene, spesielt bak. Det er verdt å merke seg at skiene har flatt spenn – noe man i dag oftest ses på rene frikjøringsski.

På snø:

Dette er en vesentlig tyngre ski enn endel andre i testen. Spørsmålet blir da: Er kjøreopplevelsen verdt de ekstra hektoene? Svaret på det spørsmålet er sammensatt. Ja, det er en stabil ski i fart, og holder skjæret godt på hardt føre. Men flere av våre testere synes det er litt vanskelig til å venne seg til det i svinginngangen – noe som kanskje kan ha sammenheng med at radiusen varierer veldig gjennom skia. I sum blir den ikke sååå mye bedre enn for eksempel Hannibal fra samme fabrikant som en kanskje kunne ha ønsket. Denne typen ski kunne kanskje gjort seg bedre i lengre utgave for våre testere.

Test av Fischer Ranger 92 TI

SFI (Ski Flex Index)

6
4
3
3
4

Fri Flyt helhetsvurdering av Fischer Ranger 92 TI:

)}

Hard snø:

)}

Myk snø:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
178 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 64334
Merke
Fischer
Modell
Ranger 92 TI
Produsert i land
Østerrike
Andre lengder
161,169,185
Gliflate
100 cm
Rocker bak
31 cm
Rocker fram
47 cm
Skjær
130 cm
Tapering bak
20 cm
Tapering fram
28 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
13 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
8 cm
Maks bak (breieste bak)
116 mm
Midje (smaleste midt)
90 mm
Maks fram (breieste fram)
126 mm
Innsving radius
22.2 mR
Koning (Framski minus bakski)
mm
Areal (en ski)
1820 cm2
Vekt
1810 gr
Relativ vekt
1 gr/cm2
Høyde på baktupp
27 mm
Høyde på framtupp
57 mm
Vinkelen på baktupp
14°
Vinkelen på framtupp
20°
Høyde spenn
0 mm

Tilsvarende ski

+

Movement Session 98

I blant gjør skifabrikantene det lett å se hvordan en ski er bygd. Ta en...
+

ZAG Ubac 95

Chamonix-baserte Zag leverer en ganske lett ski til testen. Den utmerker seg ved å ha...
+

Blizzard Zero G95

Her er vi over i avdelingen for de virkelig lette skiene. Zero G – serien...
+

G3 Findr 94

Findr-serien ble introdusert for to år siden til god mottagelse. I år er skiene oppdatert....
+

Fischer Hannibal Carbon

Her er vi over på Fischers lettvekts-serie – og skiene har testens laveste egenvekt. Trekjernen...
+

Hagan Boost 94

Her har vi en ganske klassisk toppturski: Lett, noe spenn under foten, litt rocker foran,...
+

Armada Tracer 98

Armadas toppturserie Tracer er oppdatert for året, og i forrige utgave gjorde storebror Tracer 108...
+

Black Diamond Helio Recon 95

Helio Recon er Black Diamonds mellomtunge toppturserie – de lager også den lettere Helio Carbon-skia...
+

Fischer Ranger 94 FR

FR-serien har slektskap til TI-serien til Fischer – men det er også klare forskjeller. I...
+

Faction Agent 2.0

Mange av skiene i denne testen har ganske lik innsvingsradius gjennom skjæret og er relativt...
+

Hagan Boost 99

Boost 99 har samme egenvekt som lillebror Boost 94, og de deler mange andre egenskaper....
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Bestill abonnement Fri Flyt. Få full tilgang til alt
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå