Test av Black Diamond Helio Recon 95

Test av Black Diamond Helio Recon 95
Kategori
Topptur
Vekt
1714 gr
Midtbredde
95 mm
Testet lengde
183 cm
Pris
Kr 6 999,-
Årsmodell
2020

Teknisk info:

Helio Recon er Black Diamonds mellomtunge toppturserie – de lager også den lettere Helio Carbon-skia i samme form. Så dette er ingen spesiel...t lett konstruksjon. Som samtlige Helio-ski kjennetegnes også denne av veldig lav framtupp. Det er endel rocker framme, og ganske lite i den flate baktuppen. Baktuppen er også ganske stiv i forhold til resten av skien. Under midten av skien er det noe spenn. Helio Recon ble testet med en ganske tung binding.

På snø:

Helio-skiene utløser ofte et ganske hardt ordskifte om fordeler og ulemper med lav tupp. Ulempene er veldig konkrete – vanskelig om du skal krysse en bekk; mens fordelene er mer teoretiske – bremser ikke under snøen og kan gjøre at du opplever at den går renere i løssnø. Helio Recon 95 er intet unntak. På snø ligner den litt på Armada Tracer – også Helio Recon er stabil og forutsigbar og kan like litt fart. Kantgrepet opplevdes tidvis som et knepp dårligere enn Armada. Helio er en fin og velbalansert ski med frikjøringsfølelse.

Test av Black Diamond Helio Recon 95

SFI (Ski Flex Index)

5
3
4
3
4

Fri Flyt helhetsvurdering av Black Diamond Helio Recon 95:

)}

Hard snø:

)}

Myk snø:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
183 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 53434
Merke
Black Diamond
Modell
Helio Recon 95
Produsert i land
Andre lengder
163,173
Gliflate
129 cm
Rocker bak
22 cm
Rocker fram
33 cm
Skjær
135 cm
Tapering bak
20 cm
Tapering fram
29 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
11 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
10 cm
Maks bak (breieste bak)
113 mm
Midje (smaleste midt)
95 mm
Maks fram (breieste fram)
125 mm
Innsving radius
22.1 mR
Koning (Framski minus bakski)
mm
Areal (en ski)
1900 cm2
Vekt
1714 gr
Relativ vekt
0.9 gr/cm2
Høyde på baktupp
13 mm
Høyde på framtupp
49 mm
Vinkelen på baktupp
12°
Vinkelen på framtupp
14°
Høyde spenn
8 mm

Tilsvarende ski

+

Movement Session 98

I blant gjør skifabrikantene det lett å se hvordan en ski er bygd. Ta en...
+

ZAG Ubac 95

Chamonix-baserte Zag leverer en ganske lett ski til testen. Den utmerker seg ved å ha...
+

Fischer Ranger 92 TI

Ranger-serien ligger i skjæringspunktet mellom våre topptur- og frikjøringstester. Noen av tidligere utgaver har blitt...
+

Blizzard Zero G95

Her er vi over i avdelingen for de virkelig lette skiene. Zero G – serien...
+

G3 Findr 94

Findr-serien ble introdusert for to år siden til god mottagelse. I år er skiene oppdatert....
+

Fischer Hannibal Carbon

Her er vi over på Fischers lettvekts-serie – og skiene har testens laveste egenvekt. Trekjernen...
+

Hagan Boost 94

Her har vi en ganske klassisk toppturski: Lett, noe spenn under foten, litt rocker foran,...
+

Armada Tracer 98

Armadas toppturserie Tracer er oppdatert for året, og i forrige utgave gjorde storebror Tracer 108...
+

Fischer Ranger 94 FR

FR-serien har slektskap til TI-serien til Fischer – men det er også klare forskjeller. I...
+

Faction Agent 2.0

Mange av skiene i denne testen har ganske lik innsvingsradius gjennom skjæret og er relativt...
+

Hagan Boost 99

Boost 99 har samme egenvekt som lillebror Boost 94, og de deler mange andre egenskaper....
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Bestill abonnement Fri Flyt. Få full tilgang til alt
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå