«Skisporten sponses av sin verste fiende»

KRONIKK: Det er mye som er vanskelig å forstå. Oljeselskapet Vår Energi sponser Alpinlandslaget, og satser enda friskere denne sesongen. Samarbeidet føyer seg inn i en lang rekke samarbeid mellom olje og skisporten.

Sist oppdatert: 12. oktober 2025 kl 07.00
alpinist landslagsutøver
FARTSBLINDE? – Det er innført forbud for reklame for blant annet bensinbiler og flyreiser, mens det i Norge altså er helt kult at oljen sponser skilandslaget., skriver kronikøren. Foto: NTB
Lesetid: 2 minutter

Tenk litt på det.

Hvis tobakkindustrien hadde sponset Kreftforeningen, da hadde vi vel hoppet i sofaen?

Prinsipielt er det vanskelig å se forskjell. Oljenæringen vet at de ødelegger framtiden til vintersporten og vintersporten vet at kommende generasjon må se langt etter snø på grunn av olje. 

Kronikk

northern playground jo egil tobiassen

Jo Egil Tobiassen er gründer og daglig leder i Northern Playground.

Hvordan er det Vår Energi tenker?

Tenker de:

«Her kommer folk til å bli sinte – perfekt, da får vi masse oppmerksomhet»?

Eller tenker de at litt sponsorstøtte kan vaske bort klimagjelden? 

Og hva tenker Alpinlandslaget?

Er det: «Vi må ha mest mulig penger, samme hvem det er fra»?

Eller tenker de at olje ikke er så farlig og at det er noen år til sporten er helt borte uansett.

Jeg skulle gjerne vært på de styremøtene!

Men det som virkelig er vanskelig å forstå er hvorfor vi andre ikke reagerer. Ingen mediasaker. Ingen protester. 

 

Vi hadde helt åpenbart reagert hvis tobakknæringen hadde sponset Kreftforeningen. Men når et oljeselskap sponser skisporten, så er det helt kult?

Mens tobakk skader enkeltmenneskeres helse direkte, skader olja selve livsgrunnlaget til oss alle gradvis.

Kanskje er det nettopp derfor vi ikke reagerer? Fordi skadene skjer langsomt? 

Vår Energi

• Vår Energi er et av verdens raskest voksende olje og gasselskap

• Vår Energi har vært sponsor av det norske alpinlandslaget siden 2023.

• Avtalen med landslaget omfatter logo-eksponering på hodeplagg, som hjelmer og caps, og inkluderer både kvinnelige, mannlige og para-utøvere. 

Som skigutt og medlem av norsk næringsliv blir jeg skremt og bekymret. Både for om det blir snø nok til barna mine og for næringslivets avhengighet av en næring som skal og må dø. Jeg vil ha både snø og et sterkt norsk næringsliv. Da må vi eksplodere ut av startbua med en gang. 

I Stockholm tar de nå et bittelite grep.

Der er det innført forbud for reklame for blant annet bensinbiler og flyreiser, mens det i Norge altså er helt kult at oljen sponser alpinlandslaget. Oljen har forført oss inn i blind forelskelse. Søta bror forstår det ikke.

Vi skibomser kan begynne med å heve våre stemmer.

Våre alpinstjerner kan ikke suse ned bakkene med snøens største fiende på brystet!

LES OGSÅ
heliskiing
Vebjørn J. Melum er biolog. Mats J. Hoel er naturguide og Ph.d-stipendiat i Locus-programmet. Begge er tilknyttet UiT Norges Arktiske Universitet. Foto: Mats J. Hoel
I ELEMENTET: Energien og lekenheten som gjorde Kaj Zackrisson til en publikumsfavoritt på Freeride World Tour. Foto: Jens Assur / Fjällräven
Publisert 10. oktober 2025 kl 14.24
Sist oppdatert 12. oktober 2025 kl 07.00
 

Relaterte artikler

 

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen