Ute på boden, skjult bak hageredskaper og annet skrot, står en rød Santa Cruz 5010. En enkel stisykkel fra 2016 i aluminium. Der har den stått i skjul altfor lenge.
NATURLIG HABITAT: Sykkelen har tatt meg med på mange eventyr, som her i området rundt Canvas Telemark i Nissedal. Foto: Krister Sørbø
Lesetid: 2 minutter
Lufta har sivet ut av dekkene, og kjedet er knusktørt. Denne doningen har mange gode historier å fortelle, og hadde nok ledd seg skakk og kost seg på min bekostning om den kunne prate.
Den har vært med gjennom en pandemi, på utflukter for å komme meg bort fra folk, i en tid da mange trodde det var farlig bare å passere noen i skogen.
Denne lederartikkelen stod også på trykk i Fri Flyt nr. 188.
Den har overlevd å bli skrelt av biltaket på vei inn i garasjeanlegget på Skedsmo Senter – utrolig nok med bare et par skrammer på styret, som tok av for støyten.
Langt verre gikk det med biltaket, bakluka, takrailsene, støtdemperen – og ikke minst egoet til sjåføren bak rattet, som helst ville synke i jorda. Godt å ha forsikringen i orden da. Men nok om det.
Nå har forskerne endelig funnet ut av hvorfor det er så godt for kropp og sjel å komme seg ut i friluft.
Den slitne stisykkelen kom også seirende ut av bataljen ned et tørrlagt bekkefar på Romsås, hvor syklistens tro på egne ferdigheter åpenbart var overvurdert. Noe som resulterte i et flaut tryn og et smertefullt håndleddsbrudd.
Men 5010-en har også dratt meg ut på kryss og tvers i Østmarka og Nordmarka. Den tunge traveren har utallige ganger minnet meg på hvor fantastisk Oslo-tilværelsen kan være.
Den har tatt meg med på minnerike opplevelser i Ringebu, Hafjell, Nissedal – og mange andre steder jeg ellers aldri ville oppsøkt, hadde det ikke vært for min trofaste følgesvenn.
Sykkelen har gitt meg kvalitetstid med guttungen i Gullia, og lært meg at selv ti tommeltotter kan fikse ting sykkelreparatøren ved Ekebergsletta tidligere måtte ta seg av.
STUET BORT: Sykkelen min får ikke den kjærligheten den trenger. Foto: David Andresen
Alt jeg har gitt tilbake av kjærlighet, er en ny setepinne, bremseklosser, kjedeolje – og nye dekk.
Den har til og med blitt stående en hel sesong ubrukt ute på boden. Det er en skam.
I fjor kjøpte jeg meg min første gravelbike, som fikk langt mer oppmerksomhet.
En olivengrønn doning, også den i aluminium. Det var en åpenbaring å kunne cruise grusveier og asfalt med langt mindre rullemotstand og mye større rekkevidde på en treningsøkt.
Foto: Didrik Magnus-Andresen
Dette sørget for desto mer tid på boden på min røde fulldemper. Til tross for mine svik og andre prioriteringer, har den valgt å bli værende hos meg som en trofast tjener.
Men i sommer skal 5010-en få oppmerksomheten den fortjener.
Sammen skal vi ut på tur og kjempe oss forbi cruxene på Trulsrunden, der jeg til nå har måtte trille sykkelen.
David er redaktør i Fri Flyt. Han elsker de fleste former for ski og sykkel. Har jobbet i Fri Flyt siden 2023. Før det var han nyhetssjef i VG, hvor han også har jobbet som journalist siden 2008. Har du tips til en sak vi bør skrive om? Send gjerne en e-post:
Rolf Bae, Stein-Ivar Gravdal, Sigurd Felde og Bjarte Bø er de eneste som har repetert den legendariske Norskeruta på Trango. Her får du Bjarte og Sigurds historie fra den vanvittige klatreturen i på Trango i Himalaya.
Intuisjonen og teknikken begynner å sitte. Men er det flere ting du kan gjøre for å lykkes med cruxene? Anette Bastnes og Håvard Mageli går forskjellige veier for å mestre sine nemesis.
Allerede abonnent?
Norges største og beste magasin om ski, topptur og bratt friluftsliv - siden 1998
Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på Fri Flyt.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.