Ute på boden, skjult bak hageredskaper og annet skrot, står en rød Santa Cruz 5010. En enkel stisykkel fra 2016 i aluminium. Der har den stått i skjul altfor lenge.
NATURLIG HABITAT: Sykkelen har tatt meg med på mange eventyr, som her i området rundt Canvas Telemark i Nissedal. Foto: Krister Sørbø
Lesetid: 2 minutter
Lufta har sivet ut av dekkene, og kjedet er knusktørt. Denne doningen har mange gode historier å fortelle, og hadde nok ledd seg skakk og kost seg på min bekostning om den kunne prate.
Den har vært med gjennom en pandemi, på utflukter for å komme meg bort fra folk, i en tid da mange trodde det var farlig bare å passere noen i skogen.
Denne lederartikkelen stod også på trykk i Fri Flyt nr. 188.
Den har overlevd å bli skrelt av biltaket på vei inn i garasjeanlegget på Skedsmo Senter – utrolig nok med bare et par skrammer på styret, som tok av for støyten.
Langt verre gikk det med biltaket, bakluka, takrailsene, støtdemperen – og ikke minst egoet til sjåføren bak rattet, som helst ville synke i jorda. Godt å ha forsikringen i orden da. Men nok om det.
Nå har forskerne endelig funnet ut av hvorfor det er så godt for kropp og sjel å komme seg ut i friluft.
Den slitne stisykkelen kom også seirende ut av bataljen ned et tørrlagt bekkefar på Romsås, hvor syklistens tro på egne ferdigheter åpenbart var overvurdert. Noe som resulterte i et flaut tryn og et smertefullt håndleddsbrudd.
Men 5010-en har også dratt meg ut på kryss og tvers i Østmarka og Nordmarka. Den tunge traveren har utallige ganger minnet meg på hvor fantastisk Oslo-tilværelsen kan være.
Den har tatt meg med på minnerike opplevelser i Ringebu, Hafjell, Nissedal – og mange andre steder jeg ellers aldri ville oppsøkt, hadde det ikke vært for min trofaste følgesvenn.
Sykkelen har gitt meg kvalitetstid med guttungen i Gullia, og lært meg at selv ti tommeltotter kan fikse ting sykkelreparatøren ved Ekebergsletta tidligere måtte ta seg av.
STUET BORT: Sykkelen min får ikke den kjærligheten den trenger. Foto: David Andresen
Alt jeg har gitt tilbake av kjærlighet, er en ny setepinne, bremseklosser, kjedeolje – og nye dekk.
Den har til og med blitt stående en hel sesong ubrukt ute på boden. Det er en skam.
I fjor kjøpte jeg meg min første gravelbike, som fikk langt mer oppmerksomhet.
En olivengrønn doning, også den i aluminium. Det var en åpenbaring å kunne cruise grusveier og asfalt med langt mindre rullemotstand og mye større rekkevidde på en treningsøkt.
Foto: Didrik Magnus-Andresen
Dette sørget for desto mer tid på boden på min røde fulldemper. Til tross for mine svik og andre prioriteringer, har den valgt å bli værende hos meg som en trofast tjener.
Men i sommer skal 5010-en få oppmerksomheten den fortjener.
Sammen skal vi ut på tur og kjempe oss forbi cruxene på Trulsrunden, der jeg til nå har måtte trille sykkelen.
David er redaktør i Fri Flyt. Han elsker de fleste former for ski og sykkel. Har jobbet i Fri Flyt siden 2023. Før det var han nyhetssjef i VG, hvor han også har jobbet som journalist siden 2008. Har du tips til en sak vi bør skrive om? Send gjerne en e-post:
Rolf Bae, Stein-Ivar Gravdal, Sigurd Felde og Bjarte Bø er de eneste som har repetert den legendariske Norskeruta på Trango. Her får du Bjarte og Sigurds historie fra den vanvittige klatreturen i på Trango i Himalaya.
Intuisjonen og teknikken begynner å sitte. Men er det flere ting du kan gjøre for å lykkes med cruxene? Anette Bastnes og Håvard Mageli går forskjellige veier for å mestre sine nemesis.
Allerede abonnent?
Norges største og beste magasin om ski, topptur og bratt friluftsliv - siden 1998
OrdinærUnder 28 år
Digital tilgang
79 kr/md i 12 md*
139 kr/md - ingen bindingstid
Med magasin
99 kr/md i 12 md*
+ 5 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden.