GROR IGJEN: Hvis naturen får bestemme fritt, tar den fort tilbake områder som en gang har vært kvistet og tilrettelagt for skogskjøring. Foto: Magnus Utkilen
Lesetid: 3 minutter
Ikke fordi inkompetente dansker oversvømmer barneheisen og fordi det er for mye kinakål på den overprisede hamburgeren. Heller ikke høye strømpriser og gjerrige hytteutbyggere som kun meler sin egen kake.
Nei, vi snakker om bjørk, buskas og kratt.
Det norske skianlegget gror igjen og akkurat nå vaier hissige og høye bjørketrær der hvor du liker å kjøre aller mest - og best.
Innlegget er en meningsytring. Den gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende kronikk og debattinnlegg til meninger@friflyt.no.
VASSFJELLET: Skogskjøringen i bratthengene over den nye stolheisen i Vassfjellet kan være temmelig kul. Arkivfoto: Kyrre Buxrud
La linja leve
På en irritasjonsskala over livet generelt og skikjøring spesielt, er det ikke ufattelig provoserende med herlige heng og fjellsider som er besudlet av formålsløs flora?
Selv ikke den lateste rype gidder å bo i tettvevd kratt.
Buskaset du forserte som lokomotiv i tenårene, har nemlig blitt til trær tykke som en arm nå. Ingen geiter gnager bort tømmer.
Så hva skal du gjøre? Skrive et brev til Statsforvalteren, lage en app som kartlegger vekstvilkår, målt mot høyde over havet, skrive fordømmende leserbrev i lokalavisen eller skylde på global oppvarming?
To av de største aktørene innen norsk fjellturisme, rapporterer om økende interesse for sesongarbeid.
Ryddeaksjon
Allier deg med grunneier og folka som driver skisenteret. Ikke be om rabatter, gratiskort eller noe tilbake. Ta en for laget nå. Skrap i sammen en god gjeng, gjerne dine nærmeste. Og lag en smørbrødliste over hvor det brenner mest.
Den gamle skogsløypa, traversen tilbake til heisen, den gamle snarveien til det sagnomsuste bratthenget. Det er bare du som vet dette best:
Skap en slags folkebevegelse hvor eksempelets makt er den fossilfrie motoren.
I en samtid som er nesten besatt av nytte, effektivitet, disiplin og progresjon finnes det knapt en råere aktivitet enn det du skal gjøre nå:
Du skal nemlig hogge ved og rydde bort trær.
Du kan krysse av på frisk luft, fysisk aktivitet, frivillighetsarbeid for fellesskapet og dessuten:
Det er noe ekstra fint med å jobbe i skogen på fjellet. Luktene er sterkere, luften skarpere, fargene mer intense.
Og oktober er perfekt. Javisst er det fint med gnistrende løv og modne blåbær, men nå skal det jobbes og den perverse gleden av å se en ny trasé ta form i slakke og bratte lier, fungerer best når greinene står nakne og hjelpeløse.
Vi har samlet de 10 beste stedene å drive skogskjøring i Norge.
Obs, obs
Men før vi stryker til fjells og til skogs med skyhøye ambisjoner om enorme framskritt for frikjøringen i ditt anlegg, la oss puste bittelitt med magen og tenke på sikkerhet.
La ryper og hare og fjellvåk ha sine flyktruter. Spede spira lyt få stå - i alle fall noen av dem.
Motorsagmassakren behøver ikke en alpin versjon. Sikkerhetsutstyr som hjelm, bukse og visir er den beste investeringen.
Som vaskeekte hipster har du kanskje også allerede en håndsmidd skogsøks, flanellskjorte og mystisk bart. Så flott for deg.
Husk at vi heller ikke trenger øksedrap i frikjøringsmiljøet.
Og helt til slutt et dikt, parafrasert av det fiktive Loddefjord-bandet, The Deep Shit Junkies.
«Nei, vi snakker ikke om bjørk, buskas og kratt. Vi snakker om tilrettelegging som kan medføre ansvar og vi snakker om svært tydelige grenser. Alt var ikke bedre før». Det skriver Camilla Sylling, generalsekretær i Norske alpinanlegg og fjelldestinasjoner i en kommentar.
All mountain-ski kan brukes både i preparerte løyper og til offpiste-kjøring. Fri Flyt har testet et stort utvalg av årets modeller. Her er våre favoritter.
Allerede abonnent?
Norges største og beste magasin om ski, topptur og bratt friluftsliv - siden 1998
OrdinærUnder 28 år
Digital tilgang
79 kr/md i 12 md*
139 kr/md - ingen bindingstid
Med magasin
99 kr/md i 12 md*
+ 5 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden.