Hasjen

Er cannabis nå mer populært blant ungdomspolitikere i regjeringspartiene enn blant frikjørerne? Vi i Fri Flyt var forsiktige og lovlydige folk, men blandet oss ikke inn hva folk gjorde etter stengetid på afterski. Vi har intervjuet – for ikke å si hyllet – alt fra hasjprofeter til avholdsfolk på grunn av det de gjør med ski på beina. Men en ting har vært helt sentralt: Å bruke et ulovlig rusmiddel må aldri bli en inngangsbillett til skimiljøet. Da Dagbladet og Antidoping Norge nærmest påstod at man måtte røyke noe for å tørre å gjøre det de gjør i X Games, reagerte vi. Med Andreas Håtveit i spissen er en rekke norske gullvinnere eksempler på det motsatte. Kanskje er det gode argumenter for å legalisere rusmidler som i dag er ulovlig. Men for hver enkelt av oss er det bedre grunner for å holde oss langt unna.

Annonse

Husker du denne? Nitrist forsøpling av X Games-debatten

Damene

Likestilling mellom kjønnene er viktig for oss i Fri Flyt. Akkurat som det gjør samfunnet bedre for alle, gjør det skimiljøet bedre – for alle. Når vi skal gjennomføre dette i praksis, møter vi fort oss sjøl i døra. For er det ikke mange flere gutter enn jenter som drar på i bakken, tar bilder av skikjøring, lager sin egen film, finner fjellsider ingen noen gang har kjørt ned eller har lyst til å jobbe i Fri Flyt? Eller er det fordi vi stort sett er menn i redaksjonen vi ser det slik? Uansett har det skjedd en den siden vårt konkurrerende magasin hadde temasak om «pro hoes». De halvnakne Reef-damene er borte fra ISPO-messa, erstattet blant annet av helproffe kvinnelige utøverne som inspirerer både gutter og jenter. Den gamle praten om  «nivået i dameklassen» høres sjeldnere. Full likestilling har vi nok ikke, men forhåpentligvis er vi på vei.

Skredvarslingen

Hvem hadde trodd for 20 år siden at vi skulle få noe som het varsom.no, som gav deg oppdatert informasjon om skredfaren basert på observasjoner fra et statslønnet korps av folkehøgskolelærere og tindevegledere på hvileløs jakt etter svake lag i snødekket? Vel, det er selvsagt ingen, vi hadde knapt internett på den tida. Men samtidig hadde andre land skredvarsling, selv møtte jeg en skredobservatør på splitboard i Utah i 1999 og tenkte at det måtte være en stilig jobb. Det var ikke bare sveitserne og de ivrigste amerikanerne, faktisk listet vi opp 13 land som hadde skredvarsling for friluftsfolk i en lederartikkel der Fri Flyt krevde at dette måtte også Norge få. Nå er dette fjernt. Vi har vent oss til å sjekke reg.obs og diskutere «skredproblemet» opp og ned. Ulykkestallene de siste årene tyder på at det virker. De stadig flere som går på topptur, gjør det på en stadig tryggere måte.

Erlend Sande er ansvarlig redaktør i Fri Flyt. Jubileumshøsten 2018 skrev han om sakene som Fri Flyt har vært opptatt av i det tjue årene magasinet har eksistert. 

Husk at du som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler fra landevei.noterrengsykkel.nofriflyt.noutemagasinet.no og norsk-klatring.no.

Les også: Test av lette toppturbindinger

Les også: Test av åtte allsidige topptursekker

Les også: Slik justerer du bindinger

Les også: Best i test