Er det bedre at folk kjører skuter?

KOMMENTAR: Snøskuter er forbudt i skredfarlig terreng i Norge, men ingen har tatt til orde for å sende regning til de etterlatte etter den tragiske skredulykken på Senja i vinter.

Sist oppdatert 12. juni 2013 kl 09.09
ULOVLIG: I Norge er heldigvis skuterkjøring som på dette bildet ulovlig, men hvorfor utsettes ikke skuterjørere som bryter loven for samme kritikk som lovlydige skikjørere som utløser snøskred? Foto: BCA
ULOVLIG: I Norge er heldigvis skuterkjøring som på dette bildet ulovlig, men hvorfor utsettes ikke skuterjørere som bryter loven for samme kritikk som lovlydige skikjørere som utløser snøskred? Foto: BCA

Motorsport er jeg ikke særlig interessert i. Det er liksom ikke så imponerende å være i stand til å temme eller styre noe vi mennesker har laga sjøl. Motoriserte farkoster kommer tross alt med brems- og gasshåndtak montert, i motsetning til tyngdekraft som leveres fritt for den slags ekstrautstyr.

Derfor syns jeg det er helt greit at snøskuterkjøring er forbudt i skauen og på fjellet.

Og derfor har jeg også meninger om snøskuterkjørere som kjører ulovlig og havner i trøbbel eller dør.

Hvor mange ganger i vinter ropte mediene eller innkalte eksperter om at snøskuterkjørere som brøt loven ved å kjøre til fjells, for så å trenge hjelp, skulle betale redningsaksjonen selv? Vi fikk dessverre et tragisk eksempel på dette da tre snøskuterkjørere ble tatt i skred og omkom på Senja tirsdag 26. mars i år. De tre omkomne kjørte snøskuter ulovlig utenfor tillatte skuterløyper da ulykken skjedde.

De har selvsagt ingen muligheter til å forsvare seg mot kritikken jeg har på lager, og derfor brukte jeg lang tid på å bestemme meg om jeg skulle skrive dette eller ikke, og ikke minst, hvordan jeg skulle formulere meg.

Men faktum er at de tre skutergutta brøt loven. De tragiske dødsulykkene med skikjørere i vinter, skikjørere som ikke brøt loven, hindret ikke skimotstanderne i å stemple skifolk - selv om det også sikkert er belastende for familiene til de omkomne her også.

Jeg aner ikke hvor mye det kostet samfunnet å lete etter de tre omkomne skuterkjørerne på Senja. Det er helt sikkert snakk om store penger for en småbarnsfamilie, men lommerusk for Norge. Sammenligna med hva røyking, drikking, narkotikamisbruk, bilkjøring, arbeidsledighet og andre uhumskheter koster, så var det uansett småtteri. Og ingen krevde at skuterkjørere i framtiden skal presses til å betale selv, noe som vil være aldeles urimelig. Men den forrige politimesteren i Troms, Truls Fyhn, var en ivrig forkjemper for at skikjørere som viste grov uaktsomhet skulle betale redningsoperasjonene selv. Jeg fikk aldri med meg at han sa noe om skuterkjørere som bryter loven, men nå er Fyhn død, slik at han verken kan svare på kritikken fra meg, eller forklare hva han syns om snøskuterkjørere som ferdes ulovlig.

Det kom heller ingen forslag om ferdselsforbud, men det er kanskje ikke så rart, for det er jo allerede ferdselsforbud for snøskutere.

Likevel ropes det etter fakturaadresse når ski- eller snowboardkjørere, som bedriver en 100 prosent lovlig aktivitet, utløser redningsaksjoner i forbindelse med snøskred. Frikjørere i Troms ble utsatt for massiv kritikk i både lokale og regionale aviser, etter en rekke skred-dødsfall i fylket denne vinteren. 

Åtte mennesker døde i snøskred i Norge i vinter. En snowboarder og en klatrer i Hemsedal, de resterende seks i Troms. Men halvparten av de som omkom i Troms, altså tre, kjørte snøskuter, ikke ski eller snowboard, da de ble tatt i skred. Og de kjørte, i motsetning til ski-/ snowboardkjørerne, ulovlig.

Artiklene om uvettig ferdsel var mange i forbindelse med ulykkene på ski, mens vi ikke har registrert noe kritikk av skuterkjøringen. Hvorfor ikke? Er det vanskeligere og/ eller mindre relevant å kritisere skuter enn ski? Når man diskuterer liberalisering av skuterlovgivningen (mange håper Høyre/FrP vil endre politikken) hører ulykkene med i bildet. Skuterløypene går – får vi inderlig håpe – ikke i skredutsatt terreng. Dermed er det like greit at skuterførerne holder seg i disse løypene.

Men hvorfor er det ingen som kritiserer skuterfolk i skred, men langer ut mot skifolk i samme situasjon? Er snøskuteren lettere å akseptere fordi den, i motsetning til ski, oppfattes som et slags nødvendig, tradisjonsbundet redskap som ikke brukes av unge risikotakere som bare ønsker å sette seg selv og andre i fare? Det faller i så fall på sin egen urimelighet med et stort smell.

Skredvinteren 2012/13 er over, men sommeren er på vei. Mange kommer til å drukne de nærmeste månedene, ofte med både båt og promille, men uten redningsvest. Voksne menn kommer til å være overrepresentert, og det er ikke urimelig å anta at mange av de som skal drukne fra båt kommer til å oppføre seg uaktsomt.

Heller ikke folk som kjører båt i fylla og omkommer eller tar livet av andre møtes av et hylekor som skal ha penger til dekning av ambulansehelikopteret i etterkant. Å kjøre båt i fylla uten redningsvest er ikke bare dumt, det er også ulovlig.

I motsetning til å gå på skitur.

Publisert 12. juni 2013 kl 09.09
Sist oppdatert 12. juni 2013 kl 09.09
annonse
Relaterte artikler
annonse
VERN I GAVE: Barth-Eide sa at 'avtalen' om å verne 30% av verdens natur var en gave til verdens barn. Men hva fikk de egentlig? Illustrasjon: Didrik Magnus-Andesen
Alle barn ble lovet en gave som skulle løse naturkrisen. Men hva skjedde så?

Mysteriet med den krympende julegaven

SINT: Henrik Kristoffersen reagerte med sinne og snøballkasting da klimademonstranter tok seg inn i målområdet under verdenscuprennet i Gurgl. Foto: Skjermdump/NRK
Kommentar fra Nikolai Schirmer og Ørjan K. Aall

Tar oppgjør med Henrik Kristoffersen

SKIGARDEROBEN: Egentlig har artikkelforfatteren sverget på at han har kjøpt sitt siste par ski for noen år siden. Foto: Alexander Urrang Hauge
Luksusproblemer og utstyrsdilemma

Hvor mange par skal du egentlig ha?

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen