POSITIVE TIL RANDOUTØVERE: Både Oslo Vinterpark og Varingskollen Alpinsenter er positive til randoutøverne - så lenge de følger traseene og kun går i åpningstidene. Foto: Christian Nerdrum
Lesetid: 4 minutter
Interessen for å gå topptur i særlig bynære skianlegg som Skimore Oslo, Varingskollen og Vassfjellet i Trondheim har vokst raskt de siste årene.
Selv om du kan betale frivillige bidrag, har du likevel kunne benytte deg av skianlegget gratis – mot at du går opp på en oppmerket trase på feller, da.
Men skianleggene i Oslo-området freder langt på vei gratis-tilbudet de har i dag, som de mener fungerer godt.
Daglig leder i Skimore Oslo (Tidligere Oslo Vinterpark, altså Tryvann og Wyller, reda.nm), Espen Bengston, sier til Fri Flyt at de ikke kommer til å ta betalt for bruken.
Espen Bengston vil ikke ta betalt for at randoutøverne går i bakken, men han vil at de skal følge traseen og ikke gå utenom åpningstidene. Foto: Anders Holtet
I paragraf 14 i Friluftsloven kan kommunen gi dispensasjon for å ta betaling for ferdsel i utmark i opparbeidede friluftsområder. Med andre kan eksempelvis skianlegg søke kommunen om tillatelse for at man må betale for å gå randonnee i skibakken også, og ikke bare kjøpe heiskort.
Man trenger ikke å søke kommunen dersom man spør om folk vil bidra frivillig med kronebeløp.
I Wyller på Tryvann har Oslo Vinterpark etablert en randotrasé på siden av bakken. Det er for å ivareta sikkerheten til skikjørerne at de skiller de som tar heisen og de som går opp for egen maskin.
– Vi har heller ikke plass til å tilrettelegge for det. Det er for øvrig en kjempefin trasé opp Rødkleiva fra Sørkedalen, og på snørike dager er det ganske gøy å kjøre ski der.
Det er tydelig markert at man kan kun gå i den oppmerkede traseen i Wyller. Foto: Erlend Sande
Bengston poengterer at det er noe randoutøverne kunne gjort:
– Mange av de kunne meldt seg på skiskolen for å bli bedre til kjøre nedover, humrer han.
–Ellers synes vi det er helt greit at de går der så lenge de går i traseen.
Styreleder i Varingskollen alpinsenter, Richard Palmgren, er positiv til randoutøvere i anlegget:
– Vi har flere randotraseer opp bakken som går på siden av alpinløypene. Dette er egentlig turstier i sommerhalvåret som vi bruker som randotraseer på vinteren, sier Palmgren.
RANDOTRASEENE I VARINGSKOLLEN: Linjene som er markert i rødt er de oppmerkede randotraseene i Varingskollen. Foto: Varingskollen Alpinsenter
– Ønsker dere å ta betalt av randoutøverne?
– Nei, men vi har skilting om at folk kan vippse frivillig. Der får vi inn ganske mye, sier Palmgren.
– Vi ønsker gjerne at gjestene vippser inn et bidrag til vedlikehold av traseer men vi har ikke noe fast avgift som eksempelvis skipass, forteller Palmgren.
– Ville dere ønsket at randoutøverne skal betale i fremtiden?
– Nei, vi er ikke så opptatt av det. Vippsbidragene er egentlig tilstrekkelig for det vedlikeholdet vi gjør med tilrettelegging med ATV på sommeren og rydding av skog, sier Palmgren.
– Enn så lenge fungerer den ordningen greit, men vi ser absolutt på en alternativ finansiering av tilrettelegging for randoutøverne, poengterer Palmgren.
POSITIV TIL RANDOUTØVERNE: Richard Palmgren er positiv også, men ønsker ikke at folk skal utenom åpningstid og utenom traseene.
I USA har de ikke fri ferdsel i utmark og allemannsrett. Lovverket der om ferdsel i utmark er mye strengere regulert enn i Norge.
Videre poengterer Palmgren at det er et økende problem at folk kjører i bakken utenom åpningstidene; det samme problemet som Oslo Vinterpark har opplevd:
– Da er bakken stengt, og vi prepper skiløypene. Da har vi en preppemaskin som er koblet til en vaier som er 6-800 meter lang og skjult under snøen. Dersom noen kjører i bakken da og vaieren går opp – ja da kan det være livstruende, sier Palmgren.
– Har dere hatt et problem med for mange randoutøvere som tar opp «plassen» i bakken?
– Ikke i åpningstiden, og det er positivt for mange bruker også kafeen. Faktisk har mange av randoutøverne også sesongkort.
Palmgren poengterer at antall randoutøvere i anlegget har eksplodert under korona:
– Det har tatt helt av i koronabølgen. Vi er veldig positive til det, og det hjelper også på at folk vippser oss frivillige beløp for å vedlikeholde traseene, sier Palmgren.