SATSNING: Sloreåsen alpinbakke skal gjennomgå en solid oppgradering fremover. Foto: Ljan Alpin.
Lesetid: 4 minutter
– Vi er utrolig glade for at byrådet har hørt på våres ønsker, sier Christian Bartholomé.
Han er nestleder i Ljan Alpinklubb som drifter Sloreåsen alpinanlegg på Ljan i Oslo, som nylig ble bevilget 34 millioner kroner til rehabilitering.
Bartholomé ønsker å presisere at alpinklubben ikke spesifikt har fått noe tilskudd selv, fordi Sloreåsen alpinbakke eies av Oslo kommune.
– Det er Oslo kommune som nå har bestemt seg for å gjennomføre et prosjekt som vi har ønsket oss i lang tid.
– Dere har ikke 34 millioner til fri disposisjon?
– Nei, det har vi ikke. Som et lite idrettslag hadde det vært en stor utfordring å måtte gjennomføre et slikt prosjekt på egenhand. Vi er glad for at Oslo kommune skal gjennomføre prosjektet.
Vi kan ikke engang kalle det et fjell. Likevel har knausen på Oslos beste vestkant en enorm betydning for norsk skisport. Se filmen fra Wyller og Tryvann.
Ønsket oppgradering
– Byrådet har nå vedtatt en etterlengtet rehabilitering av hele Sloreåsen-anlegget, som er mye brukt av lokalbefolkningen sør i Oslo, og særlig de yngre. Lavterskel breddeidrettsaktiviteter nær der barn og unge er, skaper samhold og aktivitet og er noe byrådet prioriterer høyt, sier byråd for kultur og næring Anna Leirvik North.
– Hvorfor fikk akkurat dette anlegget bevilget denne summen?
– Sloreåsen trenger akutt hjelp, da hele anlegget står i fare for å måtte legge ned om ikke det straks blir gjort nødvendige rehabiliteringer. Blant annet trenges det omgående tiltak knyttet til driftsgarasjen til snøproduksjonsanlegget, sier North.
På spørsmålet om det er noen føringer på hva pengene konkret skal brukes på svarer North at pengene er bevilget til oppstart av arbeider med rehabilitering. Hun spesifiserer at arbeid i 2024 vil inkludere innsending av konsesjonssøknad for vannuttak, rammesøknad, forberedelse av kontrahering og generell planlegging.
– Hva slags forbedringer tenker du Sloreåsen alpinbakke kan gjøre med disse pengene?
– Rehabiliteringen av anlegget vil sørge for en vesentlig forlenging av driftssesongen og vil gi et sikrere tilbud til idretten og lokalbefolkningen sør i Oslo, svarer North.
Frivillighet
Christian Bartholomé forteller videre at det lenge har vært ønsket en oppgradering av anlegget.
.– Oslo kommune har kjørt et forprosjekt for anlegget. Her så de på hva som måtte til for at anlegget kunne ha en kraftig drift over lengre tid. Etter dette har det egentlig ikke kommet inn i vedtatt budsjett, frem til nå. Som klubb har vi klart å opprettholde drift på et slitent anlegg gjennom mye innsats av klubbens frivillige, sier han.
Videre sier Bartholomé at de har betalt for vann fra kommunen, i tillegg til produksjon av snø i anlegget og alle kostnadene som er der – uten å ha fått særlig mye støtte.
– Men det er verdt å tenke på er at de faktisk tok en sårt trengende oppgradering av skitrekket en del år tilbake. Likevel er det helt nødvendig at det skjer noe nå. Hvis ikke raser egentlig hele bygningsmassen sammen, sier Bartholomé.
Sloreåsen alpinbakke ble bygget tidlig på 80-tallet og Bartholomé sier det ikke har vært særlige investeringer siden det.
– Med de midlene som kommer nå, så tror jeg at vi klarer opprettholde drift i minst 40 år til, gitt at det ikke blir alt for varmt i dette landet.
Opprettholde drift
Frivillige ved Sloreåsen har over en lengre periode fortalt kommunen og politikere om de utfordringene de står overfor.
– Så vi jo meget glad for at de har tatt tak i saken og nå prioriterer det på denne måten, sier Bartholomé.
– Hva tenker dere om at de har hørt på dere da?
– Det må jeg jo si er en gladsak. Vi ligger jo nokså fint til der vi ligger, mellom Nordstrand og Søndre Nordstrand. Det er utrolig mange unge som lærer å stå på ski her. Det er fint at vi er en arena hvor det er et lavterskeltilbud. Det er smilende unger her hele vinteren!
Videre sier Bartholomé at hvis det hadde vært midler til absolutt alt, så hadde de kunne hatt et enda større tilbud – mye tidligere.
– Men vi har jo full forståelse for at pengene må fordeles på en klok måte.
– Hva tenker du om at byrådet har prioritert akkurat dette anlegget, fremfor andre små anlegg som kanskje ønsker det samme?
– Vi har snakket med politikere og Bymiljøetaten om de utfordringene vi står overfor, og så har de tatt en beslutning basert på det. Vi er også heldige med anleggets plassering, fordi det ligger veldig sentralt. Så jeg vet ikke hva mer jeg skal si, utenom at vi selvfølgelig er veldig glade og at dette vil sikre drift i mange år til!
Hvor kan man kjøre skiheis rundt Oslo og Drammen? Og visste du at det er et sted man kan kjøre gratis heis? Her er en oversikt over 18 skianlegg.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
Betal smartere med Klarna.
Abonnementene fornyes automatisk og kan sies opp når som helst, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.