Den nedbørsfattige og milde sesongen har ført til at toppturfolket har beveget seg inn i de sentrumsnære skianleggene. Tidligere skrev Fri Flyt om Oslo Vinterpark, som hadde over hundre rando-gjester på en helg.

Varingskollen i Hakadal har også opplevd en kraftig vekst, og har nå laget en rekke retningslinjer for de som velger å bruke feller til å ta seg opp anlegget, istedenfor med heisen.

Annonse

Styreleder i Varingskollen Alpinsenter, Truls Klokkerud sier til Fri Flyt at det er uaktuelt å forby gjestene å gå i anlegget.

– Vi vil ikke skremme fra oss gjester i anlegget, og mener at begge er tjent med å tilrettelegge for det. Vi er nødt til å være fleksible, og det kan sammenlignes med da snowboard ble innført. Når en gruppe blir stor nok kan de ikke ignoreres, sier Klokkerud.

Varingskollen Alpinsenter ble i fjor solgt av Oslo Snowparks, som eier Oslo Vinterpark (Tryvann), og drives nå av Hakdal Idrettslag.

Det mener Klokkerud gir et ekstra ansvar til å tilrettelegge for de som vil benytte seg av anlegget. De nevnte retningslinjene vil endres utover sesongen utifra forhold i bakken, og forteller nå blant annet at du må gå til høyre for markeringsporter / gjerde i henget i Olaløypa

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Idrettsklubben-naer-aa-ta-over-Varingskollen_fancybox

MÅ BETALES FOR: Snøproduksjon er dyrt, og må finansieres på et tidspunkt, er Varingskollen klar på. Foto: Varingskollen

– Feil å ikke betale

Klokkerud har ikke noen tall på hvor stort inntektstap det er at folk velger å gå på feller framfor å ta heisen, men er klar på at han mener det blir feil dersom man skal kunne parkere gratis, gå oppover gratis og kjøre ned skianlegget gratis. 

Skianlegget nordøst for Oslo bruker ifølge Klokkerud flere millioner kroner på snøproduksjon, i tillegg til en haug med dugnadstimer. Han er derfor klar på at man bør møtes på midten.

– Det enkleste er å si forbudt, men det ønsker vi ikke. Men da må også randonee-brukerne ta ansvar selv, sier Klokkerud og fortsetter:

– Snøproduksjon koster mye penger, og det må finanisering. Jeg tenker at vi er i starten av en diskusjon verdrørende betaling av snø, og ikke mot slutten.

Det var Dagnes Næringsliv som første omtalte saken onsdag kveld. Der nevnes en løsning hvor man betaler 100 kroner dagen eller 1000 kroner for sesongkort.

Kan være ulvolig

Der ble det også gjort klart at en betalingsløsning hvor rando-brukerne betaler på lik linje, men et lavere beløp enn vanlige gjester, kan være ulovlig og stride mot friluftsloven og allemannsretten.

– Alpinanlegg omfattes både av friluftsloven og plan- og bygningsloven. Anleggseierne må ha tillatelse fra kommunen for å kreve avgift for ferdsel i utmark. De kan ta betalt for bruk av heisen, men ikke for å være i bakken, sier jurist Marianne Reusch til avisen.

Styrelederen i Varingskollen mener likevel det vil komme en løsning i en eller annen form i framtiden.

– Kan vi forvente oss en form for betaling uansett?

– Det er å forvente tenker vi. Noe annet ville være rart. Det kan for eksempel være vi intensiverer markedsføringen av frivillig betaling, betaling for parkering eller nevnte løsning om å betale for å gå oppover, dersom det går juridisk.