Varingskollen Alpinsenter har valgt å tenke helt nytt for å tiltrekke seg langt flere på ski denne sesongen. De håper endringene vil sørge for opp mot 30 prosent vekst.
FLERE MULIGHETER: Varingskollen blir nå tilgjengelig for Skimore-abonnenter
Lesetid: 4 minutter
Varingskollen Alpinsenter har inngått et strategisk samarbeid med Skimore, noe som betyr at anlegget blir en del av abonnementsløsningen som blant annet Tryvann også er en del av.
– Vi går inn i dette samarbeidet fordi vi tror det vil gjøre oss mer tilgjengelige for folk og ikke minst senke terskelen for dem som vil komme seg ut på ski og brett, sier Bjørn Erik Graff, styreleder i Varingskollen Alpinsenter AS.
Han forteller at anlegget selger et sted mellom 1800 og 2000 sesongkort. Nå håper Graff at abonnement på 299 kroner per måned vil lokke flere på ski. Samarbeidet trer i kraft umiddelbart og gjelder fra denne sesongen.
– Vi håper vi skal øke besøket vårt med rundt 30 prosent. Selv om vekst er viktig, er det enda viktigere å gjøre oss attraktive for flere. I tillegg vil våre gjester få et abonnement som også gir tilgang til sommeraktiviteter, sier Graff.
Han peker på flere grunner til at han mener Varingskollen nå gjør et klokt valg.
– De to første sesongene etter covid opplevde mange skianlegg i Norge økt besøk, men så kom det en nedgang. Hvorfor skjedde det, spør han retorisk.
– Jeg tror det handler om at høye renter og dyrtid ga folk mindre slingringsmonn til å bruke på aktiviteter. Hvis du skal kjøpe årskort til en hel familie kan du ende opp på 30 000 kroner. Hos Skimore ender du på 9000 kroner, sier han.
Graff forteller at det er mange faktorer som spiller inn på besøket i Varingskollen, men at to av dem er avgjørende.
– Folk må ha tid, og det må være snø på Blindern. Da kommer folk på at det er mulig å komme seg på ski.
PLANEN: I tillegg til samarbeidet med Skimore, går Varingskollen Alpinsenter med store planer om utbygging. Hvis de får det som de vil, kommer det blant annet ny heis, ny toppstue, nytt servicebygg, ny togstasjon og ny trasé.
Større offpistområder, flere bakker, ny stolheis direkte fra togstasjonen og bedre park. Det er bare noen av planene til det Oslo-nære anlegget.
Graff håper at det nye samarbeidet skal forene det beste med Varingskollen, men også trekke til seg nye besøkende.
– En vanlig ukedag kan vi ha 200–300 unger i bakken, som koser seg og herjer rundt. Vi ønsker flere familier og folk ut, sier han.
Graff beskriver også en kritisk situasjon for mange små anlegg.
– Vi er avhengige av jevnt og godt besøk gjennom vinteren, og selvsagt en tidlig sesongstart.
Må drive på ulike måter
Han peker på et markant skille i bransjen.
– Skianleggene som er som en resort, med gjester fra utlandet, nyter godt av en svak krone og en bølge av turisme. Vi som driver små anlegg ser ikke noe til dette. Derfor kan det være skummelt å se kun på økning i heiskortsalg, sier Graff.
Både Graff, Skimore og Varingskollen vet dessuten at det er en annen faktor ingen rår over.
– En god og lang vinter er jo det aller viktigste. Vi krysser fingrene for gode kuldeperioder og jevnlig påfyll av snø gjennom vinteren, sier Bjørn Erik Graff, styreleder i Varingskollen Alpinsenter AS.
VISJONÆR: Styreleder i Varingskollen Alpinsenter Bjørn Erik Graff.
– Vi har hatt en skikkelig god dialog med folka i idrettslaget, og vi har funnet fram til et godt samarbeid der Varingskollen blir et partneranlegg i Skimore, sier Espen Bengston, administrerende direktør i AS Parks, som eier Skimore.
Nå blir sesongkortholderne konvertert til abonnenter. Han forteller at han er svært fornøyd med samarbeidet.
Regnskapet for Skimore Oslo viser at selskapet har hatt betydelig vekst de siste årene. I fjor omsatte selskapet for 137 millioner kroner og hadde et driftsresultat før skatt på 43 millioner kroner.
– Varingskollen er jo et utrolig bra anlegg som betyr mye for folk i og rundt Hakadal. Ola-løypa må jo være en av Norges beste carvingtraseer, parken er bra, og det er veldig familievennlig, sier han.
KLAR FOR VINTER: Espen Bengston, daglig leder i Skimore Oslo. Foto: Sigurd Ekeli Grimsby
Skimore-sjefen understreker at det rent strategisk er positivt for Skimore å få et nytt partner-anlegg av en viss størrelse.
– Hvor mange flere abonnenter tror du Skimore får når dere nå har Varingskollen i porteføljen?
Bengston svarer mer generelt:
– Vårt mål er å få flere folk ut på ski, og det tror jeg vi skal klare. Jeg har kjempetro på Varingskollen, og nå gleder jeg meg til en skikkelig god vinter, sier han til Fri Flyt.