– Det har gått veldig bra. En knallsesong. For å oppsummere enkelt: Vi har doblet besøket fra forrige sesong i antall skidager. Anlegget er tilbake på 65.000 skidager, fra litt over 30.000 i fjor. Da er vi tilbake der Varingskollen var for fem-seks sesonger siden, sier styreleder i Varingskollen Alpinsenter, Truls Klokkerud, til Fri Flyt.

Skianlegget i Hakadal stengte skiheisene i starten av april i år, og kan se tilbake på en sjeldent god sesong. I august i fjor kjøpte Hakadal Idrettslag hundre prosent av Varingskollen Alpinsenter fra Oslo Snowparks AS, som også eier Oslo Vinterpark, for 4,5 millioner kroner.

Annonse

Målet var at det tradisjonsrike skianlegget skulle gå i null, basert på mye dugnadsvilje. Det har gått over all forventning.

– Økonomisk vil vi ikke gå ut med tall i bunnen enda, men det kommer til å bli grønne tall. Vi kommer til å ende med et positivt resultat, sier styrelederen.

Da tok de over et skianlegg som har slitt i lengre tid. For tallene for Varingskollen Alpinsenter var dystre før overtakelse: I 2016 endte Varingskollen Alpinsenter AS et resultat på 10 millioner kroner i minus før skatt.

Les også: Ny sjef i Varingskollen

(Artikkelen fortsetter under bildet)

varing1
varing1

BRA SESONG: Varingskollen er godt fornøyd med sesongen. Foto: Varingskollen Alpinsenter

Økning i dagskort

Nå er skuta altså fullstendig snudd.

– Er det økning i dagskort eller sesongkort som er årsaken?

– Det er dagskort-markedet som er størst på heiskortomsetning. Vi har solgt sesongkort som forventa, også har vi klart å tiltrekke oss folk som kjøper kveldskort og dagskort. Vi har også fått mye treningsgrupper. Det har vært over forventning.

Det skjer på en sesong hvor flere skianlegg, inkludert Varingskollen, har slitt med varierende snøforhold. Likevel har de kommet greit ut av det, mye på grunn av en god vinter på starten av året.

– Det har vært lite natursnø, og det merker vi godt. Når det er grønt i hagene, er ikke folk i vinterstemning. De kjøper verken utstyr, eller bidrar til besøk. Samtidig, når snøen først kom, ble det veldig bra trykk hos oss. Fra jul og frem til nesten hele mars, sier Klokkerud.

– Så med mye natursnø neste år vil Varingskollen gå så det suser?

– Hehe, vi håper jo det. Det er uansett en veldig god motivasjon. Nå har vi bevist at det er mulig. En vesentlig grunn er at vi klarer det er fordi vi fokuserer på opplevelsen. Vi skal gi kunden en god opplevelse fra han går ut av bilen til han går inn i det igjen. Da er det litt mer enn heiskort som spiller inn.

Les også: 10 steder du bør klatre i sommer

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Kjoeper-Varingskollen-for-4-5-millioner_ordinary_1200
Kjoeper-Varingskollen-for-4-5-millioner_ordinary_1200

BLE KJØPT: Her fra da Hakadal Idrettslag kjøpte Varingskollen fra Oslo Snowparks AS i fjor sommer. Foto: Anders Holtet

Har store planer for fremtiden

Skianlegget stopper likevel ikke her. Nå vil de i første omgang utvikle traseer og snøproduksjon, før de etterhvert vil ekspandere og kunne ta tittelen "Østlandets beste skianlegg".

– Fjellet har alle forutsetninger for å få det til, og det er i et sentralt område. Det er en god miks av kald skygge, og også sol. Det kan nesten ikke bli bedre.

Det betyr «En betydelig utvikling av antall nedfarter, heiser og snøproduksjon. I tillegg til fasiliteter for overnatting».

– Hva vil dere gjøre på kort sikt?

– De første årene ønsker vi å jobbe med traseene og snøproduksjon. En utvidelse av bakkene nede, og en forlengelse av heisene er der, er sannsynlige førstekandidater sammen med investering av snøproduksjon.

De vil også satse på å få parken i orden før neste sesong. Allerede da Hakadal Idrettslag tok over på sommeren i fjor startet de arbeide med å legge grus, slik at parken krever mindre snø.

– Vi måtte gjøre noen omprioriteringer, og ser at vi har en god del å gå på med parken. Årsaken er at vi ble nødt til å legge snø istedenfor grus da det ble kaldt i oktober. Men det arbeidet fortsetter vi med nå, og sørger for et godt parktilbud neste år.

Les også: Nyheter og artikler om klatring