NYTT: Plantegningene for nye Varingskollen inkuderer ny stolheis helt fra togperrongen som vil gå via en mellomstasjon og helt opp til toppstua, som også vil bli helt ny.
Lesetid: 8 minutter
Hvis alt går etter planen, så kan det hende at Varingskollen Alpinsenter blir en fullgod konkurrent til storebror i Tigerstaden - Skimore Oslo, for ikke å snakke om Drammen og Kongsberg.
Etter flere års stillstand ligger nemlig «Varingskollen 2030» nå ute med høringsfrist 5. september 2025.
«Vi må utvikle oss for å gå fremtiden i møte, og være en relevant destinasjon for alle besøkende»
Det skriver Varingskollen om visjonene på sine egne nettsider.
Bare 30 minutter nord for sentrum - med bil og tog - ligger Varingskollen i Hakadal. Et klekkeri for flere av Norges beste ski- og brettkjørere.
I dag er det seks nedfarter, to terrengparker og og et skiterreng med 350 høydemeter i Varing. De som ikke har vært her før, blir gjerne overrasket over en oppegående park, spennende terreng, bratte bakker og til tider gode offpistmuligheter.
Det er mange år siden Varingskollen ble oppgradert. Utdaterte heiser og slitte varmestuer er kanskje det som merkes mest. En finpuss på løypene hadde heller ikke gjort noe.
DYPT I HAKADAL: Treffer du på dagen og linja, så er det uante offpist-muligheter i Varing. Foto: Vegard Breie
Men nå kan det hende at det skjer, for utbyggingsplanene omfatter ny stolheis direkte fra togstasjonen i Hakadal, en 2,3 kilometer blå familietrase, store terrengombygginger, et mer komplett sommerprodukt – og et boligfelt på inntil 150 enheter.
Den nye traséen vil ikke bli blant de bratteste, men ifølge promofilmen for utbyggingen «blant Østlandets lengste alpinløyper».
Men rett frem er det ikke for visjonærene i Nittedal: Etter at de nye planene ble lansert, har det blitt mye diskusjoner rundt økt trafikk, løsmassehåndtering og miljøkonsekvenser:
«Vi har i over 30 år bodd i et lite rolig boligområde øverst ved Varingskollen, grensende til det vi trodde var markagrensen. Så feil kan man ta! Det skriver en nabo av skianlegget i en meningsytring i lokalavisa Varingen.
«110 passeringer daglig av lastebiler gjennom bo-områder i minst fem, men muligens opptil åtte år!», står det videre i samme innlegg.
PLANEN: Varingskollen Alpinsenter anno 2030, hvis utbyggerne får det som de vil.
Fri Flyt har tatt en prat med styreleder i Varingskollen Alpinsenter AS Bjørn Erik Graff om visjonene i Hakadal:
– Hvorfor vil dere bygge ut?
– Å utvikle eller å avvikle, er beskrivende for situasjonen i Varingskollen. Visjonen er å skape et levende vinter- og helårsanlegg for idrett og friluftsliv, sier Graff.
– Når skal dette stå ferdig?
– Arbeidet med regulering av området har tatt lengre tid enn hva vi forutså tilbake i 2019. En oppstart på anleggsutvikling vil først kunne starte sommeren 2026. Anleggsarbeidet er estimert til å ta 6-7 år. Det betyr at vi er i 2032-2033 før vi er klare til å ta imot gjester i nye traséer og heiser.
– Hvor mye vil denne investeringen koste?
– Vi har jobbet med en investeringsramme på 150 millioner. Dette var regnet med 2023-kroner. Vi vil revidere dette i 2025-2026.
– I presentasjonfilmen for prosjektet sier dere at «Vi er allerede tre år på etterskudd og vi har dårlig tid». Hvor ligger de største flaskehalsene, og hvordan jobber dere for å hente inn forsinkelsen?
– Planarbeidet har vært langt mer omfattende og tatt mer tid enn forutsatt i 2019. Flere av tiltakene i planen handler om å redusere kostnader knyttet til snøproduksjon i eksisterende traséer, sier Graff.
Han fortsetter:
– Kostnadsutviklingen og andre driftskostnader har gitt en kostnadsvekst på over 30 prosent siden 2019. Dette er problematisk med henhold til å balansere økonomisk drift i dag. Ved massefylling i deler av dagens traséer vil vi forsøke å framskynde noe av arbeidet. En av de viktigste flaskehalsene i forhold til utvikling, er at anlegget har mer enn 300 høydemeter og ingen vei til topps per i dag. I det nye Varingskollen vil det være en driftsvei i ny trasé fra bunn til topp.
– Hva vil du si er den største forskjellen mellom dagens Varingskollen og «Varingskollen 2030»?
– Nye Varingskollen vil kunne tilby en helt ny familiebakke på 2,3 kilometer, en ny oppgradert Kari-løype på 1,4 kilometer samt en oppgradert Ola-løype på 1,1 kilometer. En forbedret og forlenget park samt barneområde. Sist, men ikke minst en ny stolheis. Dette vil også danne et grunnlag for å bygge en heisbasert sommersesong i Varingskollen.
VARING: Slik ser løypekartet for Varingskollen ut i dag.
– Hvordan skal dette finansieres? Vil boligfeltet på opptil 150 enheter bidra økonomisk til skisenteret – er salgsinntekter eller eiendomsskatt tenkt som finansieringsmotor?
– Boligfeltet vil ikke bidra til finansiering av skisenteret direkte. Det vil bidra til utbedring i infrastruktur i tilkomstområdet til anlegget, som finansiering av ny kulvert for jernbaneundergang inn mot området. Vi vil allokere kapital til prosjektet gjennom både egenkapital og fremmedkapital.
Egenkapital skal ifølge Graff komme gjennom følgende kilder:
Inntekter fra massemottak for å bygge traséer.
Inntekter fra spillemidler
Inntekter via drift
Midler fra stiftelser og offentlige myndigheter. Fremmedkapital vil trolig komme fra banklån.
– Dere vurderer en ny stol- eller kombiheis fra togstasjonen til 545 moh. Hvilke leverandører og kapasitetstall ligger på bordet?
– Vi har en dialog med Doppermayr. Vi planlegger for en kapasitet på 2500 daglige gjester.
– Den nye blå løypa skal bli 2,3 km. Hvordan sørger dere for at trasén både blir familievennlig og interessant nok for viderekomne?
– Det blir en blå løype! Det betyr at vi vil kunne tilby to røde traséer, samt en blå fra toppen av Varingskollen. En ny oppgradert Kari-løype vil fremstå som et meget interessant tilbud for viderekommende. Dette vil i sum bli et produkt som kan konkurrere med større anlegg som Kongsberg, Drammen og Tryvann samt fremstå som det bredeste Oslo-nære tilbudet. Du må til Norefjell eller lengre unna det sentrale Østlandet for å finne tilsvarende.
– Hvilke planer finnes for park- og frikjøringstilbudet som mange forbinder med Varingskollen i dag?
– Vi vil forlenge parken med 80-100 meter samt øke med 20 høydemeter eller med. Dette gir oss muligheter til å oppgradere også park og blåparktilbudet i nedre del i Varingskollen. I tillegg vil vi tynne skog for å gjøre mer terreng off-pist tilgjengelig ved snøfall (300 høydemeter i nærheten av Oslo)
– Dere sier at utbyggingen skal gjøre Varingskollen til en sommerdestinasjon også. Hva innebærer det?
– Vi har i dag mange gjester i frispeegolf. Det arrangeres Enduroritt i downhill og området er mye brukt til turer og friluftsliv. Det er et tilbud innen heisbasert sykkel som vil kunne være driveren i sommertilbudet slik vi ser det nå. Andre aktiviteter som kan komplettere et familietilbud er interessant å utvikle.
VISJONÆR: Styreleder i Varingskollen Alpinsenter Bjørn Erik Graff.
– Hva kan du si om tog til topp-konseptet?
– 35 min fra Oslo S med tog til Varingskollen. Du går av toget og har 70 meter til du kan spenne på deg skiene. Kommer du med sykkel og tar den nye stolheisen til toppen kan du bokstavelig trille gjennom til Aker Brygge i Oslo! Prosjektet gir en fantastisk tilgang til Nordmarka både på sommer og vintertid. Ski-in/ ski-out på toget er grønn mobilitet.
DNT Oslo har funnet ut av dette og arrangerer treningsøkter for randonee-interesserte tirsdag kvelder gjennom vinteren.
– Da kommer det gjerne 25-40 personer i regi av DNT med toget for å utforske terrenget i Varingskollen. Vi holder da også åpent Toppstua i Varingskollen og arrangerer Rando-tirsdag med varm middag. Det har blitt en skikkelig vinner.
– Hvordan er responsen i lokalbefolkningen? Hvor ligger motstanden?
– Vi opplever at de fleste heier på oss. Når det er sagt, ingen liker at sykehus blir lagt ned, ingen liker at nærskoler legges ned og sentraliseres. Ingen er begeistret for byrden med trafikk av lastebiler i en anleggsfase på 5-7 år.
Graff fortsetter: – Det er spørsmål om trafikksikringstiltak, tiltak for å redusere støy og tiltak for å redusere ulempene. Videre er tema som nedbygging av natur, overvannsproblematikk, tilgang til marka. Dette er viktig for naboer i nærområdet. Skepsis har vært knyttet til dette og i anleggsfasen. Samtidig finnes det også personer som synes det er en dårlig ide å bygge ut et skisenter i 2025. Det må det også være lov å mene i et moderne demokrati, sier Graff.
Kommunen lover en bred, tidlig medvirkning. Derfor er det opprettet en egen ressursgruppe av naboer, grunneiere, vel, Hakadal IL, lag, foreninger og andre brukere skal trekkes inn fra start for å sikre balanse og helhet i områdeplanen.
– Hvilke konkrete fordeler vil Nittedal-samfunnet få – arbeidsplasser, næringsliv, fritidstilbud?
– Lokalavisen Varingen har Varingskollen i sin logo. Nittedal kommune sin ordfører snakker om Nittedals identitet. Nittedal med sine 25 000 innbyggere vil fortsatt ha et ski- og alpinsenter lett tilgjengelig. Det betyr noen flere faste helårsarbeidsplasser. Det betyr behov for flere ungdom i deltidsjobber vinter og sommer. Det betyr et mer komplett fritidstilbud på snø og barmark. Vi konkurrerer om tiden til folk. Det betyr at vi må være relevante og attraktive.
– Hvordan involveres lokale idrettslag og skoler i planene?
– Varingskollen Alpinsenter er eid 100 prosent av Hakadal IL (bl.a. HIL Alpin & Freeski, HIL langrenn, HIL frisbeegolf). Videre samarbeider vi med Nittedal Sykkelclub i arbeidet med å utvikle et tilbud på hjul. Videre samarbeider vi med Norges Skiforbund/Akershus Skikrets/Oslo skikrets om utvikling av Kari-løypa som en fremtidig trasé for super G og storslalåm.
Hvordan er responsen i resten av bygda?
Kommunen:Områdeplanen ble lagt ut på høring 20. juni 2025 med frist 5. september; kommunestyret behandler saken 16. juni. Kommunen kaller prosjektet en «flerfunksjonell frilufts- og idrettsdestinasjon» og inviterer alle interesserte til å engasjere seg.
Naturvernforbundet:Lokallaget advarer i sin høringsuttalelse (10. nov 2023) mot hogst, massedeponi og økte klimagassutslipp: «Å hogge skog til fordel for et nytt nærings- og boligområde vil ha negative virkninger på natur og miljø i randsonen til Nordmarka».
Lokal presse:
26. jan 2025: Vi har i over 30 år bodd i et lite rolig boligområde øverst ved Varingskollen, grensende til det vi trodde var markagrensen. Så feil kan man ta! står det i lokalavisa Varingen.
10. juni 2024: En kommentarartikkel kaller massedeponiet «et betydelig inngrep i urørt natur» og spør om politikerne vil «bruke millioner på en drøm». skiver en annen lokalavis, Ektraavisa.
Alpinsenteret selv: I et innlegg 27. mai 2025 skriver Graff at høringen er «en helt nødvendig utvikling» og roser kommunedirektørens innstilling.
Nestlederen i Hakadal IL, som eier Varingskollen, publiserte et åpent brev for å klage på manglende støtte fra myndighetene, særlig for alpinanleggene. Svaret fra myndighetene var å oppfordre de til å søke.
Hverken Skimore Oslo (Oslo Vinterpark) eller Varingskollen vil ta betalt for randoneetilbudet i skianlegget utover frivillige bidrag.
Allerede abonnent?
Norges største og beste magasin om ski, topptur og bratt friluftsliv - siden 1998
Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på Fri Flyt.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.