SOGNTIKI: Martin Venediks flåte har vært populær etter at den ble tatt i bruk. Foto: Privat
Lesetid: 4 minutter
– Hva fikk deg til å bygge denne?
– Flåten er blitt mitt sommerprosjekt 2024. Ideen kom i fra et sosialt lag hvor Audun Kvalheim Oddenes og jeg så en video av noen som kjørte ned over en kanal i England med en flåte og tenkte at det må vi også få til. Mens Audun så for seg noe enkelt, kanskje bygget opp med paller eller lignende så tenkte jeg litt større. Jeg heiv meg rundt, snakket med den lokale byggvareforhandleren og fikk satt opp er prisforslag på materialer. Deretter var prosessen i gang.
Da Sogndal freeride ble avlyst, tok Martin Venedik saken i egne hender. Samtidig brukte han anledningen til å gjøre et noe spesielt stunt.
– Hvordan kom du på ideen?
– Ideen til selve flåten kommer fra videoen av to personer i en enkel flåte med sofa, men jeg har tatt det litt lengre. Først lagde jeg en enkel skisse for å ha noen arbeidstegninger å jobbe ut i fra. Vi gjorde undersøkelser både på nett og med lokale håndverkere for å finne ut av hva som lå bak å bygge et slikt prosjekt. Også var det bare å komme i gang med byggeprosessen.
– Hvordan har du bygget den?
– Jeg har laget et skrog i 36x148 impregnert materiale på 3x5 meter. Også har jeg tilpasset skroget for å ha 200-liters tønner plassert. Disse er festet til skroget med stropper og låst på plass med tverrgående plank. Etter det så var det å plassere stolper til bord og benker. Jeg ville at de skulle stå fast i ramma. Så var det å kle dekket med terrassebord. Etter at både benker og bord var ferdig så ble det bestemt – etter en ny spontan ide – at vi skulle ha et soldekk. Det krevde litt nytenking i forhold til konstruksjonen, men ble etter hvert mulig. Soldekket kunne ikke monteres opp før flåten var satt på fjorden på grunn av frakt. Men den gjorde en utmerket jobb som støtte når flåten sto på høykant på lastebilen. Har siden den tid fått soldekket opp og motorfestet på plass. Badestige har vi også, i tillegg til rekkverk og noen sofaer.
– Hvor mye tid har du brukt?
– Selve planleggingen begynte rundt 15. mai, og 31. mai var jeg i gang med byggingen. Har hvert mange sene kvelder og tidlige morgener med bygging siden den tid. Totalt antall timer har jeg heldigvis/dessverre ingen tall på. Men det tar lang tid å bygge en flåte. Nå er det heldigvis bare småplukk igjen.
– Hvor fort kan den gå?
– Vi har makset på ca 5knop med en 9.9 hk motor, men har nå oppgradert til en 25hk motor får å slippe å holde bånn pinne hele veien. Har ikke testa toppfart med den, men planen er å ligge på rundt den samme hastigheten, men som sagt uten å ha gassen helt i bånn.
Flytningsprosessen.
Var nok flere som sperret øynene opp i Sogndal sentrum da dette kom kjørende forbi.
Endelig sjøsatt.
– Hva vil du si er bruksområdet?
– Flåten skal brukes til sosialiteter og moro. Jeg vil at både venner og bekjente skal kunne være med å kose seg på på vannet.
– Hvor mye får du brukt den, tror du?
– Planen er å bruke den så mye som mulig. Har allerede hatt noen turer med den, og det er veldig kjekt.
– Noen planlagte turer med den og hvor langt kan den gå?
– Vi har et hovedmål om å kjøre den til Balestrand på Balestrand Badeklubb festival 23. august. Det er rundt 40km på fjorden fra Sogndal til Balestrand. Her ser vi for oss å bruke ca 10 timer på tur. Dette er selvsagt med forbehold om at vær og vind spiller på lag. Vi ønsker ikke å ta noen unødige sjanser og vil heller avbryte eller droppe turen en å legge ut på noe som skaper unødvendig stor risiko. Hvor langt den kan gå vet vi ikke, men har troa på at den kan gå så langt som vi har bensin til.
– Hvor legger du den på vinterstid?
– Vinterlagringen er ikke bestemt enda. Men den må på land hvertfall.
– Hvor stor er den?
– Flåten er ca 3x5 meter og veier røflig 1,2 tonn.
– Hvorfor akkurat en flåte?
– Godt spørsmål. Det var der inspirasjonen kom i fra. Det en kul måte å tilbringe fritiden på. Også er det noe jeg ikke har prøvd å lage før. Alt må prøves!
Hva synes du om denne saken?
Denne saken er skrevet av
Gjendine Eidslott
Journalist
Gjendine Eidslott har jobbet som journalist i Fri Flyt siden 2022. Hun har vært oppsiktsvekkende mange døgn blant spisse topper – både med og uten ski på bena. Gjendine er også interessert i klatring, sykling og andre former for friluftsliv. Har du en sak du tror Gjendine kan være interessert i? Send henne gjerne en e-post:
Den berømte kickflipen er ofte læremålet når man kommer i gang med skating, allikevel krever det mye øving for å få til. Se videoen der Tonje Pedersen viser og forklarer trikset.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
Billigst
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.