Opp i skyene

I vinter skal jeg ta rotta på de sosiale medienes klamme hender. Jeg skal legge fra meg telefonen og gjøre som vi gjorde før i tida. Jeg skal være til stede.

Sist oppdatert 4. mars 2014 kl 08.47
FOLK LIKER DETTE BILDET: Det er ingenting som er som en skikkelig likebomb. Et notificationinferno uten sidestykke. Eller er det det? Illustrasjon: Jan Petter Aarskog
FOLK LIKER DETTE BILDET: Det er ingenting som er som en skikkelig likebomb. Et notificationinferno uten sidestykke. Eller er det det? Illustrasjon: Jan Petter Aarskog

Se for deg denne scenen fra en gjennomsnittlig norsk fjelltopp:

Fire kompiser på tur. De har akkurat nådd toppen, og nå står de helt stille med de lette dunjakkene over goretexen og glaner. Ikke på utsikten, men på smarttelefonen. Det er perfekte forhold. Sol, vindstille, snøen er passe tørr og det er nesten ingen spor ned fjellet. Og det er 3G. Perfekte forhold for Instagram. SNAP! Ivrig legges det på filter, kommentarer og kompisene blir tagget på bildene. Ingen sier et ord. De bare like-r det. Og kanskje de stopper opp midt under en skavl på vei ned for å hashtagge #yolo. Så trist.

Alle er bekymra for oss nå.
Daglig blir det skrevet artikler om denne narsissismen som slår ut i full blomst på nettet. Forståsegpåere greier ut om de sosiale medier i beste sendetid på fjernsynet som om det skulle vært den nye svartedauen. Folk leser og humrer og tenker at; Fy faen folk er gærne, før de steller seg opp på badet og skyter selfies som om det skulle vært heroin og rusen kommer sigende med tomler og hjerter og usaklige kommentarer fra tante Berit om en middag du er invitert til neste helg.

Nordmenn oppsøker stadig mer eksotiske reisemål, først og fremst for å dele på sosiale medier, leste jeg et sted.

Jøss.

Men la oss si at det finnes to type turer, da. Den ene kan du godt sende opp i nettskya, men den andre, min venn – den kan du lagre mellom øra. Den skal du huske bare for deg selv. Prøv heller å fortell om turen. Gjerne i bilder. Gestikuler. Vis hvordan du sleit med å få på fellene eller hvordan du nesten ikke fikk puste fordi du hadde så mye snø i kjeften. Og ljug litt! Ljug på deg noen meter. Enten det er snakk om hvor dyp den løssnøen var eller hvor høy den klippa var. Det er jo det vi gjør når vi tar bildene på instagram. Vi komponerer og legger på filter og geotagger oss til månen. Pynter litt på fasaden.

Jeg har selvsagt mine svin på instaskauen og snapchatter ivrig fra små og store hendelser i livet mitt. Men i vinter skal jeg ta rotta på de sosiale medienes klamme hender. Jeg skal legge fra meg telefonen og gjøre som vi gjorde før i tida. Jeg skal være til stede. Offline. Tap to retry. Couldn´t refresh now.

Du kan gjøre det samme. Bare ha det fett på fjellet og dele det med vennene dine der og da. Du kan alltids unnskylde deg med at iphonen føkker opp for sender/mottakeren din hvis kompisene dine begynner å mase på deg fordi du ikke liker, deler eller kommenterer.
Eller hvis du bare trenger et spark i #ræva.

Publisert 4. mars 2014 kl 08.47
Sist oppdatert 4. mars 2014 kl 08.47
annonse
Relaterte artikler
annonse
VERN I GAVE: Barth-Eide sa at 'avtalen' om å verne 30% av verdens natur var en gave til verdens barn. Men hva fikk de egentlig? Illustrasjon: Didrik Magnus-Andesen
Alle barn ble lovet en gave som skulle løse naturkrisen. Men hva skjedde så?

Mysteriet med den krympende julegaven

SINT: Henrik Kristoffersen reagerte med sinne og snøballkasting da klimademonstranter tok seg inn i målområdet under verdenscuprennet i Gurgl. Foto: Skjermdump/NRK
Kommentar fra Nikolai Schirmer og Ørjan K. Aall

Tar oppgjør med Henrik Kristoffersen

SKIGARDEROBEN: Egentlig har artikkelforfatteren sverget på at han har kjøpt sitt siste par ski for noen år siden. Foto: Alexander Urrang Hauge
Luksusproblemer og utstyrsdilemma

Hvor mange par skal du egentlig ha?

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen