Black Friday: Den svarte fredagens ironi

KOMMENTAR: Black Friday er her igjen, og det er vanskelig å ikke henge seg opp i ironien av supersalg på langrennski og vintertøy. Er det fordi sportsbutikkene må skynde seg å selge ut vinterlageret og tjene mest mulig penger før vinteren i Norge er over for godt?

Sist oppdatert: 28. november 2019 kl 09.22
VILLE TILSTANDER: Fra fjorårets Black Friday. Foto: NTB
VILLE TILSTANDER: Fra fjorårets Black Friday. Foto: NTB

Forrige søndag viste Yr.no fram forskjellen på skisesongen i år og i fjor og sa at klimaendringene gjør at både temperatur og nedbør øker, men at temperaturøkningen enda ikke er så stor at den har begynt å redusere snømengden i høytliggende fjellområder over 1300 m. OVER 1300 METER. Hvor ofte er du på ski 1300 meter over havet? Gråkallen er på 552 meter over havet, Vassfjellet 710 moh. Skisenteret i Oppdal har høyeste punkt på 1300 moh. Er det vits å kjøpe nye ski når skisesongen lokalt bare blir kortere og kortere? Hvor langt orker du å dra og hvor ofte vil du egentlig få brukt dem? 

Alle lokker nå om kjempe rabatter og tilbud under Black Friday. XXL, Sport 1 Hank Sport, Sportsbua, Skandinavisk Høyfjellsutstyr, G-Sport, Session, Boardshop, for å nevne noen lokale butikker. «Endelig kan du gjøre ett kupp!» eller som det egentlig fører til; «Kjøp mer enn du trenger og bidra til global oppvarming». Jeg forstår det ikke. Disse butikkene lever av at vi nordmenn er aktive i naturen, men med kortere vintersesonger og villere og våtere vær, kommer vi fortsatt til å være like mye ute?

Jeg forstår at Elkjøp og butikker som lever av ”hjemmeunderholdning” kaster seg på Black Friday bølgen. For dem er det bra at det blir dårligere vær. Da er vi oftere inne og trenger mer underholdning; flere spill, bedre TV’er og mer kjøkkenutstyr.

Men sportsbransjen, som lever av at vi nordmenn er aktive i naturen? Hvorfor blir dere med på denne ”økt-forbruk festen”? Ser dere ikke ironien i det? Jeg synes det er fascinerende, og utrolig trist.

Ingrid Lonar

  • Styremedlem Framtiden i våre hender Trondheim

  • Medlem i blogg-kollektivet TurTrusa

  • Svært aktiv skate- og snowboardkjører

Publisert 28. november 2019 kl 09.22
Sist oppdatert 28. november 2019 kl 09.22
annonse

Relaterte artikler

annonse
Motsvar til Nils Faarlunds kommentar

«Et upresist spark til en hel generasjon»

1-5: Ja, så hvilken type er du? Illustrasjon: Didrik Magnus-Andresen
En kortfattet analyse av heiskortkortenes ulike kjøperne

Hvilken skikort-type er du?

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen