Formannskapet i Trondheim sa denne uka ja til planene for et storstilt alpinanlegg på Gråkallen, like utenfor Trondheim. Dermed har saken politisk flertall og kommer til å få ja også når kommunestyret skal ta den endelige beslutningen for ny reguleringsplan senere i sommer.

Museskritt

Annonse

– Arbeidsgruppa har jobbet aktivt med politikerne for å sikre flertall gjennom flere år. Freidig, NTNUI og Trondheim skiklub har jobbet i 7 år med dette og det går med museskritt framover i byråkratiet, sier Aalde, som er med i styret i Trondheim skiklubb og representer skiklubben i arbeidsgruppa for Gråkallen Vinterpark.

Trønderen er for øvrig også tidenes første som ble portrettert i Fri Flyt, og han var vunnet Røldal Freeride Challenge.

Men arbeidet med prosjektet har ikke gått sin gang uten motstand, og flere markabrukere har uttrykt bekymring både for støy, økonomi og miljø.

FORNØYD: Frikjøringsprofil og trondhjemmer Erik Aalde, her på klatretur i Romsdalen, er glad trondheimspolitikerne gir tommelen opp for Gråkallen Vinterpark. Foto: Pål Christian Ingjerd

Aktivitet for ungdom viktigere

– Bymarka er en begrenset ressurs og jeg er enig i at man skal være varsom med å bygge ut marka med boliger, barnehager, veier og denslags. Men det veier tyngre å tilrettelegge for aktivitet for et stort antall ungdom som i dag ikke bruker marka, i stedet for noen få turgåere. Anlegget utgjør bare 1% av arealet i bymarka, og de som ønsker urørt natur har et stort naturreservat noen kilometer unna. Ut over dette har ikke motstanderne argumenter med hold i, sier Erik Aalde.

– Veldig defensivt 

– Hva legger du i det?

– Økonomisk risiko har blitt brukt som motargument. Det er uansett ikke tungtveiende i forbindelse med reguleringsplan. Dessuten viser tall fra nærskianlegg i osloområdet potensial for 70% økning i antall brukere i Trondheim. Dagens anlegg i Trondheim, Vassfjellet, går så det griner økonomisk, tross noen dårlige vintre. Eieren Wenaasgruppen har tatt ut rundt 27 millioner i utbytte i løpet av 10 års drift! Gråkallen vinterpark vil bli et rekrutteringsanlegg og et supplement til Vassfjellet. Vår økonomiske modell viser at dette anlegget kan driftes uten tilskudd fra kommune og det er meget bra for en by der det årlig går titalls millioner fra kommunen til drift av skøytehaller, idrettshaller og hoppbakker. Et annet motargument har vært trafikk og parkeringsproblemer. Å bruke dette som argument mot økt fysisk aktivitet i Bymarka er veldig defensivt. Dette må selvsagt løses blant annet med bedre kollektivtilbud.

Må være komplett

Også utfordringer med snøforhold er blitt brukt som argument mot å tillate Gråkallen Vinterpark-prosjektet i reguleringsplanen.

– Noen mener området ikke er nært nok byen, og ikke snøsikkert nok. Flere av de politiske motstandere vil ha mindre nærskianlegg, altså tautrekk, på jorder spredt rundt i Trondheim. Et forslag med 11 anlegg er skissert. Idrettskretsen og skiklubbene har ikke vært involvert i dette arbeidet og alle som har satt seg inn i dette vet at det blir veldig kostbart å drive en mengde små skitrekk. Denne modellen prøvde man på 70-80-tallet og alle disse anleggene er i dag lagt ned. Et moderne skisenter må ha en bærekraftig størrelse slik at man kan ha et bra servicetilbud, snøkanonanlegg, preppemaskin og park. Dessuten ligger Gråkallen vinterpark 200-300 meter høyere enn disse foreslåtte nærskianleggene. I praksis vil dette si at man får noen måneder lengre skisesong der, sier Aalde.

68 millioner kroner

Gunn Kari Hygen, styreleder i Trondhjems Skiklub, er glad for politikernes avgjørelse.

– Dette betyr veldig mye for byens barn og ungdom. For den delen av vinteridretten som i dag er akterutseilt og stemoderlig behandlet i trondheimsområdet, nemlig alpinsporten, er dette en merkedag, sier hun til NRK.

Det er skiklubben som planlegger vinterparken, og drømmen deres er et moderne anlegg til 68 millioner kroner.

– Vi håper at vi klarer å finansiere det, men vi har billigere alternativer på lager dersom det ikke går. En seksseters ekspress-stolheis, hvor det er fryktelig behagelig for farmor å kjøre med småbarna, er drømmen vår. Men klarer vi ikke det så ender vi kanskje med t-kroker her også, sier Hygen. 

Se film fra Gråkallen her!