/ Padling

Oppdagelsen av et russisk padlemekka

I verdens største land finner du også noen av verdens aller beste padleelver.

Sist oppdatert 31. juli 2019 kl 14.00
TETT PÅ: Bobby leder Jasper Polak ned et større stryk på Bashkaus - ofte er dette den sikreste måten å forsere et stryk på - to og to. Bilde: Mariann Sæther
TETT PÅ: Bobby leder Jasper Polak ned et større stryk på Bashkaus - ofte er dette den sikreste måten å forsere et stryk på - to og to. Bilde: Mariann Sæther

ELVEPALDING I ALTAI

HVOR: Altai-regionen i Sør-Sibir, Russland. 
NÅR: Juli/august
HVA: Flerdagersturer + dagsturer
PAKKETIPS: Solkrem, myggnetting for ansikt, split-åre og bra førstehjelpsutstyr. Du er alltid langt fra folk. 
GRADERING: Grad 3-5. Du bør være en solid grad 4 padler.
VISUM: Du trenger visum fra den russiske ambassaden for å dra, og før du søker må du ha ordnet med et turistfirma som er guide. Vi brukte www.visumservice.nofor å få orden på visaene, og det koster rundt 1500 NOK. Et turistvisum er på 30 dager.  
TRANSPORT

  • Fly fra Oslo til Moskva, så videre til Novosibirsk. Man blir hentet her og kjørt videre til Gorno-Altaysk, en tur på 8 timer. 

  • Aeroflot tar kajakker, men tok i 2013 hele 3000 kroner tur/retur for å fly kajakken. 

Logistikkwww.tours.com eller www.two-blades.com er de beste for padling i Altai. 
PRIS: 850 Euro – transport, guide, sikkerhetspadler, mat og campingutstyr til bruk i basecamp (ikke overnattingsutstyr på elva) er inkludert.
Det er ikke lenger nok å dra til Syden på ferie for å være kul slik foreldrene våre gjorde, nei, aller helst må man ha toppturski, klatresele, paraglider eller kajakk i bagasjen. Men å padle elvekajakk i Russland kan være forbausende likt en chartertur til Syden, selv om man riktignok ikke alltid er like komfortabel som når man ligger med en drink i hånda på Costa del Sol. Jeg skal innrømme at jeg så for meg illsinte elvestryk og skulende russere før avreise, samt en hasardiøs vodka-kultur som ikke egnet seg på trykk. Det skulle vise seg at jeg burde ha lagt igjen fordommene hjemme i Norge. 

Les også: Der ingen skulle tru at nokon kunne kjøre båt

Allerede abonnent?  
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.

Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,

Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.

1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
Betal smartere med Klarna.

Abonnementene fornyes automatisk og kan sies opp når som helst, men senest før perioden utløper.

Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.

På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.

Les mer om våre abonnement

Har du spørsmål?

Vi svarer raskt på mail.

annonse
Relaterte artikler
annonse

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen