Den avsluttende delen av Rollercoaster har vært åpen i flere uker, der den slanger seg parallelt med avslutningen på Parkløypa. Mange koser seg med de store elementene, og siden de er bygget uten gaps eller kompliserende faktorer, klarer alle å trille igjennom.
Når det gjelder midtpartiet i løypa stiller ting seg altså annerledes. Der tar selv de flinkeste seg god tid til synfaring før de prøver seg. Noen av elementene blir gjenstand for en del grubling, og det er frister å bli tauet over første gang. Byggingen har drøyd ut av forskjellige årsaker
- Vi måtte blant annet bruke mye tid på å få drenert et veldig bløtt parti på midten av løypa, der har vi dumpa stein på størrelse med biler. Videre ble avslutninga på den nedre delen av løypa bygd feil, og med to runder med oppretting av det strekket ble vi også satt tilbake mange dager, forteller Snorre Pedersen.
Midtpartiet i løypa har så langt bare vært åpent enkelte dager, men siden denne delen ikke har fått satt seg, er den følsom for nedbør. Og det har Hafjell hatt mye av i juli. I spesielt utsatte områder har løypemannskapene på nytt vært inne med gravemaskin og masse som drenerer vannet bedre. Men flere ganger er det syklister som har trosset forbudet mot å sykle her og etterlatt seg spor som har ledet vann og vasket bort masse. Dermed har midtpartiet vært mer stengt enn nødvendig.
- Det er helt håpløst. Her trenger man omtrent tørt føre for i det hele tatt å komme over elementene. Da er det teit at folk ikke kan holde seg borte til det åpner, sier Pål Standal som for øvrig er i fyr og flamme over den nye løypa.
Rollercoaster er ryddet og planert helt opp til toppen av stolheisen, så det er sannsynlig at den lar seg fullføre i løpet av høsten. Ellers er New School så godt som ferdig etter solid dugnadsinnsats åpningshelga og en fredag i juli hvor det møtte opp ikke mindre en 40 personer.
Se flere bilder på lenka til høyre.
Følg byggingen på Bloggen - fra juni ser du en del bilder fra byggingen av Rollercoaster:
hafjellbikepark.blogspot.com