Med elmotor på stisykkelen kan du få opptil to-tre ganger så mye stisykling som uten motor. Men ikke uten baksider. Dette er fordelene og ulempene med elektrisk stisykling.
KAN VÆRE LEKEN: En trend innen elsykler er at produsentene også lager lettere modeller med mindre motor og batterier. Det gjør også at syklene blir mer lekne. Foto: Jørgen Braastad/VG.
Lesetid: 4 minutter
Med stisykkel med elmotor kan du oppleve stisykling slik det skal være; smale og tekniske flytstier, krevende kruks både opp og ned og masse moro – ikke ulikt frikjøring på ski.
Men med elmotor på sykkelen er aktiviteten også noe litt annet – ikke minst juridisk. Og kanskje også etisk?
Elsykler - både de som er laget for stisykling og ikke – fungerer slik: En elektrisk motor begynner å hjelpe til så lenge du tråkker på pedalene og farten er under 25 km/t. Uavhengig av om det er flatt, opp- eller nedoverbakke.
Dermed får du hjelp der det er slitsomt, men du kan likevel ha det mer eller mindre like gøy der det ikke er slitsomt som om du var på en vanlig sykkel.
Elsykkel eller hybrid-elsykkel
Grovt sett fins det to typer elektriske stisykler; tradisjonelle elsykler og en type hybridsykkel. Sistnevnte har svakere motor og mindre batteri, og disse syklene veier mye mindre.
Specialized sine SL-varianter, og Specialized Kenovo SL2,Santa Cruz Heckler SL og er eksempler på denne typen sykler, som er såpass mye lettere enn vanlige elsykler, fordi den tunge motoren er mindre, at de i praksis kan bli mer effektive.
Nå ser vi også at enkelte produsenter klarer å både levere lette sykler og kraftige motorer – som feks Cannondale Moterra SL1.
Har du 179 990 kroner til overs, har Specialized Levo 4 S-Works , satt en ny standard for kraft, batteristørrelse – og prisnivå.
FULL FRES: Øyvind Aas i aksjon på Specialized sin luksussykkel Turbo Levo SL. Foto: Etienne Schoeman
Terrengsykkel tester hvert år de mest spennende nyhetene innen elsykler. I 2024 har vi testet flere av de råeste modellene.
Rekkevidden på elmotoren varierer veldig og rekkevidden er avhengig av mange faktorer. Ofte oppgis opp mot 100 kilometer under optimale omstendigheter, men i praksis kan det være mindre. Alle slike tall må tas med ei klype salt.
Sykler du en tur med mange høydemeter og bruker motoren flittig, vil batteriet tømmes fortere. Uansett hvilken sykkel du har eller hvilke tall som oppgis, skal det godt gjøres å gå tom for kraft såfremt du passer på ladingen.
Fulldempa el-stisykler begynner på 40 000 -50 000 kroner, og de dyreste bikker 150 000 kroner. Forskjellen mellom prisklassene er som ellers på sykler: Jo dyrere sykkel, jo lavere vekt og utstyr fra øverste hylle som gjelder.
Forskjellene i motoren ligger ofte i vekt, brukervennlighet, betjening og tilpasningsmuligheter. Det kan være variasjoner i hvordan motorene kutter når du slutter å tråkke, og de kutter tvert eller gir en mer gradvis overgang til null hjelp.
Hva er lovene og regler for terreng-elsykling?
To typer regelverk gjelder; Ferdselsregler og motorregler.
Ferdselsregler: I all hovedsak er elsykling tillatt på linje med vanlig sykling, men det fins unntak. Disse handler mest om konkrete områder og lokale bestemmelser, som gjør at du bør sjekke hva som gjelder for området du har tenkt å sykle i.
Motorregler: I Norge og Europa ellers kan elmotoren gi maks 25 km/t og nominell kraft på 250 watt. Nominell sier noe om hvor mye kraft den leverer over gitt tid – dermed kan kraften oppleves som ulik mellom sykler og motorer.
Tukler du med dette blir sykkelen fort en moped, og helt andre regler gjelder – noen med mer eller mindre dramatiske juridiske konsekvenser.
LOV: Du kan stort sett bruke en elsykkel de samme stedene du kan sykle på en vanlig stisykkel. Foto: Kristoffer Kippernes
Trodde du elsykler var noe helt nytt? Slett ikke! Her gir vi deg en rask innføring i det som er historien om elsykkelen, med utvikling av modeller og elsykkelmotorer.
Hva er fordelene med elsykkel på sti?
Du får rett og slett sykla mye mer med mindre energibruk. Det er ikke nødvendigvis slik at turene blir lengre, men du kan bruke vesentlig mindre krefter.
Du bruker mindre krefter og kan holde høyere fart, først og fremst i motbakkene.
…og ulempene?
Høy vekt og høy pris – regn med 10 000 -20 000 kroner ekstra for sykkel med elmotor.
En elektrisk stisykkel kan være minst 10 kilo tyngre enn en tilsvarende sykkel ute motor, og det reduserer kjøreegenskapene i nedoverbakke.
I tillegg kommer etikken – for noen er det en alt for stor kamel å svelge at man bruker motor. Men det er opp til seg selv! Hvis du er usikker før du blar opp 50 løk for ny sykkel, så fins det gode muligheter for å leie elsykkel i Norge.