/ Padling

Parasittkrangel med grunneiere

Grunneiere i Embla-vassdraget på Sunnmøre nekter elvepadlere å padle i elva med mindre de bruker 800 kroner på desinfisering av padleutstyret, en prosess med kostpris på under 50 kroner.

Sist oppdatert 13. august 2012 kl 12.57
ENGASJERT: Mathias Fossum er en av Norges beste og mest erfarne padlere. Han syns ikke så mye om at grunneiere langs elva Embla krever verdens dyreste desinfisering for å tillate padling i elva. Foto: Tore Meirik
ENGASJERT: Mathias Fossum er en av Norges beste og mest erfarne padlere. Han syns ikke så mye om at grunneiere langs elva Embla krever verdens dyreste desinfisering for å tillate padling i elva. Foto: Tore Meirik

Konflikten mellom grunneiere ved lakseførende elver og elvepadlere har tilspisset seg på Stranda på Sunnmøre hvor den nokså populære elva Embla renner ut i fjorden. Grunneierne frykter padlerne skal spre lakseparasitten Gyrodactylus Salaris med padleutsyret.

Innført av fiskerne selv

Siden lakseparasitten ble innført i Norge da myndighetene satte ut laks og sjøørret importert fra Sverige i elva Rauma, har det aldri blitt påvist at parasitten har blitt ført fra ei elv til en annen med elvepadleutstyr. Det har dog skjedd mange ganger via fisk.

– Det har vært en del diskusjon mellom fiskerne og padlerne i Stranda, som toppet seg da vi fant dette skiltet i sommer, sier elvepadler Mathias Fossum, og viser til skiltet som sier at uten kvittering på desinfisering til 800 kroner vil padlere bli politianmeldt (se bilde til høyre).

Krever ekstra kostbar desinfisering

– Problemet er at de ikke godkjenner desinfiseringen hvis vi har gjort det selv eller et annet sted, sier Fossum.

For å desinfisere utstyret brukes Virkon S, og prisen på virkestoffet er ca 40 kroner per kajakk. Det tar rundt fem minutter å gjøre jobben.

– De priser ut padlerne, og sier at hvis vi ikke har råd, så kan vi padle et annet sted. En fisker jeg snakket med sammenlignet det med å kjøpe ei bukse på merkebutikk kontra å kjøpe på Cubus. Men å padle ei elv er, og har alltid vært gratis, så det kan ikke sammenlignes, sier Mathias Fossum.

– Tror du dette handler om å beskytte elva, eller om å bli kvitt elvepadlerne, som, i motsetning til fiskere, ikke betaler grunneierne for å bruke elva?

– Hm, tja, jeg har en sterk mistanke om det siste.

Forsvarer prisen

Desinfiseringen utøfres på Storfjord ridesenter. Innehaver av ridesenteret, Ole Jørgen Sve, mener prisen er innefor hva som må forventes.

– Vi tar samme pris uansett om de kommer med en eller tjue båter. Padlerne kommer aldri med mindre enn fire båter, og det tar en del tid for oss å gjøre jobben, sier han.

– Over streken

Jurist i Direktoratet for Naturforvaltning (DIRNAT), Arild Sørensen, sier til Fri Flyt at grunneierne har all rett til å nekte eller begrense ferdsel hvis det kan medføre skade eller ulempe for grunneieren. Samtidig tror Sørensen at prisen på 800 kroner per desinfisering kan virke mot sin hensikt.

– De går nok over streken ved å kreve 800 kroner for dette. Det ligger nok et skjønn i denne saken, fordi det er klart at elvepadling medfører en risiko for smitte av Gyrodactylus Salaris, som er svært alvorlig for et vassdrag. Samtidig sier loven et det er nok at utstyret er tørt. Men det er vanskelig å bevise, eller motbevise, at utstyret er desinfisert eller tørket, sier Sørensen. 

Har hjemmel i loven

Allemannsretten sier at alle kan padle i vassdrag i Norge, men som Fri Flyt tidligere har skrevet, er Allemannsretten en svak lov, som ofte overprøves.

– Det fins hjemmel i loven for å kreve at utstyret desinfiseres eller tørkes, men ikke nødvendigvis at det gjøres på et spesielt sted eller til en spesiell pris, sier Sørensen.

Elva Embla er ikke infisert med lakseparasitten. Rauma og Driva er de mest populære, infiserte padleelvene i Norge. Norges beste lakseelv for sportsfiske, Gaula, ligger nær Driva, og har mange sideelver som hyppig brukes til padling. Men Gaula er ikke infisert.  

Publisert 13. august 2012 kl 12.57
Sist oppdatert 13. august 2012 kl 12.57
annonse
Relaterte artikler
annonse

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen