– Veldig gode nyheter! Både i forhold til sikkerhet, siden plattingene i via ferrata-ruten ble tatt av steinras etter å ha vært sikret. I forhold til miljøvern synes jeg det er bra at en ikke kan bygge hva som helst. Andersnatten er nok bedre sikret også mot vindmøller nå.

Det sier Tellef Storebakken, som er én av Norges beste klatrere. Han har engasjert seg sterkt i saken, og sammen med to andre klatrere etablerte han i sommer ruta Via Lapis midt i via ferrata-traséen, som en protest mot utbyggingen.

Annonse

Planene om via ferrata på Andersnatten har eksistert siden 2019 - all info om den betente saken finner du her!

To karer på en fjelltopp
PÅ TOPPEN: Tellef Storebakken (til venstre) og Erik Grandelius på toppen av Andersnatten etter førstebestigningen. Foto: Andreas Klarström

Den planlagte via ferrataen – jernstige på italiensk – skapte furore da planene ble kjent våren 2020, etter at aktivitetsselskapet Sigdal aktiv hadde jobbet med planene et års tid. De hadde allerede gjennomført fjellsikring i området og etablert plattinger i den planlagte traseen for via ferrataen, som altså er en slags klatresti opp et stup. Man sikres i en kraftig wire som henges i stupet.

Lokalt ble planene godt mottatt, og både lokalpolitikere og grunneiere ønsket en ny turistattraksjon hjertelig velkommen. Via ferrata-ruter har blitt svært populære mange steder i Norge, særlig i Loen og på Åndalsnes – men alle er plassert langt unna populære klatreområder.

Kommunestyret i Sigdal ga Sigdal aktiv et rungende ja til å få det nødvendige unntaket fra reguleringsplanen som måtte til for å bygge via ferrataen. Planen var åpning i 2021.

– Lokalt har det vært full støtte hele veien, både fra oss politikere, grunneiere og andre, sier ordfører i Sigdal, Anne Kristine Norman (Sp).

Men parallelt jobbet klatrere og andre iherdig mot planene. Andersnatten er et legendarisk klatrefjell, med stor betydning i norsk klatrehistorie. Den første bestigningen av ei rute i fjellets store og bratte sørøstvegg ble gjort allerede på 40-tallet.

Ironisk nok ble det til at de to førstebestigerne av Andersnattens mest populære rute, Den hvite stripa (gått første gang i 1982), havnet på hver sin side i debatten. Marius Morstad er blant de mest ihuga og høylytte motstanderne av via ferrata-planene, mens Ralph Høibakk har full forståelse for Sigdal kommunes ønske om å skape turisme og næring på fjellet. Begge er levende legender i det norske klatremiljøet.

Klatring
VEKKER ENGASJEMENT: Sørøstveggen på Andersnatten er et populært område for klatring, og den største klatreveggen i nærheten av hovedstaden. Arkivfoto: Thomas Horgen

Men etter flere runder fram og tilbake mellom Sigdal kommune og Statsforvalteren i Viken er altså konklusjonen at Statsforvalteren setter ned foten. Årsaken er hensyn til flora og fauna i og under fjellveggen, sikkerhetshensyn som ble aktualisert etter at en av plattingene ble ødelagt av steinras etter at veggen skal ha blitt sikret, og massive protester fra flere organisasjoner.

Klatrere protesterte gjennom Norsk Tindeklub, Nortind, Norges klatreforbund og en rekke lokale klatreklubber. I tillegg sto flere lokale DNT-lag, flere speidergrupper og Norsk Organisasjon for Terrengsykling bak protestene – som altså lyktes.

Statsforvalterens avgjørelse er endelig, men ordføreren er klar på at toget likevel ikke har gått. Kommunen allerede er i gang med arbeidet for å til via ferrataen likevel.

– Det var en skikkelig nedtur at dispensasjonen ikke ble tillatt. Men vi er i full gang med å få til via ferrataen på annet vis, sier ordfører Anne Kristine Norman.

– Hvordan kan det gjøres?

– Gjennom en omregulering av området. Det er en prosess som både forsinker og fordyrer planene. Men Sigdal aktiv har gjort en så god jobb med søknaden om dispensasjon allerede, så mye er gjort Likevel vil det ta minst ett år å få til en reguleringsendring.

Heller ikke Sigdal aktiv eller entreprenøren utelukker noe som helst – selv om de heller ikke vil kommentere saken ut over det.

–  Hva gjør dere nå?

– Det er for tidlig å si noe om, sier styreleder i Sigdal aktiv, Sondre Nygård.

Runar Carlsen, daglig leder i Norges boltefond, som er entreprenør for via ferrataen og har stått for arbeidet som er gjort så langt, svarer følgende på spørsmål om hva de gjør videre, og han ønsker ikke å kommentere ytterligere:

– Du får vente å se i spenning. 

Ordfører Anne Kristine Norman mener det er god plass til både klatrere og via ferrata på Andersnatten. Men hun mener klatrerne har mye å tjene på å være mer ydmyke. 

– Klatrere har vært mye på Andersnatten og satt igjen mange bolter, men aldri spurt om tillatelse eller snakket med grunneiere. Jeg syns de bør vise mer respekt for ønskene lokalt og ikke legge opp til kritikk som bare skaper konflikt hvor partene slår hverandre i hjel. Det er god plass til begge. Jeg er, og har alltid vært, veldig positiv til planene om via ferrata på Andersnatten, sier hun.

Dette har skjedd i den betente saken om via ferrata på Andersnatten:

2019:

Sigdal aktiv starter arbeidet med å etablere via ferrata på Andersnatten i Sigdal

Klatrere observerte aktivitet i høyre kant av sørøstveggen på Andersnatten, og fikk bekreftet at det skulle bygges via ferrata.

Drammen og Kolsås klatreklubb ble varslet, men det ble ikke tatt videre på dette tidspunktet.

Kolsås klatreklubb, Sigdal Aktiv og Sigdal kommune hadde hatt dialog som førte til at de flyttet den planlaga via ferrataen lenger nord i veggen. Den var opprinnelig planlagt mellom rutene Den Hvite Stripa og Den Svarte Stripa.

2020: 

Reaksjonene fra klatrere var sterke, og protestgruppen Andersnattens Venner ble opprettet 

Sigdal kommunen så saken måtte på høring og behandles etter plan- og bygningsloven. Friste for høringssvar var rett før jul 2020.

2021:

Store deler av Klatre-Norge klagde, men tyngst veide innsigelsene fra Statsforvalteren og Fylkeskommunen. 

Sigdal Aktiv måtte fremlegge mer dokumentasjon, og via ferrata-utbyggingen ble utsatt. 

Sigdal kommune stemte i høst enstemmig ja til via ferrata.

2022:

Dette førte til stort antall klager, og som ble tatt til følge. Det har resultert i at Statsforvalteren har bestemt at via ferrata ikke skal bygges, og vedtaket er endelig. 

Sigdal kommune har allerede starter arbeidet med å omregulere området, for dermed å få til via ferrata likevel.