Etter hvert som techbindinger med Dynafits patent med pinner foran og bak ble mer og mer populære havnet Fritschi litt i bakevja - fram til de lanserte techbindingen Vipec EVO 12 i 2014.
Den er relativt lett og har de fleste sikkerhetsfunksjoner.
I 2016 kom frikjøringsorienterte Tecton 12, og foran denne vinteren kommer lettere Xenic 10 som vi har testet.
Med disse bindingene har Fritschi igjen meldt seg på i kampen om å ha de beste toppturbindingene.
Xenic 10 er en kompakt binding laget i stål og plast. Den har justerbar utløsing i hælbindingen fra 4 til 10 og framovertrykk som gjør at bindingen justeres helt inntil støvelen.
Målt vekt er en del høyere enn hva Fritschi oppgir selv – men de har veid bindingen uten stopper. Vi opplever at stopperen ikke er ment å kunne tas av (det er i så fall en omfattende prosess som krever verktøy), og bindingen har heller ikke hull for å feste fangreim. Dermed er vekt med stopper mest relevant.
Pinnene på frambindingen vandrer horisontalt inn mot hullene i støvelen, noe som skal gi bedre hold. Både fjærene og mekanismen som styrer dette er skjult inne i plastkomponentene.
For å bytte mellom gå- og kjøremodus vrir man bakhuset. Dette krever en del kraft, men med hælløfteren ute får du mer moment og det blir lettere.
For at skistopperen skal holdes nede er det viktig at plastsporet i bindingen og plastplaten på stopperne treffer hverandre riktig – dette er litt plundrete og sårbart for slitasje, og snø/ is.
Bindingen er enkel å tråkke inn i, og både foran og bak er det noe vandring (elastikk) som bidrar til å hindre uønsket utløsing i slagete terreng. Hælløfteren er enkel å betjene.
Bindingens funksjoner er pakket inn i plast, noe som gjør bindingen elegant, men samtidig litt uoversiktlig. Den har mange deler, og hvordan de fungerer sammen er ikke godt å vite.
Dermed er det heller ikke så lett å skjønne hva man skal gjøre hvis noe slutter å fungere som det skal. Under kjøring er Xenic tillitsvekkende - den tillater aggressiv kjøring og gir god kraftoverføring til skiene.
Sammenlignet med Titan Vario gir Xenic noe mer framoverlent posisjon. Dette er ingen fordel under kjøring, men samtidig er det for lite til at det merkes i praksis.
I gåmodus står man ikke helt flatt, men heller ikke her føles vinkelen så bratt at det er irriterende i motbakkene.
Fritschi Xenic 10 er en komplett toppturbinding med imponerende vekt og hyggelig pris, som passer godt for alle toppturfolk som liker nedkjøringene ekstra godt.