DUELLTEST: Dynafit Ridge (til venstre) kommer i vinter og Marker Cruise ble lansert i høst. Begge toppturbindingene har brukervennlighet i fokus, og temmelig lik vekt og utløserverdi. Foto: Tore Meirik
Lesetid: 2 minutter
Marker Cruise, som ble lansert i høst, er en slags oppfølger til suksessbindingen Alpinist fra samme merke.
Dynafit Ridge-bindingen - Ridge er en serie bestående av støvel, binding og ski - kommer egentlig ikke før til høsten, men akkurat bindingen tidliglanseres inneværende vinter.
Bindingene i denne testen har utløserverdi opp til tolv, de veier rundt 450 gram, og har en del nye funksjoner som skal gjøre dem enklere i bruk - begge er laget for å være ekstra brukervennlige. Tradisjonelt har techbindinger vært konstruert for å ha mest mulig funksjonalitet per gram. På Ridge og Cruise er vekten litt høyere – de har lagt på noen gram for å gjøre bindingene enklere å håndtere.
Dynafit Ridge har innovative detaljer, fin vekt og lekker finish, men koster litt mer enn konkurrenten fra Marker.
De fleste techbindinger er gode å gå med og kjører tilfredsstillende. Men å tråkke inn i frambindingen og å bytte mellom gå- og kjøremodus kan være knotete.
Både Ridge og Cruise har et slags tårn på frambindingen, som hindrer tåa i å skli for langt fram, og dermed gjør det enklere å treffe riktig for å tråkke inn i bindingen. Dette er nytt for begge merkene.
Felles for Ridge og Cruise er også fast frambinding, framovertrykk og rotasjon i bakhuset for å skifte mellom gå- og kjøremodus, samt sørge for utløsing. Det siste skjer ved at bakbindingen vris inntil vinkelen på støvelen i forhold til frambindingen blir så stor at frambindingen slipper støvelen.
Dette er vanlig utløserfunksjon på toppturbindinger, men er langt fra like sofistikert som på en vanlig slalåmbinding, Det er grunnen til at det ikke kalles DIN-skala(DIN krever en egen godkjenning, som ikke lar seg oppnå med utløsersystemet på de fleste techbindinger), slik man kjenner fra slalåmbindinger. Likevel skal tallene være sammenlignbare og si noe om hvor mye kraft som trengs for at bindingen skal løse ut.
TESTTUR: På en av mange testturer med Marker Cruise. Foto: Ole-Jørgen Lian
På testtur med Ridge-binding og Ridge-støvel fra Dynafit. Foto: Ole-Jørgen Lian
På tur med Marker Cruise. Foto: Ole-Jørgen Lian
Marker Cruise og Dynafit Ridge, som har svært mye til felles, men også noen interessante forskjeller. Begge bindingene har blitt testet på flere tusen høydemeter topptur, men også kjøring i skisenter med (og uten) nokså kraftige støvler.
Vekten har vi målt selv, og oppgitt både med og uten skruer, siden produsentene ofte oppgir vekt uten skruer i reklamen.
Slik finner du rett binding for topptur og randonee, enten du er mest opptatt av lange motbakker, fete nedkjøringer - eller begge.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
Billigst
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.