Test av ATK Race Free-Rider 14

Italienske ATK startet med å lage superlette bindinger for randokonkurranser, men hvordan gjør de det på frikjøringsmarkedet?

Sist oppdatert: 9. oktober 2015 kl 10.29
SOLID OG LETT: Selv om Free-Raider 14 er testens letteste binding ga den et solid inntrykk. Vi testet den på et par Hagan Y-king i 181 cm. Foto: Hans Petter Hval
SOLID OG LETT: Selv om Free-Raider 14 er testens letteste binding ga den et solid inntrykk. Vi testet den på et par Hagan Y-king i 181 cm. Foto: Hans Petter Hval

I tillegg til å være testens letteste binding med sine 408 gram, føles den veldig tight. Både fram- og bakbinding gir et solid inntrykk. Bakbindingen spesielt er meget kontant. En justerbar, tverrgående plate under hælen, gjør at du kan trykke hælen ned. Det hjelper på kraftoverføringen, men virker mindre gunstig med tanke på utløsermekanismen. ATK er de eneste som leverer en binding uten fjærbelastet framovertrykk. Det vil gjøre at bakbindingen klemmes inn mot støvelen når skien bøyes, noe som kan gå ut over utløsningen. Brukervennligheten til ATK er bra. Hælløfteren er enkel og grei, kan vris 360 grader og har to nivåer, i tillegg til å gå flatt.

Innsteget går greit, selv uten noen form for støvelstopper til å guide deg på plass. 

Allerede abonnent?  

Norges største og beste magasin om ski, topptur og bratt friluftsliv - siden 1998

OrdinærUnder 28 år
Digital tilgang
79 kr/md i 12 md*
139 kr/md - ingen bindingstid
Med magasin
99 kr/md i 12 md*
+ 5 utgaver av Fri Flyt magasin

*Forutsetter 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden.

Alle abonnement fornyes automatisk. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.

 

Relaterte artikler

 

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen