Fra: Henning Reinton <henning@friflyt.no> Dato: onsdag 9. januar 2019 13:35 Til: Brynjar Åmot <brynjar@friflyt.no> Emne: saken om prosjekt X, en start
Brynjar!
Sitter og skal skrive saken om Prosjekt X, men veit ikke helt hvordan jeg skal gripe det an. Litt personlig historikk fra 2012:
Før jeg begynte i Fri Flyt, lovet jeg meg sjøl én ting: Jeg skulle aldri skrive om hemmelig skikjøring.
Det syntes jeg var det teiteste som fantes i et magasin. Enten fikk man skrive hvor det var, eller så fikk man la vær. Du skal jo snart forlate skuta. Kjenner du igjen følelsen av å bryte en regel du har satt for deg sjøl?
Eller har du noen regler du opprettholder?
Er det for eksempel regler om maks eller min antall baconpølser per 100 kilometer kjørt med Transit?
Fra: Brynjar Åmot <brynjar@friflyt.no> Til: Henning Reinton <henning@friflyt.no> Emne: re: saken om prosjekt X, en start
Helå! At du for en del år siden har lovet deg sjøl å ikke skrive om hemmelig skikjøring er greit nok. Men regler er jo til for å brytes sies det jo ...
Jobben vår er jo å inspirere leserne våre til å komme seg ut og ha det gøy på ski. Jeg hadde noen av mine råeste skidager i Prosjekt X i fjor, og det er masse vi kan si, uten å si hvor det er. Kanskje folk vil bli mer oppmerksomme på at det kan finnes rå skiskjøring på steder du ikke tradisjonelt sett tror du finner det.
Man trenger ikke et toppturfjell eller et skianlegg for å finne bra skikjøring.
Angående regnestykket antall baconpølser per 100 kilometer: Under Film Tour 2017 spiste jeg tre baconpølser på strekningen Sogndal – Volda. Det er snaut 200km. Så la oss si 1,5 baconpølse per 100km kjørt, i hvert fall når du er på Film Tour.
Ja, regler er til for å brytes. Men er ikke det mest de andre sine regler man skal bryte? Altså samfunnet sine? Jeg synes stadig vekk jeg møter folk som har sine høyst private regler som en slags del av personligheten sin. Jeg nevner i fleng:
Morten på vgs som insisterte på å spise en snickers før fest siden han mente det smørte tarmen, Alpers på jobb som har gjort det til sitt liv å fortelle syklister når det er påbudt med hvite sokker, alle de som sverger til regelen om å bryte fartsgrensene med maks 30% (les 106 i 80-sona), og så videre og så videre. Kanskje ikke regler er rett betegnelse, disse tingene er mer et svar på spørsmålet:
Hvem er du? Da kan man for eksempel svare:
Jeg er en som alltid går med rare sokker, spiser Snickers Dark på vors og ikke kan hoderegning, men vet hva 130% av 50 er.
Altså – JEG ville ikke svart det, men jeg ville svart:
Jeg er en som mener at skijournalistikk bør være leserorientert. Men (nå ble det sjuko mange «men» her), altså, jeg er enig i det du skriver. Folk får finne sin egen hemmelighet. Vi kan hjelpe dem.
Hvis du skal gi noen tips til folk som leter – hva bør de se etter? Antall høydemeter? Avstand fra hjemsted, regnet i baconpølser per time? Andre krav?
Denne regelen er tydeligvis mer identitetsskapende for deg enn jeg egentlig var klar over.
Men, man endrer seg jo med årene, og du har jo opprettet andre identitetsskapende regler årene etter denne også (f.eks regelen om å ikke reise til Prosjekt X uten å stoppe på bensinstasjonen langs veien og tømme de for «lille jan» type jordbærsmak – som jeg ikke har sett noe annet sted de siste 15 årene).
Da tenker jeg man kan slippe en gammel regel, når man har opprettet nye, viktige og identitetsskapende regler.
Tips til å finne sin egen hemmelighet:
Max 1,5 baconpølse per time unna hjemsted.
På veien burde det være mulig å oppdrive noe nostalgisk godis.
Minimum 200 høydemeter.
God adkomst med bil.
Se etter jorder, høyspenter, glenner, du vil ikke kjøre hele kvelden for å pløye buskas.
Jeg har jo et annet Prosjekt X hjemme i Gausdal. En rørgate med mye leiken kjøring. Litt for flat til tider, men arti læll.
Tikker av på alle kravene, med unntak av nostalgisk godis.
Fra: Henning Reinton <henning@friflyt.no> Dato: torsdag 10. januar 2019 09:46 Til: Brynjar Åmot <brynjar@friflyt.no>, Kristoffer Kippernes <kristoffer@terrengsykkel.no> Emne: Re: saken om prosjekt X, en start
Tidlig på’n B-dog!
Hjemme, ja. Jeg har også noe hemmelig kjøring hjemme i Hallingdal. Jeg lurer mest på hva mitt gamle før-jeg-flytta-til-oslo-jeg ville tenkt om jeg leste denne saken i FF. Jeg måtte vel tenke at det er litt trist i Oslo. Men nå er det nå sånn at mye skijobber i Norge er her. Blant tipsa dine tenker jeg du har mye rett.
Kjøredistansen må jo være så mye kortere at det man ikke like gjerne kunne dratt til Hallingdal eller Gausdal. Altså vesentlig under 3 baconpølsekilometer. Og aller helst – slik vi gjorde på bildene – at man kan dra hard kveldstur fra hjemsted og være i seng før midnatt.
Høydemeter … der går det alltid noe kjøring bort i tjafs. Så jeg ville sagt 250-300.
Nostalgisk godis. Påkrevet!
Det siste er viktig, å alltid sette noen rutiner. Men her vil jeg understreke at dette skal være ordentlig godis med raffinert sukker og e-stoffer, ikke det tidligere generasjoner hadde som substitutt – som foreksempel briskjitreaken de selger som «godis» på benser’n på Bromma i Hallingdal. Det avkoket av einerbær og fløte er det nest verste jeg har smakt, kun etter den gangen faren til kompisen min Asle påsto at kvae ble god tyggis bare man tygde lenge nok.
MEN!
Jeg er ikke sikker på om du har navnet på de bringebærkaramellstengene rett.
Kippernes, kan du hjelpe oss?
Fra: Kristoffer Kippernes <kristoffer@terrengsykkel.no> Dato: torsdag 10. januar 2019 10:16 Til: Henning Reinton <henning@friflyt.no>, Brynjar Åmot <brynjar@friflyt.no> Emne: Re: saken om prosjekt X, en start
Jeg har brutt flere regler og målsetninger enn jeg har fulgt i Prosjekt X, ass. Jeg nevner i fleng:
Ikke være han idioten som teaser ting på Instagram til alle på jobb uten å si hvor det er, og få folk oppriktig, sjelelig forbanna på seg for det.
Lage seg en målsetning om å stikke tidlig fra jobb for å kjøre ski, forutsatt at man er jævlig effektiv på jobb den dagen. Funker jo ikke for fem flate øre. Når skikjøringa er så bra som den er i Prosjekt X er jeg fullstendig ute av stand til å konsentrere meg de foregående 48 timene før avreise. Og etter, for så vidt.
Lage en målsetting om at det «bare tar en halv dag» Det gjør jo ikke det. Med unntak av dagsturen dit, har jeg aldri vært hjemme før kl 01.00 fra en Prosjekt X-tur.
Den eneste regelen jeg ikke har brutt ved hjelp av en slags selv-velbefinnende moralsk forklaring basert på teori, er fartsgrensene.
Det er jo faen meg fotobokser hele veien.
Jeg ville sett slik på det:
Kjøredistanse på maks 1,5 time
Droppe baconpølsa, men sørge for av det er en Mac´er på veien. Du kommer jo ikke hjem før sent uansett(se over)
Bruke regObs-kartet og saumfare etter oransje og rødt.
Støtter siste taler på 250-300 høydemeter. Det bør være såppas. Skal jeg kjøre mindre enn det, kan jeg jage åsrygger i Nordmarka og være påtatt begeistra om hvor bra bynære toppturer er.
OG: nå har jo jeg åpenbart ikke det samme nostalgiske forholdet til jordbær-sukkkertøy som dere har (jeg tillegger det at dere er vokst opp i bygd, jeg i by), men jeg tør nesten sverge på at den ikke het lille-jan, ass.
Det var bestemt noe med K i, typ frikkers, tikkers, rikkers, eller noe i den gata. Mac´ern trumfer snop. Uansett bedre med et skikkelig måltid etter å ha banka laps i 4 timer uten mat, fordi man tenkte at den kaffen før man dro fra jobb 1,5 time før dét igjen skulle holde.
Enig i at det er en stor fordel om det er enkel tilgang på no kvalitets-junk etter endt Prosjekt X-tur.
Suksessoppskrift:
Spis 1,5 baconpølse per 100km på vei til Prosjekt X. Etter endt økt i Prosjekt X tar man afterskien på McDonalds. Vi husker jo alle dagen vi hadde vært på Prosjekt X og inntok junk på McDonalds Ullevål. Samme dag var det femmila i Kollen, og vi hadde gleden av å observere en dritings nikkers-kledd Ola Nordmann som hadde hatt en ganske annerledes skiopplevelse enn oss den dagen.
Nok om det.
For å oppsummere:
Max 1,5 baconpølse per time unna bosted.
Minimum 250 høydemeter
På veien burde det være mulig å oppdrive noe nostalgisk godis.
Se etter åpen skog
Mulighet for junk på veien hjem, eller nærme hjemme.
Kanskje det hele resulterer i masse ny skikjøring de fleste ikke vet om pdd?
Lenge etter at heisene slutter å gå, ligger det snø i Oslo-skisenterne. Vi tok en aller siste vals.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
Betal smartere med Klarna.
Abonnementene fornyes automatisk og kan sies opp når som helst, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.