I 2015 halverte nærmest Oslo Vinterpark sesongkortprisene, og representerte en ny måte å tenke skigjester på. Nå endrer de modellen på nytt, og går sammen med Drammen skisenter om det som kan beskrives som «treningssenter-modellen».
Det betyr at du betaler 220 kroner hver måned (med fordel frem til 1. desember), med 12 måneder bindingstid, og du får dermed tilgang til begge skianleggene hele året – det vil si klatring i Oslo Sommerpark og sykling, turheis og klatring i Drammen.
– Det er rørende billig i forhold til hvilke opplevelser du får i området rundt her, sier Espen Bengston, daglig leder i Oslo Vinterpark til Fri Flyt.

Oslo-Vinterpark-sesongkort
FELLES KORT: Drammen Skisenter og Oslo Vinterpark (bildet) går sammen om en ny modell. Foto: Oslo Vinterpark
– Bedre for kundene
Selve medlemskapet kjøpes og organiseres gjennom en app, hvor du også får tradisjonelle medlemsfordeler. Det er eierne av Oslo Vinterpark og Drammen skisenter, AS Parks/Skimore, som har utviklet appen – og fungerer som en slags paraply over anleggene.
– Mange kunder i november og desember som vil kjøpe sesongkort, men det er ofte ubeleilig å måtte ut med mange tusen kroner rett før jul. Med månedlige betalinger blir dette mye bedre for kundene, sier Erik Graaberg, daglig leder i Drammen Skisenter.
Tidlig-fordelen varer altså frem til 1. desember for medlemskapet, som tilsvarer 2640,- kroner for 12 måneder med årskort i begge skianleggene. Etter tidlig-rabatten blir avgiften på 279 kroner i måneden for voksne, altså 3348 kroner i året. For en familie blir prisen da på 729 kroner i måneden.

drammen-skisenter
DRAMMEN: Drammen skisenter har hatt stor suksess med parksatsingen - som er anlegget til blant annet Eirik Sæterøy. Foto: Kåre Fjelstad
Kan fremdeles kjøpe sesongkort
Det blir fortsatt mulig å kjøpe sesongkort (koster 2900 kroner), men der forsvinner fordelene som blant annet dagskort i Hemsedal/Trysil. De legges nå inn som medlemsfordeler i appen. Det blir fremdeles dagskort som vanlig i skianleggene.
Geilo halverte i likhet med Oslo Vinterpark sesongkortprisene for noen år siden, men har nå skrudd opp prisene to år på rad. Det gjør altså ikke Oslo-skisenteret, som solgte drøyt 23.000 sesongkort i fjor. Drammen skisenter solgte på sin side 3000 sesongkort.
– Dere har ligget på samme pris siden priskuttet nå. Er det der dere har funnet ut av grensen ligger?
– Det er der vi har funnet ut av det er betalingsvilje hos kundene, ja.
– Og lønnsomhet?
– Jepp.
Skianleggene samarbeidet også i fjor, men sier kryssbruken var mindre enn forventet. Det håper de å endre nå, og spesielt Drammen skisenter ser store fordeler med å samarbeide med Oslo-anlegget.
– Når påsken kommer seint i april har vi ikke sjanse til å holde åpent. Da er det enkelt å kjøre en kort tur til Oslo, sier Graaberg.
Skisentrene er de første i landet som bruker modellen. SNØ – Norges første innendørs skianlegg skal også ha en lignende modell, men de åpner ikke før i januar 2020.
Appen lanserer altså 15. oktober, hvor du kjøper sesong-medlemskapet. Skianleggene kommer til å utvikle appen videre – med et mål om at det skal være en kommunikasjonskanal mellom kundene og skianleggene.