– Vi må ha fokus på å levere et bra produkt, og prise det man synes er riktig. Vi har satt de på et nivå som må til for at anlegget skal gå rundt, og har egentlig lykkes med det, sier daglig leder ved Oslo Skisenter, Peer Bakke.

Oslo Skisenter (Grefsenkollen) og Oslo Vinterpark (Tryvann) ligger en drøy halvtime fra hverandre i bil. I en by med kort vintersesong kjemper de om mange av de samme kundene, i en konkurranse hardere enn noen gang.

Annonse

Hos Grefsenkollen har sesongkort lenge kostet 2800 kroner dersom man bestiller før desember. For om lag en måned siden gjorde Tryvann et brutalt kutt, og halverte nesten prisen - fra 4450 kroner til 2500 kroner.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

PARKPRATEN-Tryvann_ordinary_1000

HALFPIPE: Tryvann har både Half Pipe og et høyt nivå på parken.

– Søker tilbudet

– Det er sikkert mange som bor sånn til at de vurderer prisnedsettelsen. De gode skikjørerne som er eldre vil finne tilbudet mer attraktivt. Vi kan ikke skjøte på fjelltoppen vår eller bygge stolheis av den grunn, sier Bakke, som mener de som kjører i Grefsenkollen søker det tilbudet de har.

– Det er ingen tvil om at Tryvann har blitt et stort og bra nærskisenter, og man får et mye større skisenter der hos enn hos oss. Likevel har jeg følelsen av at de som drar til oss gjør det fordi de vil, sier Bakke.

Å konkurrere mot Tryvann på deres premisser kan virke umulig for Oslo Skisenter, som derfor har søkt seg til andre målgrupper.

– Vi har hatt en positiv utvikling de siste tre årene, og gått i riktig retning. Det tror jeg vi skal fortsette med, sier Bakke, og sier hvordan Oslo Skisenter tilbyr noe annerledes enn de andre i Oslo-området. Der Tryvann har svart park, har de i Grefsenkollen satset på anlegg for rekruttering og rimelige priser for familier med små barn.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

grefsenkollen

BLÅPARK: En park med rekruttering er en del av vinneroppskriften til Grefsenkollen. Foto: Eva Camilla Brandt

Vil ikke stjele kunder

Espen Bengtson, daglig leder i Oslo Vinterpark, Tryvann, sier til Fri Flyt at han i likhet med Bakke ser positivt på konkurransen i byen. Han er klar på at de ikke har gjort sesongkortkuttet for å «stjele» kunder fra konkurrentene.

– De vil alltid ha sine lokale entusiaster, og vi har ikke gjort noe for å spisse konkurransen. Vi vil ha gode venner, samtidig som vi vil skape en lønnsom bedrift her. En av årsakene til priskuttet er at vi har investert store summer, og har hatt kapasitet til å ha flere gjester enn vi har hatt, sier Bengtson.

Selger langt flere

I størrelsesorden er det stor forskjell på anleggene. I Grefsenkollen har man omtrent 500 sesong-kortholdere, mens Tryvann selger 3000 sesongkort i året. Et dagskort koster derimot 295 kroner for voksne og 245 kroner for barn i Grefsenkollen. Hos Tryvann koster det 400 kroner for voksne og 320 for barn.

– Vi lever av familien som kommer på tur med barna. Da må vi tenke på hva som gjør de happy. Det kan være sesongkort, men det kan også være rimelig familiedagskort, eller parkeringsplass. Det kan være mange forskjellige småting, sier Bakke.

Mandag falt den første snøen i Oslo, men med varierende temperaturer er det enda usikkert når de åpner. I snitt har Oslo Vinterpark åpnet 3. desember.