– Jeg var blant de første som underskrev kampanjen for å verne skikjøringen i Totteskogen – det er jo frikjøringen i Hemsedal som gjør at det er her jeg vil bo, sier Martin Letzter.
Les også: Totteskogen trues av utbygging
Han er destinasjonssjef i Skistar Hemsedal, og har signert et omfattende svar til første høringsrunde om planen. Fristen er fredag 23. august. Skistar har mange forslag til andre løsninger, inkludert flere punkter for å ta vare på frikjøringen i Totteskogen – se alle nederst i artikkelen.
Les hele Skistar høringssvar her!

VIL BEHOLDE SKOGSKJØRINGA: Destinasjonssjef Martin Letzter protesterer mot en utbygging som kan ødelegge kjøringen i Totteskogen. Arkivfoto: Skistar
Ifølge plandokumentet er det Totteskogen utvikling og Skistar som samarbeider om planene. Men dette er helt feil ifølge Letzter, som ikke aner hvorfor Asplan Viak – som har laget planen på oppdrag for Totten utvikling – skriver det i planen.
– Verken Skistar eller jeg har deltatt i planarbeidet. Vi fikk først kjennskap til dette da planen ble lagt ut på høring, som vi altså nå kommer med en rekke kritiske innspill på. Jeg har påpekt feilen til kommunens administrasjon, for det er ikke noe gøy å bli stempla som motstander av noe som er så viktig for Hemsedal, sier Letzter til Fri Flyt.
Les også: Hemsedal-sjefen Martin Letzters skireise til Grønland
– Dette er en stor utbygging med store penger involvert. Hvor realistisk er det at politikerne lar hensynet til frikjøring i Totteskogen gå foran utbyggernes?
– Man kan bare håpe kommuneadministrasjonen og politikerne innser viktigheten av dette, Totteskogen er en avgjørende del av Hemsedals DNA, og det fins gode muligheter for kompromisser som gjør utbygging mulig uten å ødelegge Totteskogen.
Dette er delen av Skistars høringsinnspill som angår frikjøringen i Totteskogen:

1

3

2