Har alpint blitt en idrett kun for fiffen? Debatten om heiskortpriser har gått høyt på Fri Flyts sider den siste tiden. Anleggene i Trysil og Hemsedal, drevet av SkiStar Norge, er blitt trukket frem både med høyest dagskortpris, og med størst prisøkning de siste årene.
I skrivende stund koster et dagskort for voksne 732 kroner i Trysil og Hemsedal. «Ungdom» (7-17 år) betaler 583 kroner.
– Det som er viktig i denne diskusjonen er å se hva du får for prisen. Det blir feil å se seg blind på bare prisen på heiskortet. Du må også ta med i betraktning lengden på bakkene, antallet heiser, parker og opplevelser, mener markedsansvarlig hos SkiStar Norge, Anne-Lise Dokken.
Markedsansvarlig hos SkiStar Norge, Anne-Lise Dokken. Foto: Privat
– Det stemmer at prisen på dagskortene våre har økt mer enn den generelle inflasjonen, men snittprisen på heiskortene våre har hatt en lavere økning enn dagskortenes økning, sier markedssjefen.
Dynamiske priser
– Andre typer kort har hatt lavere prisøkning. Våre priser er dynamiske, det vil si at de endrer seg i forhold til etterspørselen. Om du kjøper dagskort i god tid, vil du få en lavere pris, og hvis du bestiller for flere dager blir snittprisen lavere, sier Dokken.
Prisen for et dagskort bestilt fire uker frem i tid er per nå 644 kroner for voksne. Tilsvarende pris for «ungdom» (7-17 år) er 514 kroner.
I tillegg til Trysil og Hemsedal, driver SkiStar også de svenske skidestinasjonene Sälen, Åre og Vermdalen.
– Hva er hovedårsaken til at prisene deres har gått opp så kraftig de siste årene?
– En veldig viktig faktor er at vi kjøper det meste av våre produkter og tjenester i euro, som har blitt, langt mer verdt i forhold til den norske kronen.
I mars 2018 kostet en euro 9,6 kroner. Nå står euroen i 11,8 kroner.
Høyere kostnader knyttet til heis er en av forklaringene fra SkiStar på den store prisøkningen. Her er Lodge Express-heisen i Hemsedal. Foto: Arkiv
– En annen ting er at heisleverandører har skrudd opp prisene kraftig. Det er generelt i alpinbransjen internasjonalt stort trykk på bytte av heiser. Videre er det kommet nye regler for drift og vedlikehold , og flere byer etablerer heiser/gondoler. Til sammen har dette skapt en svært høy etterspørsel etter heisdeler. Europeiske heisleverandører kan kreve nesten det de vil for produktene sine. Renovering av heiser er blitt 30 prosent dyrere sammenlignet med for få år siden. Samtidig har prisene på stål og aluminium gått veldig opp.
Må utsette renovering
Dokken opplyser at de skal renovere Hollvin Express (8-seter stolheis) for nærmere 20 millioner før neste sesong.
– I utgangspunktet hadde vi planer om å revidere to korte skålheiser også, men det ser ut til at vi må utsette dette. Vi er fortsatt innenfor kravene fra Statens Jernbanetilsyn, men det sier noe om hva vi har å forholde oss til på kostnadssiden. I tillegg har behovet for snøproduksjon vært en prisdrivende faktor, påpeker Anne-Lise Dokken.
Hun understreker at de fleste av brukerne deres ikke er dagskortkjøpere, men bestiller pakker med lengre opphold som inkluderer overnatting. SkiStar har egeneide overnattingstilbud, i tillegg til at de administrerer utleie for privatpersoner i områdene rundt anleggene sine.
Solid overskudd
– Slike pakker gjør snittprisen per dag betydelig rimeligere. Utenlandske journalister som har besøkt våre anlegg i Sverige og Norge, skriver hvor billig både skikjøring og overnatting er sammenlignet med andre land, sier Dokken.
Fri Flyt har tidligere skrevet om abonnementsordningen til konkurrenten Skimore, som har valgt å holde prisen på medlemskapet sitt uendret de siste tre sesongene. Ordningen fungerer slik at medlemmer mellom 7 og 79 år betaler 289 kroner i måneden året rundt, med tilgang til fire skianlegg, klatreparker og en sykkelpark.
Også SkiStar har en abonnementsordning med tilgang til seks alpindestinasjoner, 350 skiløyper, sommerskikjøring og 100 sykkelstier. Her er prisen 795 kroner i måneden for voksne og 635 kroner for aldersgruppen 7-17.
De sist tilgjengelige tallene på Proff.no viser at Skistar Norge AS hadde et driftsresultat på nesten 193 millioner kroner i 2023.
KOMMENTAR: Prisene på heiskort har økt betydelig mer enn den generelle prisveksten, noe som gjør alpinsporten mindre tilgjengelig for familier, skriver Trygve Sunde Kolderup.
LESERINNLEGG: Alpint blir ofte stemplet som en luksussport, men med over 200 alpinanlegg i ulike prisklasser er skiglede tilgjengelig for de fleste. Det skriver Camilla Sylling, generalsekretær i Norske alpinanlegg og fjelldestinasjoner i et leserinnlegg i Fri Flyt.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.