SKOGSKLASSIKER: Gummiskogen i Hemsedal er sannsynligvis Norges mest kjørte frikjøringstur. Gummiskogen er en del av SkiStars store masterplan. Foto: Kalle Hägglund
Lesetid: 7 minutter
– Får vi realisert utbyggingen av Røggelia, vil alpinproduktet i Hemsedal øke med 50 prosent, sier destinasjonssjef i SkiStar Hemsedal, Andreas Smith-Erichsen, i en Youtube-video som presenterer deres planer for Hemsedal Skisenter inn mot 2030.
Røggelia, også kjent som Gummiskogen, er et populært område for frikjørere, som har lang historie med gode pudderforhold i bjørkeskogen. Området ligger utenfor skianlegget, og for å komme til heisen etter en tur ned, betaler du for en taxi-tur tilbake til anlegget.
Dette vil grunneiere, investorer og SkiStar gjøre noe med.
16 grunneiere har grepet fatt i området med et ønske om å utvikle det, i samarbeid med SkiStar og en investorgruppe.
Vekker engasjement
Men det store prosjektet om utbygging har fått kritikk fra flere hold.
– Sjelen til Hemsedal begynner å svinne hen. Det er ikke slik det en gang var, sier skikjører og leder i Hemsedal SV, Berthram Wahl.
Det er spesielt frikjøringsparadiset Gummiskogen, Wahl og mange andre lokale er bekymret for.
– En av investorene sier at utbyggingen skal utføres med finesse, og at Gummiskogen ikke skal bli berørt. Det tror jeg ikke noe på, sier Wahl til Fri Flyt.
Det nye utbyggingsprosjektet har møtt motstand fra deler av lokalbefolkningen i Hemsedal.
Flere er bekymret for at det blir trengsel og at turismen overkjører de lokale i bygda.
Wahl og Hemsedal SV kalte derfor inn til et folkemøte torsdag 9. februar, for å prate om prosjektet.
Fri Flyt var ikke til stede under folkemøtet, men i følge Wahl var det rundt 120 personer som møtte opp. Han forteller at det var spent stemning og sterkt engasjement fra de lokale som er skeptiske til prosjektet.
Avhengig av bygda
Selv om det kommunale planverket for prosjektet ikke er på plass, spår Smith-Erichsen at ferdigstillingen av Røggelia nødvendigvis ikke er så langt unna.
– Arbeidet har kommet langt, og man står foran å starte regulering av dette. Samarbeidet mellom investorene, grunneierne og oss er veldig bra, sier Smith-Erichsen i Youtube-videoen.
I videoen anslår han at man i løpet av tre til fem år, skal kunne stå på ski ned Røggelia i det nye anlegget.
Målet til SkiStar er ifølge Smith-Erichsen at de skal kunne gi gjestene en fantastisk opplevelse når de kommer til Hemsedal Skisenter.
– Samtidig er det viktig for oss at vi er en viktig del av lokalsamfunnet vi opererer i. Selv om vi i SkiStar er store, er vi helt avhengige av å ha med oss resten av bygda, sier destinasjonssjefen i videoen.
Tung symbolikk fra SkiStar
Tirsdag delte SV-politikeren Wahl et leserinnlegg på facebook som ble publisert i Hallingdølen.
I innlegget uttrykker Wahl bekymring for at masseturismen i Hemsedal vil bli enda vanskeligere å godta for mange av de som har tilhold der.
– Er det ikke en god idé om turistnæringen og bygda spiller på lag, skriver Wahl.
Videre skriver han:
– Menneskers trang til å bygge ned naturen og bygge opp sin egen kapitalbeholdning på naturens tap er ikke ny. Det samme skjer her. De vil bygge heiser, hytter og veier og sier dette vil bli ett løft for Hemsedal. Da spør jeg - for hvem? Ikke vår flotte natur i hvert fall.
SV-politikeren sier at tiden jobber imot dem når det kommer til gigantiske prosjekter som dette.
– I Hallingdølen og i riksmedia er det fullt av artikler om hvordan utbygging truer naturen vår. Det er store penger ute og går i dette prosjektet. Temperaturen i lokalsamfunnet er i ferd med å forandre seg, forklarer Wahl til Fri Flyt.
Han forteller at leserinnlegget hans har fått mange reaksjoner.
– Jeg opplever ikke at SkiStar har med seg lokalbefolkningen. Det er ganske tung symbolikk fra SkiStar å ofre Gummiskogen. Hemsedal blir mer og mer kommersielt.
SV-politikeren mener at Hemsedal alltid vil være i utvikling. Men han mener at det også på et sted må si stopp.
– Jeg tenker at vi nå har nådd et veiskille. Det er ikke plass til folk i bakken lengre. Jo mer plass det blir til folk, jo flere folk. Det vil aldri si stopp, sier han.
Wahl er ikke alene om bekymringene. Etter at han delte leserinnlegget på Facebook, forteller han at det har strømmet inn med støtteerklæringer. Leserbrevet har også blitt flittig delt.
Under innlegget ytrer mange bekymringer for at Hemsedal vil ende opp som en destinasjon bare for "rike folk fra byene".
– Mange kommenterer også at de ikke ønsker mer utbygging av urørt natur. Urørte frikjøringsområder lett tilgjengelig fra heisen er Hemsedals DNA. For skientusiaster som elsker Hemsedal for slik det alltid har vært, er dette utrolig trist, sier Berthram.
Fri Flyt har vært i kontakt med destinasjonssjef i SkiStar Hemsedal, Andreas Smith-Erichsen, som ikke ønsker å kommentere saken. Kommunikasjonssjef i SkiStar, Petra Hallebrant, vil heller ikke uttale seg. Fri Flyt har sendt en rekke spørsmål til SkiStar som vi ikke har fått svar på.
Masterplan kvalitetssikret av SkiStar
Einar Bakko er styreleder i Røggjin Utvikling AS, selskapet som eies av grunneierne og som ivaretar grunneiernes interesser i Røggelia. Bakko er selv grunneier i Røggelia.
– I 2010 ble det dannet et grunneierlag bestående av 16 grunneiere i Røggelia og tilgrensende områder. Hovedformålet med grunneierlaget var å foreslå en bærekraftig utvikling av Røggelia som et helårs turistmål, forteller Bakko til Fri Flyt.
Han informerer om at grunneiernes ambisjon er å bidra til en bærekraftig utvikling av Røggelia og Tuv sentrum, som også kan løfte Hemsedal som en helårs destinasjon.
– Det er helt sentralt for grunneierne at en utvikling ivaretar natur og miljø, fremmer lokal kultur og lokalt næringsliv, sier styrelederen.
Røggjin Utvikling har engasjert kanadiske Ecosign Mountain Resort Planners til å utvikle en alpin masterplan for området. Ecosign er en anerkjent destinasjonsutvikler, og har blant annet utviklet Whistler, Zermatt, Phoenix Park og flere OL-anlegg.
Han informerer om at det fortsatt gjenstår mye planlegging før en eventuell utvikling av lia kan starte, og at det kommunale planverket ikke er på plass.
Ønsker ikke å redusere frikjøringsmulighetene
Til kritikken fra de lokale, sier Bakko at SkiStar, grunneierne og investorene ikke ønsker å redusere frikjøringsmulighetene i Hemsedal.
– Det er vanskelig å ta stilling til om bygda er for eller mot planer som ennå ikke foreligger. Vi føler oss trygge på at de planer som i fremtiden presenteres for utvikling av Røggelia skal bli positivt mottatt i bygda.
– SV-politiker og skikjører Berthram Wahl sier at det har blitt sagt at prosjektet skal utføres med finesse og at Gummiskogen ikke skal bli berørt. Dette er noe han ikke tror på. Hva tenker dere om det? Vil Gummiskogen bli berørt?
– Det foreligger ikke planer som er så konkrete at jeg kan svare på dette. Vi er imidlertid veldig klar over at Hemsedal er populært for frikjøring, og at dette behovet bare vil øke. Vår ambisjon er at en utvikling av lia skal øke tilgjengeligheten til fjellet når det gjelder frikjøring og langrenn, og også for sommeraktiviteter som fjellsykling. Selv har jeg stor sans for frikjøring, og vi må ikke gjøre noe som reduserer frikjøringsmulighetene i Hemsedal, svarer Bakko til Fri Flyt.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.