Vinterland-sesongkortet har vært et samarbeid mellom skianleggene i Hallingdal siden starten av 90-tallet. Ideen er at du for litt mer enn det dyreste sesongkortet skal kunne få kjøre fritt i området som huser noen av landets mest populære skisentre.
Men fra neste år trekker altså den aller største seg ut. Hemsedal skisenter, eid av Skistar, blir ikke lenger med på samarbeidet.
– Med den lave etterspørselen og lite salg av dette kortet de siste årene, så har vi kommet til den beslutningen at vi avslutter vinterlandkortet. Det er selvsagt leit om avgjørelsen berører enkelte av våre gjester, men samtidig er det et såpass lite antall kort som er solgt at vi ikke ser det som hensiktsmessig å opprettholde dette, sier destinasjonssjef i Skistar Hemsedal, Andreas Smith-Erichsen til Fri Flyt.

INGEN HEMSEDAL: Til neste år blir vinterland-kortet uten Hemsedal. Foto: Skistar
Dermed står altså Ål, Geilo, Gol, Nesbyen, Hallingskarvet og Solheisen igjen. Knut Einar Haug, daglig leder og største eier i førstnevnte, sier de nå skal se på samarbeidet videre.
– Vi skal ta en prat på våren hvorvidt det er aktuelt å fortsette. Det er Hemsedal som har vært tyngden i samarbeid. Mange som har kjøpt kortet er en god del i Hemsedal, samtidig som de vil få med seg mer, sier Haug.
Haug forteller at hele kortet er løst organisert mellom de nevnte skianleggene. Han anslår at det selges rundt 500 kort totalt, og at de står for 1-2 prosent av omsetning av skikort i Hallingdal. Det er altså ikke snakk om den voldsomt store økonomien.
– Det har vært et tilbud som har vært dyrt, men de som kjøper det kjører veldig mye på ski. Da har de fått en lav dagspris, og det har vært viktig for både oss og kunder på den måten.
– Men det er jo for eksempel noen på Ål som ser en høy verdi i å kunne dra til Hallingskarvet på en snørik dag.
I år kostet et vinterland-sesongkort 8195 kroner for voksne. For barn var prisen 6596 kroner. Det ga deg altså tilgang til følgende skianlegg. Verdien har blitt satt til litt over det høyeste sesongkortet i samarbeidet - som jo har vært Hemsedal i en lang stunt.

IKKE MED: Nå er det ikke lenger noen mulighet for Hemsedal skisenter og Solheisen-kjørere til å kjøre fritt mellom skianleggene. Foto: Audun Holmøy Røhrt
– Kan du si noe om verdien dette samarbeidet har hatt for Hemsedal? Det er vel naturlig at det største skianlegget også er med i et lokalt samarbeid slik som dette?
– Skistar Hemsedal har vært en del av dette samarbeidet siden tidlig på 90-tallet. Når vi har sett utviklingen med at salg og etterspørsel stadig går ned, så tror vi det kan være andre tilbud og muligheter som ønskes, sier Smith-Erichsen.
Hemsedal har tidligere trukket seg ut av et samarbeid med Solheisen. I tillegg har de lansert sitt eget sesongkort i Skistar, som gir deg tilgang til de andre Skistar-skianleggene.
– Er det aktuelt å få til et nytt samarbeid med Solheisen igjen?
– Dette er en avgjørelse vi nå tar basert på den synkende etterspørselen og salg. Det kan være det blir reaksjoner på avgjørelsen, og det kan vi forstå. Samtidig er det ikke grunnlag for å opprettholdekortet på grunnlag av synkende etterspørsel og salg. Samarbeidet med Solheisen ble avsluttet i fjor, og det var med utgangspunkt i deres eget ønske. Det er ikke planer om å inngå et nytt samarbeid med Solheisen, sier Smith-Erichsen, som avviser at det også kan bli andre samarbeid utenfor vinterland-kortet.
Haug på Ål har forståelse for at skianlegget i Hemsedal dropper avtalen.
– Skistar har blitt store og at de vil prioritere annerledes har vi forståelse for. Det er ikke dårlig stemning i gruppa for det.