Et slikt forbud vil få store konsekvenser for elvepadlesporten i Norge, og vil fort kunne bli overført til andre norske elver som er smittet av lakseparasitten. Den vanligste smitteveien som er dokumentert i dag er utsetting av smitta fisk - som det er forskrift mot. Det vitenskapskomiteen skal utrede nå er hvor stort smittepress raftingflåter, kajakk, båter, fiskeredskaper og annen elveaktivitet medfører.
– Nye forskrifter skal ut på høring, men vi har håp om at forskriften vil tre i kraft i løpet av sommeren, sier Ivar Hellesnes til OPP.
I Driftsplan for Driva elv 2005-2009 som er klar i disse dager, foreslås det forbud mot rafting og aktivitet med andre båter som ikke er stedegne. Mattilsynet kommer med en forskriftsendring som vil tre i kraft i løpet av sommeren.
– Vi har laget et utkast, men venter på en utredning fra Vitenskapskomiteen om ulike smitteveier for gyrodactylus salaris. Det var satt en frist for denne rapporten 1. mai, men den er litt forsinket og kommer ikke før medio mai, sier Hellesnes.
Flere grupper med raftere fra Tsjekkia vært flittige gjester i Driva tidligere somre. Nå vil det i praksis bli kun Opplev Oppdal som får drive raftingbutikk i Driva gjennom Oppdal.
Fagansvarlig for miljø i Oppdal kommune, Arild Hoel, sitter sammen med grunneiere og rettighetshavere i Driva i styringsgruppa for driftsplanen. Han ser for seg at det må lages et merkesystem.
– Politiet må håndheve forskriften og kan gi merket til lokale raftere som søker. Jeg regner med at det blir mulig å oppdage eventuelt fremmede på elva med et slikt system, sier Hoel. Også Erik Gunnar Fagerhaug i Oppdal jeger og fisk mener at en slik forskift kan forsvares og at bare stedegne båter får bruke Driva.
– Driva er ei gyroinfisert, sjuk elv. Tenk på tragedien det ville være hvis en utlending som først rafter eller padler i Driva deretter tar turen til Orkla eller andre lakseelver og har med seg gyrosmitte. Det forholdet teller tyngre enn fri ferdsel for alle og allemannsretten.
Fri Flyt følger saken!

















