Lønningene til profesjonelle snowboardkjørere er ikke som de en gang var, og som en naturlig konsekvens av dette ser man rett som det er at proffene tar i bruk nye og kreative måter å tjene litt ekstra penger på. Noen blir møtt med kritikk, men sannsynligheten er vel stor for at også du hadde tatt samme valget om du hadde muligheten.
5. Overtale andre til å gjøre helt dagligdagse ting
Nesten alle mennesker drikker vann daglig, allikevel har Bryan Fox og Austin Smith greid å gjøre en merkevare ut av å spre budskapet om at folk må drikke vann. De tjener nok neppe store pengene på det, og det er jo ingen tvil om at vann er bra, så derfor havner dette bare på femteplass på lista. Dessuten handler jo budskapet mer om å droppe usunne energidrikker som tar opp stadig større stickerplass på proffene (og kidsa) sine brett enn om det å drikke vann. Tommel opp!
@wedrinkwater
4. Finn en kommersiell sponsor som vil dele pengesekken med deg
Snowboardindustrien sliter med dårlige tider, og det er ikke store lønningene å hente der. Da kan det være smart å finne andre sponsorer. Brage Richenberg er et eksempel på dette der han tidligere var så heldig å kjøre for det franske eplemerket Joya. I editen her kan du se hvor flink man blir på snowboard av å spise epler, og jeg lover deg, det er much more better than candy!
(Dette er IKKE ment som kritikk av Brage på noen måte, hvem som helst takker vel ja til å få betalt for å spise epler. Artikkelforfatter har selv lurt til seg penger fra både vindusprodusenter, båtfabrikker og kraftverk i fattige tider..)
3. Selg stickers på barneskolen
Her trengs vel ikke særlig beskrivelse, og du trenger ikke være proff snowboarder engang. Det holder å være på en sticker-teamet til en snowboardbutikk. (Ved spørsmål angående fremgangsmåte og priser, ta kontakt med Sigurd Lindquist.)
2. Selg navnet ditt for å skape et rart varemerke
Alle kjenner til Shaun White sine merkesamarbeid, der han har vært innom alt fra sparkesykler og tyggegummi til lamper og sengetøy. Det finnes også massevis av rykter om andre produkter, som ”Shaun Wipe” toalettpapir og ”Shaun Whitestrips” tannbleking. Han er allikevel langt fra den eneste som har solgt navn, sjel og ære til store kommersielle firma.
Mark McMorris var riktignok ikke den første til å gjøre en triplecork, men det er nok ikke langt i fra at han er den som har gjort flest. Hos Wal Mart har han fått sin egen ”Triple Cork by Mark McMorris” kleslinje. Vi gleder oss selvsagt til Len Jørgensen kommer med egen One-Foot sko hos Coop Obs, eller Danny Larsens Handplant kolleksjon hos SmartClub.
Vi lykkes dessverre ikke med å finne et bilde der McMorris selv har på seg klærne.
Her pryder Sage Kotsenburg forpakningen på Wheaties frokostblanding.
1. Oppdag nye markeder med unødvendige produkter
Helgassons har med merket 7/9/13 funnet et marked som ingen visste at eksisterte, og som trolig aldri hadde eksistert hvis ikke Helgassons kom opp med denne idéen. Det er sannsynligvis ikke så mange andre som kunne fått det til å gå rundt med et merke som produserer skolisser som brukes som belter. Hvorfor ikke bare kjøpe belter? Eller skolisser hvis det er det man vil ha? Eller enda bedre; skaffe seg bukser som passer!