200 år tilbake i tid

Foursquare har tatt i bruk fototeknikk fra 1800-tallet for å gjøre Andreas Wiig og Aleksander Østreng unike.

Sist oppdatert: 13. oktober 2011 kl 23.41
UNIKT: Andreas Wiig kan koste på seg glass og ramme på dette bildet. Foto: Foursquare.
UNIKT: Andreas Wiig kan koste på seg glass og ramme på dette bildet. Foto: Foursquare.
Lesetid: 2 minutter

Sammen med snowboardfotograf Ian Ruhter, har Foursquare tatt i bruk «Wet plate photography» i sin nye bildekampanje. Dermed har Wiig og Østreng blitt foreviget på en måte som skiller seg godt ut i mengden. 

Krevende teknikk

Teknikken går ut på at glassplater blir dekket med kjemikalier, senket i et bad med sølvnitrat, eksponert og tilslutt senket ned i et nytt bad med potassium cyanid for å få bildet til å utvikle seg. 

På denne måten kan man få frem detaljerte, metalliske bilder på glass. Men det er en omfattende prosess, og den kanskje største utfordringen er kanskje at det trengs lang eksponeringstid, noe som i utgangspunktet gjør teknikken uegnet for actionbilder som snowboard. 

Unikt

Ruther har derimot knekt koden, og gjort teknikken sin unik.

– Jeg trodde aldri at jeg kom til å gjøre noe som ikke var prøvd før, men jeg hadde tenkt på det lenge. Fotografi har eksistert i over 100 år, men det føltes fortsatt ganske umulig å få det til i starten. Jeg spurte rundt, men kunne ikke finne en eneste person som hadde prøvd seg på denne teknikken i nyere tid. Jeg bestemte meg derfor for å gå ut å gjøre det som ble beskrevet som umulig blant mine kollegaer, forteller Ruther. 

Se flere bilder her.

Her er mer info om bildekampanjen, og noen nye klipp fra Forum-filmen:

Andreas Wiig:

 

Aleksander Østreng:

Publisert 13. oktober 2011 kl 23.41
Sist oppdatert 13. oktober 2011 kl 23.41
 

Relaterte artikler

 

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen