– Her har ytterfoten gravd seg mer ned, mens innerskia har ikke så mye trykk på seg. Jeg kan arrestere meg selv på at jeg kunne hatt mer trykk på innerskia her, for å ha mer kontroll på den, sier skiekspert Eirik Finseth mens han studerer sitt eget skispor.
Saken er republisert.
Selv om det er mange år siden Eirik Finseth ble korrigert av trener, har han hatt privilegiet av jevnlig å bli filmet på ski*. For hvis du har som mål om å bli bedre på ski, er det helt avgjørende for å nyansere egen teknikk og stil. Men hvis du verken har egen trener eller filmer – hva gjør du da?

– Bli din egen trener! Om du ikke kan få se opptak av hvordan teknikken din, så kan man se på spora sine, sier Finseth.
Nypreparerte bakker egner seg best til å studere egne skispor. Overflaten er kompakt og som et blankt lerret.
Du vil lett kunne se om skiene har vært på skjær, med to jevne striper som vises i snøen. På ytterskia kan du se om du har klart å holde skjæret gjennom hele svingen. Sjekk om innerskia har gjort det samme.
– Ah, her ser du et nydelig Sporius des Dobbeltskjær, sier Finseth mens han peker mot et av dagens ferske avtrykk i snøen.
Om du følger sporet ditt lenger opp til vekslingen, vil du se spor av flate ski i vekslingsfasen som planer ut før de legges over på kant.

Vekslingsfasen mellom svingene
Før du initierer svingen, står du rett på skiene så de er plane. Kjør inn kneet litt og begynn med å skape vinkel. Skias natur får den til å begynne å svinge. Innerfoten er fortsatt flat, mens ytterskia begynner å skjære mer og mer.
– I svingen ligger du på skjær på begge ski. Her har du kontakt med snøen og får opp trøkket nedover. Du ser at sporene blir dypere og dypere nedover, helt mot det bratteste henget, og så avtar mot neste, forklarer eksperten.

En fin øvelse
Stå opp tidlig på morgenen og kom deg ut i nypreparerte løyper og legg sporet ditt. Gå opp og se på det, eller gjør inspeksjonen på på neste tur.
– Du vil enkelt se om innerskien ikke var på skjær. Da vil sporet være visket ut. Studer skjær og trykk, eventuell skrens og lær av det du har gjort her, sier Finseth.
Retningsforandringer bør helst skje før du krysser fallinja, for å få minst mulig krefter mot deg. Det harde trykket (avslørt av dype spor i snøen) ligger i området like før retningsforandringen, og så avtar trykket når man gjør seg klar til neste sving.
Målet må være å bli bevisst på egen kjøring og å strebe etter å ta skiteknikken et steg videre.
*Eirik Finseth har en lang karriere bak seg med portkjøring på høyt nivå. Han var en av Aksel Lund Svindals argeste konkurrenter, men gikk lei av fartsdresslivet og omskolerte seg til frikjører. Det tok ikke lang tid før den teknikk-sterke oppdalingen ble lagt merke til, sponset og invitert til diverse photoshoots. Høydepunktet er nok foreløpig roller i Field Productions Supervention I og II.