Snøskuter-basert frikjøring i Canada

Hva Nikolai Schirmer lærte fra trekvarts sesong på ski med snøskuter i Canada

Sist oppdatert: 3. januar 2019 kl 01.00
VINTERLAND: Denne uka kom det to meter snø, vi fikk nyte det i fred mens resten av Sea To Sky's filmteam var i Japan. Foto: Bård Basberg
VINTERLAND: Denne uka kom det to meter snø, vi fikk nyte det i fred mens resten av Sea To Sky's filmteam var i Japan. Foto: Bård Basberg
Lesetid: 16 minutter

DEN ENESTE LYSKILDEN PÅ GÅRDSPLASSEN kommer fra kjøkkenvinduet i andre etasje. De to barna til huseieren står spent der oppe og ser på. En venn av familien klemte for to uker siden litt for hardt på gassen, slik at snøskuteren tok fart opp lasterampen og fløy over hele pick-up trucken, med henne hengende etter i stillingen de som driver med hopp på motoriserte kjøretøy gjerne kaller «superman». Før hun traff bakken foran trucken ga hun imidlertid slipp på styret, og knakk hofta i sammenstøtet.

CLUTCHEN I SNØSKUTERNE ER TRINNLØS. To kjegleformede hjul skaper en v, med drivbeltet liggende i bunnen av den. Ved at hjulene drives nærmere eller lengre fra hverandre flytter drivbeltet seg opp og ned langs den voksende eller krympende v-en, med samme effekt som når man kobler mellom tannhjul med ulik radius i en tradisjonell clutch, men uten å måtte gire mellom forskjellige tannhjul. På fjellet er dette praktisk fordi man kontrollerer, eller holder seg fast i, snøskuteren med begge hender (avhengig av ferdighetsnivå), mens man fordeler vekt ved å stå med begge beina på en av sidene av skuteren slik at en eventuell plassering av en girskifter ved foten (som på en motorsykkel) ikke hadde fungert. Den trinnløse clutchen gjør at man kan gjøre de ørsmå justeringene i akselerasjon og vektfordeling som får skuteren rett opp bakker man måtte brukt både en og to switchbacker på om man hadde vært på feller. Med 800 kubikk motor, og et karosseri som er laget i så lett metall at når det tar fyr brenner det helt opp, akselererer man fra 0-160 på få sekunder, kun ved å legge høyre håndflate lett mot gassen.

Allerede abonnent?  

Norges største og beste magasin om ski, topptur og bratt friluftsliv - siden 1998

Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin

*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.

Er du under 28 år?

Da får du halv pris på Fri Flyt.

Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.

Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.

 

Relaterte artikler

 

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen