VEIEN STENGER, HEISEN GÅR: Veien opp Little Cottonwood Canyon er skredutsatt. Dermed hender det på uværsdager at man kan snø inn i Alta, Utah.
Lesetid: 4 minutter
Den måneden vi var der hadde vi fem dager med sol, ellers lavet snøen ned.
Vi satt i bilen og ventet på at veien skulle åpne. Det var rett over nyttår 2020 og korona var fremdeles kun navnet på en lys, meksikansk øl, karantene var kun noe du kunne være heldig å havne i hvis du byttet jobb og, ikke minst, man kunne klemme hverandre.
Utenlandsreiser var fortsatt tillatt, og vi befant oss nå på vei opp til Alta Ski Area. Etter hvert åpnet veien opp Litte Cottonwood Canyon, og vi kunne kjøre mot en av verdens mest ikoniske løssnøsteder.
Vi hadde en måned i anlegget i januar i år. Vi ble kanskje ikke locals, men vi fikk én dag som medlemmer i veldig eksklusiv klubb.
Det som er unikt med Alta er hvor ofte det snør. Den måneden vi var der hadde vi fem dager med sol, ellers lavet snøen ned. Det skulle vise seg å være den nest mest snørike januarmåneden på ti år i Wasatch-fjellene, med nesten konstant tilskudd av nye værsystemer som brakte med seg silkemyk snø. Bare i januar snødde det 386 cm, langt over normalen.
På slike pudderdager som vi opplevde i januar er det times-lange bilkøer oppover dalen. Du skal helst stå i bilkøen i bunn av dalen før klokken 07 skal du være heldig å være først i heisen når den åpner klokken 09. For de lokale er det ikke viktig om det er midt i uken, de er der uansett. Men når klokken bikker halv ett, er plutselig parkeringsplassen halvtom - da er det back to work. For andre er jobben i Alta. Skipatrolsene gjør en enorm innsats for å holde skianlegget skredsikkert. Arbeidsdagene deres begynner lenge før vi andre i det hele tatt har vurdert å stå opp med å sprenge ut snø fra fjellsider med eksplosiver fra andre verdenskrig.
I løpet av en heistur er man nesten garantert tips til secret spots eller hvor og når neste del av skianlegget åpner - da gjelder det å være først. Følger man lokale råd, begynner en heftig pudderdag med runder i den nostalgiske WildCat-heisen før man drar videre til Collins hvor låra før kjørt seg både nedover og bortover i legendariske traverser.
For traverser er det mange av. Er man heldig åpner Backside mot slutten av dagen, og da skal dagens lengste travers forseres før man avslutter med et siste usporet run.
Men hva med de dagene når veien opp dalen ikke åpner? Da spørs det om du er fanget på riktig side – oppe i Alta eller nede i Salt Lake City.
For de som bor og befinner seg oppe i Alta, kalles det «interlogde» når skredfaren er så høy at ingen får bevege seg ut av husene sine. Det vil også si at om du har sovet over på en luftmadrass eller på en sofa, må du bare bli der du er.
Den egentlige moroa begynner derimot når «interlogde» er over og anlegget åpner igjen. Anlegget åpner gjerne før veien åpner, slik at de som kom seg opp før veien stengte – eller bor her fast – har hele anlegget for seg selv. Fenomenet kalles bare «country club».
Country club er morsomt, men kan ha seriøse konsekvenser. Vi opplevde én dag med country club etter at et snøskred dro over veien og feide med seg en personbil - heldigvis gikk det bra med alle involverte. Så om du drar til Alta med håp om en dag å få bli med på country club, husk at Grom Richards, sjefen i skipatruljen, anbefaler å ha på seg skredsøker når man kjører opp og ned Little Cottonwood Canyon.
Alta
Alta i delstaten Utah var opprinnelig en gammel gruveby som ble bygd om til skisenter på 50-tallet. Legenden har det at nordmannen Alf Engen kom over fjellet fra Brighton og uttalte med god norsk-amerikansk aksent “Ah yes, here we have a ski area!”. Som grunnlegger av skianlegget er Alf Engen i dag hedret med både kafeteria og skiskole.
Det er den dag i dag forbudt med snowboard.
De er stolt av sin historie – inklusive stolheisen WildCat fra 1959 uten sikkerhetsbøyle.
Det spesielle med snøen i regionen er at den er dyp og ikke veier noen verdens ting. Det skyldes saltinnholdet i innsjøen i Salt Lake City, The Great Salt Lake, som trekker ut fuktigheten av snøen og bidrar til mye lavere snøtetthet enn vi er vant med her hjemme i Norge eller i Europa forøvrig.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
Billigst
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.