NY HEIS: Den gamle stolheisen i Valsfjellet er borte – nå bygges en ny Doppelmayr T-krok. (Foto: Gålå Alpin)
Lesetid: 5 minutter
Den gamle stolheisen som ble stengt i 2021, erstattes nå av en moderne Doppelmayr T-krok, som etter planen skal stå klar til åpning 20. desember 2025.
– Vi går fra å være en heis til å bli et skisenter igjen, sier styreleder Brita Knutsen Dahl til Fri Flyt.
Fra stans til satsing
Heisen i Valsfjellet har stått stille siden 2021, da Gålå Skiheiser måtte stenge flere anlegg på grunn av økonomiske utfordringer. Ifølge Statens Jernbanetilsyn har flere av Gålås heiser – blant dem Gålågynten og Trollheisen – ikke vært i drift siden sesongen 2020/2021.
– Den gamle stolheisen var ferdig. Den krevde store ressurser og var blitt for sårbar for vær og vind. Samtidig ble kundegrunnlaget for lite til å holde driften i gang. Derfor ble den til slutt demontert som en del av prosjektet for å bygge nytt, sier Knutsen Dahl.
Hun forteller at arbeidet med den nye heisen har pågått gjennom sommeren og høsten: – Vi har også ryddet hele traseen, fjernet skog og kratt, og gjort klart for ny drift. Det føles veldig bra å få liv i fjellet igjen.
DEMONTERT: Den gamle POMA-stolheisen i Valsfjellet ble stengt i 2021 etter mange år i drift. Nå er den demontert og skal erstattes av en ny Doppelmayr T-krok. Foto: Christian Nerdrum
T-kroker som dingler i vinden og gjengrodde traseer vitner om en svunnen tid. Men selv når et skianlegg legges ned, lever spøkelset videre. Her er Fri Flyts fem favoritter på Østlandet, hvor pudderet fortsatt venter på deg – helt alene.
Ny heis – ny struktur
Den nye T-kroken i Valsfjellet blir 1 648 meter lang, med 297 meter høydeforskjell, 120 kroker og en kapasitet på 885 personer i timen. Turen til toppen tar sju minutter. Heistraseen legges mellom rød og svart løype og får en svak vinkel, med mulighet for avstigning på Veslefjell ved vind eller dårlig sikt.
– Det gir oss flere åpningsdager og bedre fleksibilitet gjennom sesongen. Vi ønsker å skape et mer robust og driftssikkert anlegg, sier Knutsen Dahl.
NYTT KAPITTEL: Styreleder Brita Knutsen Dahl leder arbeidet med å gjenåpne Valsfjellet. Den nye heisen skal stå klar til jul 2025.
Kostnadsrammen er anslått til 25 millioner kroner, og prosjektet finansieres av to lokale investorer: familien Rønn, som også eier Gålå Eiendom AS, samt Gålå Høyfjellshotell, og familien Haverstad / Tinde, som eier Tinde Hytter på Vinstra.
– Begge er solide og lokalt forankrede aktører som ønsker å bidra til utviklingen av Gålå som destinasjon. Dette handler ikke bare om en heis, men om å bygge opp igjen et levende skisenter, sier Knutsen Dahl.
PLANEN: Den nye T-kroken får en lengde på 1 648 meter og knytter sammen løypene på begge sider av Valsfjellet. Illustrasjonen viser den planlagte traseen mellom rød og svart løype.
T-kroker som dingler i vinden og gjengrodde traseer vitner om en svunnen tid. Men selv når et skianlegg legges ned, lever spøkelset videre. Her er Fri Flyts fem favoritter på Østlandet, hvor pudderet fortsatt venter på deg – helt alene.
– Valsfjellet er et morsomt fjell å kjøre i
Knutsen Dahl beskriver Valsfjellet som et variert fjell med både løypekjøring og frikjøringspotensial:
– Valsfjellet er et morsomt fjell å kjøre i, både i løypene og utenfor. Vi vet at mange har brukt området til frikjøring, og vi ønsker å tilrettelegge for det på sikt. Nå har vi konsentrert oss om å rydde traseene, men drømmen er å kunne lage en smal oppgangs-trasé i skogen, kanskje en randoløype. Det får komme senere, men ambisjonen er der, sier hun.
SNAUFJELL: Valsfjellet rager en god del høyere enn den andre siden av Gålå, og med ny heis åpnes endelig fjellets høyeste terreng igjen. Foto: Bård Gundersen
Jansrud: – Et barndomsparadis får nytt liv
For Kjetil Jansrud, oppvokst på Vinstra og med Gålå som hjemmebakke gjennom Peer Gynt Alpinklubb, er gjenåpningen av Valsfjellet en gledelig nyhet.
– Jeg synes det er kjempebra at Valsfjellet åpner igjen etter flere år uten drift. Det er et veldig fint og familievennlig skianlegg, og jeg har vokst opp i det, sier Jansrud. – Etter hvert som jeg ble eldre og satset på alpint, måtte jeg naturlig nok til Kvitfjell eller Hafjell for å få lengre og brattere bakker. Men nå, i den livssituasjonen jeg er i, passer Gålå helt perfekt.
Han forteller at foreldrene kjøpte hytte på Gålå da han vokste opp, selv om familien bodde på Vinstra. – Mamma og pappa hadde egentlig bestemt seg for at hytta skulle ligge langt unna, men så endte de opp på Gålå likevel. Det er kult for oss. Nå drar vi opp i helgene og står på ski med barna.
TILBAKE TIL RØTTENE: Kjetil Jansrud slik vi husker ham, men de første plogsvingene satte han i skianlegget på Gålå. Sånn blir det for barna hans også. Foto: Head
Hovden alpinsenter har henvist Trysil og Hemsedal ned på lista over Norges dyreste dagskort. Den største prisøkningen er i Oppdal.
– Heisen binder anlegget sammen
Jansrud mener den nye heisen vil løfte hele anlegget – både for barnefamilier og for hytteeiere som ønsker mer variasjon.
– For oss som kjører der, er Gålå fortsatt et sted med lite kø, en rolig atmosfære og et godt miljø. Men det har bare vært én bakke. Med en heis opp til Valsfjell får man plutselig et større område, med flere muligheter og bedre flyt mellom løypene. Det gjør en enorm forskjell, sier han.
Han peker på at Valsfjellet er det største og mest varierte fjellet i anlegget: – Valsfjell har de bredeste og mest varierte bakkene. Når den siden åpner igjen, knytter den sammen hele området – fra Blåbærfjell til bunnområdet og kaféen i midten. Det blir et stort løft for både jul, vinterferie og helgetrafikk.
OFFPISTE: Valsfjellet byr ikke bare på preparerte bakker – på gode dager finnes det også fine muligheter for litt offpist mellom trærne. Siden heisen stengte har dette terrenget kun vært tilgjengelig for dem som tok beina fatt. Foto: Christian Nerdrum
Investering i lokalmiljøet
Jansrud mener også at investeringen er viktig for Gålås videre utvikling.
– Det bygges mye hytter der nå, og området har lenge vært kjent for langrenn. Men med den nye heisen blir det kanskje like fristende å dra dit for alpint. Jeg tror dette blir en kickstarter for hele destinasjonen, sier han.
Han har også stor tro på at lokale eiere vil gi prosjektet bærekraft: – Familien Rønn og Haverstad går inn med kapital og hjerte. Det er akkurat slike aktører man trenger for å skape utvikling i et anlegg som Gålå. Jeg tror det er et bra grep – og helt riktig for stedet.
Den nye heisen på Gålå
Type: Doppelmayr T-krok
Lengde: 1 648 meter
Høydeforskjell: 297 meter
Kapasitet: 885 personer i timen
Antall kroker: 120
Reisetid: ca. 7 minutter
Kostnad: ca. 25 millioner kroner
Planlagt åpning: 20. desember 2025
Vis mer
En ny epoke for Gålå
Med Valsfjellet tilbake i drift håper Brita Knutsen Dahl og de nye eierne å gjenskape ski-inn-ski-ut-opplevelsen som preget Gålå rundt år 2000.
– Vi ønsker å skape et skisenter som igjen har puls og variasjon. Mange har reist til Hafjell og Kvitfjell de siste årene, men nå får vi endelig et attraktivt alternativ her i Gudbrandsdalen, sier hun.
Hvis alt går etter planen, står altså den nye heisen klar til jul.
Christian er en ekte Fri Flyt-er med lidenskap til et bredt spekter av aktiviteter. Mange kjenner han som en vannsportekspert, men han har også mye erfaring innen terrengsykling, frikjøring og topptur. Hadde du spurt ham i fjor, så ville han svart at wingfoiling var den nyeste aktiviteten. I år dermot: powsurf, snowboard og splitboarding. I likhet med flere av våre journalister har Christian gått Fri Flyt-skolen. Helt siden 2007.
Filmen rører meg aller mest når filmskaperne taulengde for taulengde avdekker de seige, smertelige og filosofiske betraktningene på hva Trango har kostet dem som klatret der, skriver anmelder Alexander Urrang Hauge.
Allerede abonnent?
Norges største og beste magasin om ski, topptur og bratt friluftsliv - siden 1998
OrdinærUnder 28 år
Digital tilgang
79 kr/md i 12 md*
139 kr/md - ingen bindingstid
Med magasin
99 kr/md i 12 md*
+ 5 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden.