ENKLERE LIV: Den nye tunnelen vil gjøre livet som skikjører lettere for alle som skal til Røldal vinterstid. Foto: Bård Gundersen
Lesetid: 2 minutter
Statens vegvesen bygger en ny E134 mellom Seljestad og Røldal – en 12,4 km lang Røldalstunnel som erstatter bratte, svingete partier i Håradalen.
Ifølge Vegvesenet gir første av tre byggetrinn: – 6,4 kilometer kortere vei og omtrent 12 minutter for personbiler på denne delstrekningen.
Røldalstunnelen er planlagt klar i 2030. Tidsgevinsten gjelder bare for trafikk som passerer hele strekningen Seljestad–Røldal – altså østlendinger som skal forbi Røldal og vestover, og vestlendinger (Stavanger/Haugalandet, også Bergen via Odda) som skal østover mot Røldal/Haukeli/Telemark. Reiser som ikke passerer denne delstrekningen – som Oslo–Rauland – får ingen direkte gevinst av tunnelen.
Østlig portal legges ved Liamyrane i Røldal (påhugg ved Vetlehovden), og vestlig portal ved Seljestad (påhugg i fjellet ved Hesjabakkmyrane).
3 kjappe regnestykker
Oslo → Røldal Skisenter: Røldal passeres før tunnelen; videre inn i Håradalen. 0 min spart.Statens vegvesen
Stavanger/Haugalandet → Røldal Skisenter: Fra Seljestad inn i Håradalen. 0 min spart.Statens vegvesen
Stavanger/Haugalandet → Østlandet (videre forbi Røldal): Kjører hele Seljestad–Røldal i ny trasé. ≈ –12 min, –6,4 km.Statens vegvesen
Hvorfor dette betyr mer enn «bare minutter»
Hele prosjektet Vågsli–Seljestad er planlagt for bedre vinterkjøring med betydelig færre stengninger/kolonnekjøring.
Samlet gir ny trasé kortere kjørelengde (ca. 11 km for hele strekningen) og omtrent 1000 høydemeter mindre stigning/nedkjøring.
Første byggetrinn (Røldal–Seljestad) tar det bratteste partiet i Håradalen, akkurat der vinterværet ofte stopper trafikken. Trinn 2 er Vågsli–Røldal og omfatter blant annet Dyrskartunnelen (~12,5 km); Trinn 3 er å bygge andre tunnelløp i både Dyrskartunnelen og Røldalstunnelen. Trinn 2 og 3 har godkjente planer, men mangler finansiering, så det finnes ingen ferdigstillelsesdato for dem per nå.
NYTT LØP: Østlig portal legges ved Liamyrane i Røldal (påhugg ved Vetlehovden), og vestlig portal ved Seljestad (påhugg i fjellet ved Hesjabakkmyrane).
Vegvesenets prosjektomtale og NTP-dokumenter beskriver både høydemeter-reduksjon og forventede effekter på regularitet og utslipp for strekningen. Miljøgevinsten: Færre høydemeter og jevnere profil betyr lavere energibehov oppover, mindre bremseslitasje nedover og dermed lavere drivstofforbruk/utslipp.
Kort fakta om den nye tunnelen
Strekning: E134 Røldal–Seljestad (byggetrinn 1 i Vågsli–Seljestad)
Ny tunnel: ca. 12,4 km (erstatter bl.a. dagens Røldalstunnel/Seljestadtunnelen og bratte partier i Håradalen)
Direkte gevinst (personbil):≈ –12 min og ≈ –6,4 km på delstrekningen
Overordnet effekt (hele Vågsli–Seljestad):≈ –11 km og ≈ –1000 høydemeter; færre stengninger/kolonner vinterstid.
Saken er skrevet med hjelp fra Schibsteds AI-verktøy
Rett ut av heisen, for eksempel. Hvilken som helst av heisene i Røldal skisenter, er det flere dekar med hvite flater. Nok urørt snø til en landsdel av frikjørere til lårene blir sure.
Allerede abonnent?
Norges største og beste magasin om ski, topptur og bratt friluftsliv - siden 1998
OrdinærUnder 28 år
Digital tilgang
79 kr/md i 12 md*
139 kr/md - ingen bindingstid
Med magasin
99 kr/md i 12 md*
+ 5 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden.