DRØMMEN: Moa Wärvik finner den japanska drømmen i Rusutsu. Foto: Mattias Fredriksson
Lesetid: 12 minutter
Skikjøring i Japan har nærmest fått en mytisk status med sine enorme snømengder, fantastiske mat og kulturelle opplevelser langt utenom det vanlige. Den japanske skikulturen går dypere enn det mange kanskje tror, og har en 100 år lang historie som preges av lidenskap og å gå sine egne veier.
Skikjøring i Japan eksploderte fullstendig sent på 80-tallet da den japanske økonomien så en oppgang som verden knapt hadde sett, verken før eller etter.
Nye skianlegg sprang opp som sopp fra jorden og det virket som om «alle» skulle kjøre på ski i løpet av disse årene. Det gikk så langt at noen skimerker til og med lagde spesialkolleksjoner som kun ble solgt i Japan for å møte etterspørselen.
Da den økonomiske boblen brøt sammen i februar 1991, gikk også skikjøringen inn i en resesjon og mange skianlegg fant det vanskelig å overleve. Selv i dag ser man rester av forlatte skianlegg eller heiser som ikke har vært i bruk på flere år.
Men de siste 15 årene har skikjøring i Japan gått fra å være supereksotisk til å ha vokst betydelig blant utenlandske turister, noe som har skapt en opptur for mange skianlegg i landet.
MY MYOKO: Bygata i Myoko. Foto: Mattias Fredriksson
Å kjøre på ski i Japan er mye mer enn bare skikjøring. Det er en helhetsopplevelse for hele sinnet ditt, fra alle kulturelle inntrykk til maten som lander i magen din. Men først og fremst reiser vi vestlendinger til Japan for å oppdage den magiske snøen som legger seg over fjellene hver vinter og byr på kanskje verdens mest pålitelige pudderkjøring. Skikjøring i Japan er noe som burde stå på enhver skikjørers bucket list og er verdt et besøk en gang i skilivet.
Reise i Japan
Flyplasser: Honshu. Tokyo. Enten Haneda eller Narita, begge har fly til og fra Europa.
Hokkaido: Sapporo er den største flyplassen på Hokkaido og ligger nærme de fleste store skianleggene.
Tog: Det japanske hurtigtoget Shinkansen er absolutt den beste måten å ta deg fra Tokyo til skianleggene rundt Nagano på Honshu. Etter hurtigtoget tar du et lokaltog, før du senere tar buss eller taxi til din endelige destinasjon.
Hokkaido har ingen hurtigtog, så der må du enten ta lokaltog eller buss direkte fra flyplassen.
Du kan kjøpe billett direkte på stasjonen eller booke på jreast.co.jp
Cash is (still) king: Til tross for ryktet om å være i et høyteknologisk land (noe som ikke helt stemmer) så er fortsatt kontanter den betalingsmetoden som gjelder på de fleste stedene. Flere og flere etablissement aksepterer kort nå for tiden, men pass på å alltid ha kontanter tilgjengelig.
Ikke alle minibanker aksepterer utenlandske kort, men de som finnes på matbutikkene Seven & Holding eller Lawson pleier å fungere.
Vis mer
Den beste tiden for skikjøring
Slutten av desember til slutten av februar er den beste tiden for skikjøring i Japan, i hvert fall om pudder står høyest på ønskelisten.
Regn med å trenge minst seks skidager på stedet for å gjøre den lange reisen verdt det, om du får til ti dager så er det enda bedre.
Snøen
Japan hører til det stedet på jorden som får mest snø hver eneste vinter. Kald og tørr luft strømmer østover fra den gigantiske landmassen Eurasia, og møter deretter det (relativt) varme og fuktige Japanhavet. Når skyene så treffer land, slipper de innholdet ut over kystfjellene med kraftige snøfall som resultat, spesielt i perioden desember-februar når det snør ofte.
De skianleggene i landet som får mest snø ligger som regel på et akkumulert snøfall opp imot 15 meter per vinter, noe som ligger på topp i verden. Og vi prater om tørr, luftig snø av fineste kvalitet.
Offpist
Å kjøre offpist har ikke alltid vært en selvfølge i Japan, til tross for snømengdene. På mange steder var offpistkjøring til og med forbudt inntil relativt nylig og det er fortsatt vanlig med sperringer og tau, eller å måtte passere en port for å komme ut til offpistterrenget.
Spør alltid hva som gjelder på det skianlegget der du befinner deg, men ikke regn med at du alltid får et glassklart svar om hva som gjelder hva fra øverste hold. Da er det bedre å jakte noen lokale som kan fortelle deg hvordan det er.
Heiskort
Mange skisteder i Japan består av flere ulike skianlegg som henger sammen, likevel er det ikke sikkert at de deler det samme heiskortet. Det kan være vanskelig å finne informasjon om dette på forhånd, så spør alltid i billettluka før du kjøper heiskort om hva som gjelder der du er.
Utstyr
Brede ski er et must i Japan, fra 105 mm i midjen og oppover, gjerne bredere enn det hvis du er tyngre.
En hybridbinding og feller er bra å ha, både for å utforske skikjøringen utenfor skianleggene eller som sikkerhets-tiltak hvis skikompisen din faller i pudderet og ikke klarer å komme seg opp igjen – noe som kan skje her og der.
NOZAWA SKYLINE: Tobias Liljeroth ved Skyline i Nozawa Onsen. Foto: Kevin McHugh
Skistedene du velger mellom
Honshu
Japans hovedøy Honshu har en rekke fine skianlegg, de fleste i området rundt storbyen Nagano. Her ligger noen av Japans eldste skianlegg med en skihistorie som strekker seg over 100 år tilbake i tid og som mikser et tradisjonelt, japansk fjelliv med moderne skikultur.
Nozawa Onsen
Japans nest eldste skianlegg med både et stort skisystem og et yrende skianleggsliv, som ligger i de Japanske Alper. Skianleggene består egentlig av ti ulike anlegg som er koblet sammen, hvor Happo-one og Cortina er de mest kjente.
Her ble de alpine øvelsene under Vinter-OL 1998 arrangert, og i senere år har også Freeride World Tour hatt et stopp her (før pandemien rammet). Hakuba er et av få skianlegg i Japan som har alpint terreng overfor tregrensen, hvis du i det hele tatt kan se det på grunn av alt snøfallet.
Myoko
Et lite skianlegg, som ligger i nærheten av Nagano som er kjent for sine brutale snømengder hver vinter sammen med en god del overvintrende aussies. Også Myoko er en samling av ulike skianlegg hvor Myoko Akakura kanskje er den delen av systemet som tilbyr den beste skikjøringen, i finest og brattest terreng.
NEDSENKT: Happy days i Seki Onsen nær Myoko. Foto: Mattias Fredriksson
Seki Onsen
Et lite familiedrevet anlegg som ligger rett ved siden av Myoko Akakura. Her kan du bo oppe på fjellet i en gammel, tradisjonell onsen-by, hvor tiden kjennes som om den har stått stille siden. Bare det at fjellet har en ensetersstolheis sier litt om at den moderne skiutviklingen ikke har nådd helt hit ennå. Dette veies opp av massive snøfall og et fantastisk offpistterreng.
Geto Kogen
Et lite, usynlig skianlegg nord på Hokkaido i utkanten av den røffe, firkantede industribyen Kitakami. Selve skianlegget består av en stor bygning, fire heiser og . . . ikke så mye mer. Geto er imidlertid i eliteserien når det gjelder snøfall blant Japans skianlegg og er verdt et besøk bare av den grunn. Bare husk dine aller feteste ski, ettersom terrenget ikke akkurat er det bratteste.
DET TRENGS: Chad Sayers tørker goggles på japanskt vis. Foto: Mattias Fredriksson
Hokkaido
Den japanske Nordøya Hokkaido har nærmest fått en mytisk status som pudderkjørerens Nirvana på jorden. Den geografiske beliggenheten sammen med høye fjell gjør at det snør nesten hver dag her i løpet av januar, noe som ga opphavet til de mye brukte uttrykkene #japanuary og #japow.
Drit i det og se Hokkaido for hva det er, en øy med mange fine skisteder med fint skogsterreng, massevis av snø og beriket med en unik skikultur.
De fleste skianleggene ligger innen et par timer fra tomillionerbyen Sapporo, noe som gjør Hokkaido perfekt for en roadtrip, eller å i det minste sjekke ut mer enn ett skianlegg i løpet av reisen.
Niseko
Hokkaidos, og kanskje Japans, mest kjente skisted består av fire ulike skianlegg som er samlet under konseptet Niseko United; Annupuri, Niseko Village, Grand Hirafu og Hananzono. Av disse fire byene tilbyr Grand Hirafu det største skianleggstilbudet med butikker, restauranter og barer.
Niseko har hatt en nær eksplosiv utvikling de siste 15 årene som har gjort at noe av den opprinnelige sjarmen har forsvunnet, og som har gjort skistedet mest likt et vestlig ditto. Og iblant er det så mange aussies i heiskøen at du lurer på om du gikk ombord på feil fly på vei hit og havnet down under istedenfor.
Men tross alt så byr Niseko på fantastisk skikjøring som få andre skisteder i Japan kan by på. Fallhøyden er veldig bra, terrenget til tider bratt og en perfekt glissen skog.
Det er med andre ord en grunn til at Niseko er populær.
NATTA NATTA: Kveldskjøring i Japan er noe annet enn i Skandinavia. Adam Ü klager ikke. Foto: Grant Gunderson
Moiwa
Et lite, usynlig skianlegg med to heiser og en varmestue, som ligger noen kilometer vest for Niseko. Her er tempoet betydelig roligere og konkurransen om snøen betydelig mindre. Ikke sjelden strømmer Bob Marley ut av heisenes høyttalere og sprer en behagelig ro over fjellet. Moiwa er ikke stedet å tilbringe en uke, men for en eller to dager er det himmelsk.
Rusutsu
En av Hokkaidos bedre skianlegg der selve «byen» i prinsipp består av to gigantiske hotellkomplekser forbundet med en jernbane. De tre ulike fjellene har derimot rikelig med bratt og glissen skogskjøring som drukner i store mengder snø, og med en raus policy mot offpistkjøring. Den beste skikjøringen finner du på Mount Isola og East Mountain, begge med magisk utsikt over Hokkaidos vakreste vulkan, Mt Yotei.
Skianleggets hovedbygning er verdt å nevne i seg selv, da det er et av skiverdenens merkeligste steder med blant annet et lite tivoli (!) under tak sammen med en italiensk piazza og et band bestående av selvspillende, falske bjørner. Only in Japan ...
AFTERSKI: Et varmt onsenbad etter skikjøringen. Foto: Mattias Fredriksson
Kiroro
Skiverdenens svar på The Shining, enda et alpinanlegg som føles kastet ut i ingenmannsland med kun et par store hoteller og ikke så mye mer. Eller jo, et fjell som alltid ligger på toppen av verdens snøstatistikker og et terreng som inviterer til lek og moro. Bare sørg for å gi beskjed til skipatruljen på forhånd om at du skal kjøre offpist, deretter er det bare å nyte.
Teine
Sapporos «byskråning» går tilbake til vinter-OL 1972 (byen har til og med søkt om vinter-OL i 2030) da de alpine slalåmarrangementene ble avgjort her. Systemet, eller fjellet, er ikke gigantisk, men kan få enorme snøfall på grunn av beliggenheten kun noen få kilometer fra kysten, og det finnes en del fine offpist-renner der du kan nyte havutsikten mellom faceshotsene.
FESTIVAL: Den årlige ildfestivalen i Nozawa Onsen er noe ut over det vanliga. Foto: Mattias Fredriksson
Furano
En av Hokkaidos største skianlegg med tidvis veldig god skogskjøring. Furano ligger dessuten rett utenfor den internasjonale pudderradaren og stemningen er litt roligere her, noe som betyr flere svinger for deg.
Asahidake
Hokkaidos høyeste fjell Asahidake har ikke bare gitt navn til en av Japans mest populære ølsorter, men har også en gondol som går opp til fjellet og gir tilgang til øyens kanskje tørreste snø. Igjen, dette er ikke et sted du tilbringer mer enn en dag på, men et sted som er perfekt under en roadtrip.
Iwanai
Iwanai er ikke et skisted, men Hokkaidos fremste catski-tilbud, ved et gammelt nedlagt skianlegg nær kystlinjen og med utsikt over havet. Fjellet byr på 680 høydemetre i glissent skogsterreng med den lille fordelen av at du har betydelig færre ski- og snowboardkjørere å kjempe om plassen med.
MERE ONSEN: Nozawa Onsen by night. Foto: Kevin McHugh
Opplev Onsen
Japan koker av vulkansk aktivitet og det finnes varme kilder, onsen omtrent overalt. En onsen kan enten finnes ute i naturen eller innendørs, de aller fleste hotell har noen slike i sine lokaler. Det varme svovelholdige vannet er perfekt for å myke opp stive skikjøringsmuskler og er den ultimate avslutningen på en magisk skidag.
Men husk på at ikke alle onsen aksepterer tatoveringer på sine besøkende. Dette fordi tatoveringer i Japan tradisjonelt er forbeholdt den kriminelle yakuzaen. I dag er grensene noe uklare, men sjekk på forhånd hva som gjelder akkurat den onsen du har tenkt å besøke.
ETTER ÉN NATT: Resultatet etter en natts snøfall i fjellene runt Nagano. Foto: Grant Gunderson
Tokyo
Den myldrende multimillionbyen Tokyo er helt klart verdt en dag på din japanreise; en by å besøke i alle fall en gang i løpet av livet. Ta en titt på teknologidistriktet Akihabara med sine blinkende neonskilt, det merkelige bardistriktet Golden Gai i Shinjuku eller bare ta inn mylderet av mennesker rundt verdens mest kjente veikryss i Shibuya.
FEEDUP TIME: Restaurant på Hokkaido. Foto: Mattias Fredriksson
Overnatting: Hotell eller pensjonat er det smarteste for skikjørere som reiser i Japan. Sjekk ut hotels.com eller booking.com for alternativ ute ved skianleggene.
Roadtrip: Et godt tips for å få det meste ut av skikjøringen i Japan er å leie en bobil og kjøre rundt til noen forskjellige steder, et konsept som garantert er et minne for livet. Stå på ski på dagen og bad i offentlige onsenbad etterpå, før dere sjekker ut en restaurant på kvelden, hele tiden ikledd merinoull og skiklær, døgnet rundt. Himmelen!
Husk bare at du trenger et internasjonalt førerkort for å kunne kjøre i Japan.
Ikke alle skianlegg synes det er greit med camping på sine parkeringsplasser, så hør med dem om hva som gjelder der du er. Ellers har Japan et utbredt nettverk av gratis rasteplasser kalt Michi-no-Eki, med døgnåpne toaletter og salgsautomater, og som regel en restaurant.
Sushi: Verdens mest kjente, japanske mat, er i Japan mer ansett som festmat og ikke noe man spiser hver dag. Med det sagt skal du ikke gå glipp av den japanske sushien som er et par steg opp i smaksopplevelse fra den på våre breddegrader.
Sashimi: Som sagt, den japanske fisken er noe helt spesielt, og en tallerken med fersk sashimi er så nær himmelen som smaksløkene dine kan komme.
Ramen: Ramen er kanskje trendy i Skandinavia, men i Japan er det hverdagsmat, og selv om du bestiller det på en papptallerken ved et skianlegg kommer det likevel til å smake bedre enn i de fine gatene i Oslo. Og det koster garantert under halvparten.
Okonomiyaki: Okonomiyaki er en type japansk pannekake bestående av nudler, salat og diverse tilbehør som tilberedes på takke. En ekte smakssensasjon som du ikke bør gå glipp av.
Fast food & street food: Den japanske matkulturen er virkelig ikke snobbete og det mest usynlige hullet i veggen kan by på en kulinarisk opplevelse i verdensklasse, fra japanske crêpes til diverse obskure, friterte snacks og onsenkokte egg. Ikke vær en feiging, tørr å teste nye saker.
I matbutikkene kan du kjøpe ristrekanter pakket inn i nori med forskjellig fyll som er perfekte å ha med i ryggsekken når du er ute på fjellet.
Izakaya: En izakaya er en type enkel grillbar der fokuset er å drikke, sosialisere og å spise ulike småretter som grillspyd.
LIVSSTIL: Bobil er den perfekte måten å oppleve Hokkaido på. Foto: Tobias Liljeroth