REKORDVINTER: Store mengder snø førte til rekordår for norske alpinanlegg. Foto: Ola Matsson.
Lesetid: 3 minutter
Heiskortomsetningen i norske alpinanlegg slår alle tidligere rekorder. Bransjen økte heiskortsalget med 12% sammenlignet med forrige sesong.
– Vi har hatt svært god trafikk til nærmest alle våre medlemsanlegg, mye hjulpet av fantastiske snøforhold over store deler av landet. Ja, endelig en skikkelig vinter, sier Camilla Sylling Clausen, generalsekretær i foreningen «Norske alpinanlegg og fjelldestinasjoner».
Bransjeforeningen Norske alpinanlegg og fjelldestinasjoner representerer 228 medlemmer, alpinanlegg og destinasjonsselskaper – som utgjør 98% av heiskortsalget i Norge.
Omsetningen basert på bransjens statistikkutvalg ender på 1,77 milliarder kroner (ekslusivt moms og Key Card-inntekter). Tar man høyde for en prisstigning på 5% blir volumøkningen 7%.
– Våre medlemmer har kjempet hardt de siste årene, og det ble ny usikkerhet omkring sesongstart, drift og økonomi da strømkrisen toppet seg i høst og hjelpetiltak ikke slo inn for alle.
– Det er krevende å planlegge for snøproduksjon når været og temperatur også er en usikkerhetsfaktor, og strømmen er kostbar. Så kom heldigvis både snø og kulde, og snøen fortsatte å lave ned som en ekstra stor gave. Noen anlegg fikk rekordmengder vi ikke har sett på 100 år!
Pssst:Her får du oversikt over skisteder og skidestinasjoner over hele verden.
Nedgang, tross rekordår
Selv om bransjen gjorde det bra, ble det tyngre for SkiStar. I rapporten for tredje kvartal kommer det fram at driftsinntektene endte på 1,4 milliarder svenske kroner, som er nedgang fra fjoråret da de hadde 1,5 milliarder. Driftsresultatet gikk ned 35 prosent og endte på 353,5 millioner kroner i år, sammenlignet med 546,7 millioner i fjor.
SkiStar hadde også en nedgang i resultat før skatt på over 40 prosent, sammenlignet med året før. SkiStar forklarer dette blant annet på bakgrunn av store engangsinvesteringer.
Ifølge Finansavisen forklarer SkiStar at vinteren var bra fram til uke 10, men at i starten av mars ble det tyngre. Dette på grunn av færre besøkende i anleggene, som resulterte i mindre inntekt på heiskort og overnatting.
Stor pågang
Norske alpinanlegg og fjelldestinasjoner skriver i en pressemelding at "Alpinanleggene er hjørnestensbedrifter i mange kommuner, og at flere har nå tatt et byks og kan presentere solid vekst. Vekst gir viktige ringvirkninger i kommunene og tilknyttede reiselivsnæringer."
Videre står det at "De større alpindestinasjonene opplevde god pågang av gjester fra utenlandske nærmarkeder, hjulpet av både kronekurs og mangel på snø flere steder i mellom-Europa. Glimrende forhold og etterlengtet vårskikjøring ga også svært god trafikk gjennom vinterferien og de viktige påskeukene."
– Det er bare å rette en stor takk til alle gjestene våre som kom ut i vinter. Vi gleder oss allerede til å åpne skiheisene igjen om 5-6 måneder, avslutter Sylling Clausen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.